~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 10


Hari pertama masuk sudah banyak kerja yang hafez perlu lakukan. Hafez menyusun fail fail diatas mejanya supaya menjadi lebih teratur dan kemas. Dia cukup tidak suka kerja yang tidak teratur.

Terasa kering pula tekaknya.Oleh kerana insiden pagi tadi dia tidak sempat bersarapan. Penat penat buatkan sarapan, alih alih semuanya tak menjadi. Mangkuk yang berisi nasi goreng yang dimasaknya pagi tadi semuanya ke lantai gara gara dia terjatuh. ‘Aku ni..ada gaya macam orang jahat ke?.’ Detik hati hafez.

Hafez melangkah menuju kearah pantry dengan cawan berisi Cadbury 3in1 untuk mencari air panas. ‘ Sekurang kurangnya air ni bolehlah buat aku bertahan sampai tengah hari kalau kerja banyak’ hafez mengumam sendiri. Hafez menarik kerusi yang berada di pantry itu lalu duduk berhadapan dengan tingkap.

‘Cantik juga permandangan disini..eh, kan butik fatin pun dekat sini..tapi tingkat berapa ya? Ish, tak ada masa lah aku nak survey KLCC ni’ hafez baru teringat tentang tempat kerja fatin yang tidak pernah diambil tahunya.. Plaster yang dilekat fatin pagi tadi disentuh perlahan. Sakit yang terasa memang tidak dinafikan tetapi bila teringat reaksi fatin pagi tadi membuatkan hafez tersenyum sendiri. Kelam kabut..tapi cute ape. Lawak pun ada.

“ Hai..hari pertama datang kerja dengan bertampal macam ni, ape cerita?” soal Adi yang baru perasan dahi hafez ber‘plaster’

Mati terus lamunan hafez bila ditegur adi yang baru memasuki pantry. Hafez bangkit menuju kearah sinki bersama cawan yang sudahpun kosong.

“ Aku ni..ada gaya macam pencuri..or..pembunuh? tak pun perogol bersiri?” soal hafez tiba tiba tanpa menjawab soalan adi. Adi memandang hafez pelik.

“ini apa punya soalan?..” balas adi namun belum sempat dia meneruskan kata katanya telefon hafez yang berada di atas meja berbunyi.
Adi mencapai telefon yang betul betul berada di sebelahnya namun dengan pantas hafez menyambar dari tangan adi. Adi memandang tepat kearah kawannya yang seorang itu.

“ Marni?” ujar adi pada hafez yang berada dihadapannya.

“Sorry ..I’ll call you back.” Ujar hafez lalu mematikan talian.

“ So..it’s Marni?” soal Adi sekali lagi. Wajah hafez kelihatan cuak.

“ Oh please..it is N.O.Y.B!” ujar hafez, malas melayan soalan dari adi. Telefon yang berada ditangan dimasukkan kedalam poket seluarnya.

“ Hai..marni dah tukar nama jadi noyb ke..oo..nama manja mungkin?” ujar adi, dia yakin nama marni yang terpapar pada skrin telefon hafez sebentar tadi.

“ It is ‘None . Of . Your . Business’ ” ujar hafez sebelum melangkah keluar. Banyak lagi kerja yang boleh dilakukan daripada melayan si adi tu.

***********


Azlan nak jumpa aku? macam tak percaya pun ada. Aku meneliti sekali lagi mesej yang terpapar di skrin telefon bimbitku. Alah..apalah aku ni, baca berapa kali pun macamlah mesej tu boleh bertukar tukar. Aku tersenyum sendiri.. akhirnya sudi juga azlan berjumpa dengan aku lagi. Bukan apa, kelakuannya sebelum ini benar benar buatkan aku keliru.. sekurang kurangnya bila dapat jumpa dia nanti mungkin aku dapat kembalikan hubungan kami seperti dulu walaupun tidak mungkin menjadi serapat dahulu namun aku tetap tidak mahu kehilangan seorang seorang sahabat sebaik azlan.

Aku meletak semula telefon diatas meja.

‘kau duduk jauh sikit, sebab asyik tenung kau lah aku tak jadi buat kerja’ Aku menolak telefon itu jauh sedikit. *Eh..sekejap, baik aku check lagi sekali mesej tu..betulkah dia nak keluar dengan aku tapi kenapa dia tak cakap pun pukul berapa dan di mana. La..kan aku belum balas lagi aku setuju ke tidak nak keluar, mungkin sebab tu dia tak cakap. Alah..kalau aku tak balas mesej nanti, sure dia call aku..macam biasa. Tapi..apa salahnya kalau aku balas mesej tu. Aku mencapai semula telefon yang berada dihujung meja dan pantas membalas mesej dari Azlan tadi. Setelah berpuas hati, aku menyimpan telefonku kedalam beg tangan.

Tidak sampai beberapa minit selepas itu, telefonku berbunyi. Ha..kan aku dah kata dia mesti telefon sendiri. Aku mencapai beg yang berada tidak jauh dari aku itu namun secara tidak sengaja beg itu terjatuh. Ish, ni yang aku malas ni..hari ni semua benda yang aku lakukan, semuanya tak kena.

Aku tunduk dan segera mencapai telefon yang berada didalam beg yang tejatuh di bawah meja.

“ Ya..hello. I setuju..so, you just set the time and place..anytime..anywhere” ujarku sebaik sahaja menjawab panggilan. Ish, kenapa aku rasa macam ter ‘over’ pula ayat aku, tak kot.. tapi kenapa dia senyap pula ni.


“ So..” tambahku bila dia masih lagi senyap. Kenapa pula la mamat ni.

“ Hello..” akhirnya kedengaran satu suara dari hujung talian. La.. ni macam bukan suara azlan..tapi siapa pula ni. Aku terdiam, ish salah aku juga, bukan nak tengok dulu siapa yang call.

“ Aa..this is Hafez but sorry..how did you know that I’m gonna ask you out?” ujarnya.

Ish, macam mana aku nak buat ni..malunya tersilap orang. “Aduh!” kepala aku terhantuk pada meja bila aku cuba kembali pada kedudukan asal. Sakitnya kepala aku.. itulah, semua sebab beg aku yang terjatuh bawah meja tadi..kalau tak, tak ada lah aku nak jawab telefon di bawah meja.

“Sorry, the number you have dialed is out of service” ujarku spontan sebelum menamatkan talian. Isk..Apa aku merepek ni.. dah terang terang aku angkat telefon tadi, yang aku pergi menyamar jadi operator telefon buat apa..! Aku menampar dahiku sendiri bila menyedari kebodohan aku sendiri.

Telefonku berbunyi sekali lagi. Nama hafez tertera di skrin. Dia ni telefon la petang nanti ke..tak pun cakap dekat rumah kan senang. Malu tadi pun tak habis lagi.

“ Hmm..so..the answer is..apa kata dekat rumah saja..pukul berapa tak confirm lagi..” ujar hafez sebaik sahaja aku menjawab panggilannya. Aduh..dia ni memang sengaja nak malukan aku ni.

“ Oh, shut up!..kalau nak gelak, teruskan..tak payah nak perli” ujarku padanya. Aku menjarakkan sedikit telefon dari telinga aku . Tawanya yang sememangnya pasti begitu ikhlas itu membuatkan aku sakit hati dan menyakitkan telinga aku…aku cakap je..yang dia pergi gelak betul betul tu kenapa.

“ Hmm..teruskanlah gelak tu. Kalau dah boring gelak seorang..ajak satu office sekali” ujarku geram bila dia masih tidak berhenti ketawa.

“ okay, kejap..nak buat announcement ..” ujarnya dengan tawa yang masih bersisa.

“ What ever!” ujarku sebelum mematikan talian. Ish, dia ni muka saja nampak baik..tapi perangai betul betul macam ahli sihir. Dia memang pun ahli sihir..tak pun, mungkin dia raja kejahatan dari dunia gelap yang sedang menyamar. Tak apa..aku tak takut, aku kan watak utama. Eh, aku lupa pula nak tanya sebab apa dia telefon aku..ah, lantak lah.

***********


Aku masih ingat,suatu ketika dahulu seseorang pernah berkata pada aku.. untuk membuatkan orang menyukai kita..kita terlebih dahulu perlu menyukainya..cuba cari kebaikan seseorang kerana itu akan menghindarkan kita dari membenci. Aku akan sentiasa ingat kata kata itu walaupun terasa payah untuk melaksanakannya. ‘Abang.. fatin rindu abang’ Detik hatiku. Entah kenapa tiba tiba aku terasa rindu pada arwah abang.
Isk, kenapa aku nak sentimental pula ni. Alamak, tersalah mood ..Aku kan gembira sekarang ni. Aku melangkah keluar dari bilik aku menuju kearah atie dan jojie yang berada di kaunter. Sekarang sudahpun menunjukkan jam lapan malam, aku tidak mahu terlewat untuk temujanji dengan Azlan malam ni.

“Atie, malam ni kak atien balik awal..jangan lupa buat apa yang kak atien suruh tadi” ujarku pada atie sambil menyerahkan kunci padanya.

“ gembira nampak” ujar jojie pada aku

“Mestilah.. Ada date” balasku ringkas. Aku meneliti penampilanku buat kali terakhir pada cermin yang terletak ditengah butik.

“Oo.. kirim salam dekat abang hafez ya.” Sampuk atie pula. Bila masa pula aku kata nak keluar dengan hafez ni.

“ Bukan hafez, tapi dengan azlan..” ujarku. Atie dan jojie saling berpandangan. Ah, lantaklah dia orang nak fikir apa. Sebaik sahaja aku ingin melangkah keluar, aku berpatah balik kearah atie.

“ Atie..tumpangkan kak atien boleh? Please… terlupa pula tadi kereta tinggal di bengkel.” Aku memandang ke arah atie yang kelihatan tercengang.

“ Jojie, kau dekat sini seorang okey kan..tapi jangan mengada nak tutup awal pula” aku memandang kearah jojie pula.

“ tapi..” Atie yang masih di kaunter kelihatan teragak agak. Mungkin mencari alasan untuk mengelak. Tak ada, aku tak kira.. dia kena hantar aku juga.

“ Ala..Kak atien dinner dekat Azur..nanti kak atien belanja kamu sekali la..tapi kamu duduk meja jauh sikit tau” ujarku lantas menarik tangan atie yang baru terkial kial mengambil begnya.

***********

Aku tiba di Shangri-La, putrajaya lewat sedikit dari masa yang dijanjikan. Semua ni Atie punya pasal, kalau biar aku yang pandu tadi kan dah lama sampai. Pemandu berhemah la konon. Aku dapat menangkap susuk tubuh azlan yang sedang menanti di meja sebaik sahaja aku melangkah masuk Azur.

“ Sorry..” ujarku pada azlan yang kini berada dihadapanku. Azlan memandang kearahku kemudian beralih pada atie yang berada di sebelahku.

“ Kereta I rosak, Atie tumpangkan” ujarku yang sudahpun mengambil tempat dihadapannya. Aku memandang ke arah atie yang masih berdiri di sebelah aku.

“ I know..enjoy your dinner” ujar atie dan terus berlalu dari situ.

“ You sihat?” soal Azlan.

“ I okey, you macam mana..lama I tak dengar cerita pasal you. Ingatkan you dah tak mahu jumpa I lagi” balasku sebaik sahaja pelayan yang mehidangkan makanan berlalu.
Azlan menarik nafas panjang kemudian dia tersenyum pada aku.

“ I bukannya tak mahu jumpa dengan you cuma..” Kata kata azlan tergantung disitu bila telefonku berbunyi. Aku perhati nama yang tertera pada skrin telefon bimbitku. Apa hal pula mama telefon aku ni. Aku menekan cancel pada telefonku. Sorry ma..lepas ni fatin call balik. Aku kembali memandang ke arah azlan.

“ Sorry.. tadi you cakap apa? Cuma apa?” soalku pada Azlan.

“ Ha? No.. nothing. Makanlah..nanti sejuk tak sedap pula” balas Azlan sambil tersenyum pada aku. Aku kot yang salah dengar tadi..mana dia ada cakap cuma. Aku membalas senyumannya.

“ Tujuan I ajak you keluar malam ni sebenarnya..” belum sempat azlan menghabiskan kata katanya, telefonku berbunyi sekali lagi. Mama ni betul betul potong line. Sekali lagi butang cancel menjadi sasaran.

“ My mum..sorry. Okey, teruskan” ujarku padanya.

“ Kenapa tak angkat? Mana tahu ada hal penting ke..” ujar Azlan pada aku. Iya lah tu..mama memang senantiasa ada hal penting..kalau tak, tak pasal dia nak call aku.

“ Its okey..nanti I call dia balik. So?”

“ tak ada apa.. I just want to say that..kalau kita sudah tak ada jodoh..kita tetap boleh kawan kan?” ujar azlan. Kata katanya benar buatku terharu..memang itu pun yang aku harapkan.

“Sure” ujarku sambil tersenyum padanya. Telefonku berbunyi lagi..ish mama ni memang tak pandai cari masa betul lah.

“ Sorry, excuse me for a while..” ujarku pada Azlan sebelum bangun dan melangkah ke rest room.

Aku menjawab panggilan dari mama..dan seperti biasa aku terpaksa menerima ceramah percuma dari mama sebagai mukhadimah. Yang paling aku tak dapat terima mama kata nak datang rumah aku..macam tak percaya. Selama aku tinggal di sini, inilah kali pertama mama nak datang ke rumah aku. Apa pula mimpi dia kali ni..entah entah dia ada rancang sesuatu..ish malas aku nak fikir. Aku melangkah semula kembali ke meja..namun ada satu lagi kejutan buatku. Kenapa Hafez Ada di sini? Dia kenal dengan Azlan ke?. Aku meneruskan langkah ke arah mereka. Aku dapat lihat mereka berdua berbual seperti sudah lama kenal.

“ Fatin? Buat apa dekat sini?”soal hafez pada aku.Bukankah aku yang patut Tanya macam tu. Aku memandang kearah Azlan yang tidak langsung memandang ke arah aku.

“ Achik..” hanya itu yang terkeluar dari mulutku. Ah..aku tengah bingung ni..

“ Oh..kenalkan..”

No comments:

Post a Comment