~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Saturday, October 18, 2008

bila 2

tasik bukit merah


Aku menyumbat semua barang barangku kedalam kereta.tidak sabar rasanya ingin keluar dari rumah ni. Bukannya aku tak suka tinggal kat rumah ni,tapi, mama yang membuatkan aku rimas. Semua benda dilihatnya tidak kena pada aku. Entahlah, mungkin kerana krisis beberapa tahun dahulu.
Aku menuju ke arah abah dan mencium tangannya, begitu juga mama.

“ kamu tu,nanti ingatkan la abg chik..bawak kereta baik-baik, jangan nak cepat sampai je” pesan abah.

“baik bos” balasku.

“seronoknya orang tu..nak pergi honeymoon.tengok-tengok x lame lagi udah jadi nenek la aku ni” celah mak su yang entah muncul dari mana.

Menyampah betul aku dengan orang tua ni, patut la sampai ke tua tak ada orang berkenan. Kalau bab bergaya bukan main lagi,tapi perangai..hampeh. Selalu je melekat kat rumah ni, macam tak ada rumah sendiri.

“ Achik! Cepat la sikit” jerit aku.

Pap! Terasa bahu aku ditampar. “ Apa mama ni, sakit lah” ujarku sambil mengusap bahu. Yang si hafez ni pun satu, lagi lama dekat sini nanti lebih banyak pula omelan yang aku terpaksa dengar dari mak su.

“dia tu sekarang suami kamu, mana boleh panggil achik lagi” bebel mama. Macam-macam la mama ni.

“ha, betul tu, apalah kamu ni..yang tu pun nak di ajar” celah mak su pula.

“ Wahai suamiku! Cepat lah keluar..isterimu sudah lama menunggu..” jeritku sekali lagi.

“ Ok tak?” soalku sambil tersengih pada mama yang sudah masam mencuka. Tak pasal pasal satu cubitan hinggap di tanganku. Pada masa yang sama , aku lihat hafez sudahpun berada di muka pintu dengan bagasinya.

“Ha, Hafez…banyak tu saja ke barang kamu” soal mama sambil tersenyum pada hafez yang sedang menyarung kasut.

* amboi mama..dengan si hafez ni, bukan main lembut lagi dia cakap. Kalau dengan aku, jangan harap la.

“ Ada lagi ma, yang lain ada dekat rumah mak, nanti hafez singgah rumah mak dulu”

Untung juga aku, kahwin dengan orang dekat, nanti tak payah gaduh pasal balik kampong..macam cerita dalam tv tu. Tapi.. wujudkah perkataan ‘nanti’ tu. Ah, lupakan saja.

*******

Dari mula perjalanan aku hanya mendiamkan diri. Lagipun aku memang tak biasa sembang sangat dengan hafez ni. Aku cuba memejamkan mata, tapi tak dapat lelap.
Hendak membaca, takut pening.
Aku buka mata kembali dan merenung pemandangan luar, tiada yang menarik. Aku mengalihkan pula pandangan pada hafez. Kelihatan dia tenang memandu.

“Kenapa pandang macam tu?” soal hafez memecah kesunyian.

“Mana ada. Orang tengok kat luar tu..” balasku

“hmm.. kenapa achik tak bawak kereta sendiri” aku cuba mencari topik apabila melihat hafez asyik tersenyum, sedangkan aku sudah tahu jawapannya.

Hafez tidak membawa pulang keretanya dari Terengganu. Dia bekerja di sebuah syarikat petroleum di sana. Kami memang akan tinggal berasingan selepas ni. Aku di kuala lumpur manakala dia di Terengganu. Aku tidak akan sesekali melepaskan pekerjaan aku semata-mata kerana perkahwinan ini walaupun pernah disuarakan mama.

Sebut tentang kuala lumpur, membuatkan aku teringat pada butik, Atie, Jojie, bell dan…

********

Kami tiba di tempat penginapan lebih kurang pukul dua. Cantik juga tempat ni, terdapat dua bilik, ruang tamu dan dapur. Aku melangkah ke dalam bilik yang sederhana besar dan terus menuju ke balkoni. Dari sini aku dapat lihat pemandangan tasik yang tenang. Aku beralih ke katil, seronok juga kalau lelapkan mata sebentar, sepanjang perjalanan tadi aku langsung tak tidur.

Sebaik sahaja aku terjaga dari tidur,jam sudahpun menunjukkan pukul 4.30.aku terus bangun lalu mencapai beg pakaianku mencari tuala mandi.*Dekat mana pula aku letak ni.. pakai saja la tuala yang ada di sini.
Selepas mandi aku bersiap ingin keluar, ada lagi barang yang tertinggal di kereta. Rasanya hafez sudah keluar, kasut dia tak ada. Lantaklah, peduli apa aku dia nak kemana.

Permandangan tasik yang indah membuatkan aku menangguhkan dulu niatku. Aku menuju kearah kerusi yang terletak di tepi tasik. Kenapalah hati aku tak mampu menjadi setenang ini. Bila bersendirian begini, aku tidak dapat mengawal diriku dari mengingati seseorang. Seseorang yang sentiasa dirindui.

Azlan..bagaimana keadaan kau sekarang. Hatiku terasa perit bila teringat hubungan kita berakhir begini. Azlan, maafkan fatin.tepatkah keputusan yang aku buat ni, kalau tepat kenapa aku masih tercari. Perlukah aku lalui semua ini dan yang penting, kenapa aku. Air mataku menitis bila memikirkan aku telah melukakan hati orang yang aku sayang.

“ Kenapa ni? Fatin nangis ke?” soal Azlan tiba tiba.

“ Ha? Mana ada,orang mengantuklah,cerita ni boring” Aku mengesat air mataku. Filem yang ditayang tidak sedikit menarik perhatianku. Berkali kali aku menguap sehingga menitis air mata.

Aku terbayang saat aku bersama Azlan, walaupun kami baru berkenalan setahun, aku berasa senang dengannya. Tidak mungkin dengan mudah aku akan melupakannya.

“ Hai, jauh termenung”

Lamunan ku terhenti bila disapa, terbang semua khayalanku. Hafez mengambil tempat disebelahku. Aku segera mengesat air mataku. Dia tak perasan agaknya.

“hai..” ujarku tidak tahu ingin berkata apa.Aku lihat dia melepaskan pandangannya ke arah tasik kemudian berpaling menghadiahkan senyuman padaku. Wah.. kalau lah beberapa tahun dahulu dia senyum macam ni, sudah pasti aku cair. Tapi sekarang hati aku telah terpaut pada seseorang.

*tapi secara jujurnya, tak tentu arah juga aku bila dia senyum macam tu.hehe..

“ Kak Marni macam mana sekarang ” soalku tanpa berfikir.

Pap! Aku menampar pipiku sendiri bila menyedari aku tak patut membangkitkan tentang itu, kak fiza pun sudah pesan. Apalah bengap sangat aku ni, macam mana boleh terkeluar soalan tu.

“ Err..maaflah kalau..”

“ Dia sihat.. agaknya, tiada apa yang perlu dirisaukan pasal dia, harap dia bahagia dengan pilihannya” ujar hafez memotong kata kata aku.

Ada satu riak pada wajahnya yang sukar untuk aku tafsirkan. Apakah yang dia rasakan sekarang ni. Wajahnya yang pada awalnya tadi agak ceria hilang seri, walaupun dia cuba mengukir senyuman.

“ Dah nak senja ni, jom la” ujarnya lantas bangun.Aku hanya mengekor.


2 comments: