~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 16


“ Sis, Ada customer tunggu dekat dalam” ujar atie sebaik aku masuk ke butik. Aku sekadar mengangguk sebelum meneruskan langkah kebilik. Sebaik tiba dipintu, aku tertarik dengan seorang perempuan yang kelihatan begitu sofisticated. Cantik..

“ Maaf cik, kalau lama menunggu” ujarku lantas menghulurkan tangan.

“ Datin Leina..” ujarnya sambil menyambut baik huluran tanganku. Senyumannya mengingatkan aku pada seseorang tapi kurang jelas siapa.

“ Maaf datin.. you just look to young for that” ujarku ikhlas. Tak nampak macam mak datin pun, macam model ada lah.

“ So sweet.. but you know what, I rasa umur anak I sekarang lebih kurang you” ujarnya. Biar betul? Berapalah umur dia agaknya. Aku sekadar tersenyum.

“ So datin.. sekarang ni macam mana? Nak minta pandangan I or what?” soalku tidak ingin terus membuang masa.

“ Kalau tunggu sekejap boleh tak? Actually I nak hadiahkan dress untuk seseorang, Rasanya kejap lagi sampai la tu”

“ Sure. But by the way, you preffer coffee or tea?” soalku.

“ Tea please.. but less sugar”

Seperti biasa, kalau bab air ni..Atie la yang jadi mangsa. Sementara menanti, sempat jugalah aku dengar kisah si Datin ni. Dia baru balik Malaysia, isteri bekas duta rupanya. Hello.. bukan duta produk tau, tapi duta negara.

“ Excuse me, Sorry.. I am late ” ujar seorang gadis yang baru sahaja muncul. Anak dia kot.. cantik dan manis. Tak nampak macam mak dengan anak..macam adik beradik pula.

“ Its okay Eva.. come dear. I’ve got something for your birthday”

“ Tapi kan lambat lagi..” ujar gadis yang dipanggil Eva tadi sambil mengambil tempat disebelah Datin leina.

“ Baju ni nanti..eva boleh pakai untuk party tu..kan fatin” Aku sekadar tersenyum bila datin tujukan padaku. Tapi Senyumku tidak dibalas Eva. Kenapa pula perempuan ni tengok aku semacam? Bukannya dia kenal aku pun. Sombong pula..

“ Eva ni, I dah anggap macam anak I sendiri.. iya lah.. I kan tak ada anak. So, I harap you dapat buat yang terbaik untuk dia” Ujar Datin pada aku. Tak ada anak? Bukan ke tadi dia ada cakap yang dia ada anak lebih kurang umur aku. Tak faham betul lah. Tapi bukan hal aku nak menyibuk pula.

“ Sure datin, So miss Eva kan? You suka style macam mana?” soalku.

“ Auntie..auntie rasa macam mana ya?” soal Eva tanpa menjawab soalanku dan sedikitpun tidak memandang kearahku. Minah ni, bukan tahap manja lagi ni, dah kategori mengada pun ada. Dari tadi asyik meliuk-liuk. Menyampah aku tengok.

***********


Setelah hampir dua jam tersekat dalam kesesakan lalu lintas. Akhirnya sampai juga ke rumah yang aku cintai. Penat betul la hari ni. Malam ni aku mesti tidur awal, janganlah ada benda yang menghalang. Sebaik sahaja melangkah masuk kerumah, aku terhidu sesuatu yang cukup aku rindukan. Apa lagi kalau bukan sambal petai.Selera betul bau..macam tahu sahaja yang aku tengah lapar. Aku terus menuju ke ruang makan.

“ Wah, aku di syurga rupanya..” ujarku sekuat hati bila melihat makanan yang terhidang diatas meja.

“ Kamu gila ke apa?” terasa kepalaku ditampar. Mama ni..kacau mood aku sahaja. Aku menggosok kepala aku yang baru sahaja menjadi mangsa.

“ Apa mama ni, cikgu orang kata kan. Tak baik main kepala” ujarku yang masih tidak puas hati. Kerusi dihadapan aku tarik perlahan sebelum duduk.Lama rasanya aku tak makan lauk macam ni.

“ Apa yang kecoh sangat ni?” soal hafez yang baru muncul di dapur.

“ Kamu tengoklah isteri kamu ni. Tiba-tiba terpekik.Di syurga konon.. tak ke gila namanya” ujar mama lantas berlalu ke dapur. ‘Apalah mama ni, tak baik cakap macam tu dekat anak sendiri’ aku mengomel sendiri.

Hafez tersenyum manis. Tampak ikhlas. “ Sayang penat sangat ke? Nampak pucatlah ” soal hafez lembut. Bukan main baik lagi kalau mama ada.

“ Sayang? Gila ke apa?” ujarku spontan.

“ Ada ke cakap macam tu dekat suami. Sudah, pergi masuk tukar baju, mandi dulu! Tak senonoh betul” Ujar mama yang tiba-tiba muncul dari dapur dengan sedulang gelas ditangan. Nasib baiklah dia pegang benda, kalau tak dah lama aku jadi mangsa dera agaknya. Aku menjeling kearah hafez yang masih tersenyum.Dia ni,sengaja nak kenakan aku. Siaplah kau nanti.

********

Aku meletak pinggan yang terakhir disebelah sebelum mencapai kain untuk mengeringkannya. Kini tinggal aku dengan mama sahaja didapur.

“ Cepat sikit, lepas ni kamu potong buah ni then bawak ke depan” ujar mama sebelum keluar dari dapur. Aku hanya akur,buah kiwi dan juga epal yang dihulur mama sebentar tadi aku potong sesuka hati sebelum digaul dengan sedikit yogurt dan kismis sebelum dimasukkan kedalam mangkuk- mangkuk kecil.

Aku melangkah ke ruang tamu. Semua kelihatan ceria, dan aku dapat lihat hafez senyum bermakna kepadaku. Apa pulalah yang tersirat sebalik senyum si raja kegelapan ni. Aku mengambil tempat disebelahnya setelah meletakkan buah diatas meja. Tanpa mempedulikan orang lain, aku menyumbat buah- buah kegemaran aku itu ke mulut sambil penuh khusyuk menatap skrin televisyen.

“ Actually mama ada berita gembira nak bagitahu ni” kata- kata mama hanya antara sampai atau tidak ketelinga aku. Namun aku pantas berpaling kearah mama bila skrin tv tiba-tiba bertukar hitam.

“ Apa mama ni, buka la balik tv..kan orang tengah tengok” sedikit rasa tidak puas hati bila fokus ku diganggu.

“ Kamu dengar la apa mama nak cakap ni, kak long kamu mengandung..” ujar mama tersenyum.

“ hai..bukankah iskandar baru nak masuk setahun.. Tapi tak kisahlah, apa-apa pun kenapa sampai nak tutup tv..” ujarku sambil cuba merampas alat kawalan dari mama namun tidak berjaya sebaliknya satu cubitan hinggap di tangganku. Kerana terlalu geram, aku menyumbat sebanyak mungkin buah kedalam mulutku. Aku menjeling kearah hafez yang sedang senyum seakan memerli.

“Kamu mengandung juga ke?” soal mama mebuatkan aku tersedak..buah yang aku kunyah tiba bertukar seperti fiber glass. Secara tidak segaja, hafez di depan mata menjadi mangsa semburanku..

“Apa tak senonoh sangat kamu ni” ujar mama sambil menghulurkan tisu pada hafez.

“ It’s ok mama.. orang mengandung memang macam ni agaknya” satu jelingan tajam darinya aku balas dengan penuh yakin. Apa yang dia cakap ni?. Hafez kemudian bangkit ke bilik. Tukar baju agaknya. Aku dapat merasakan tiga pasang mata merenungku.

“ Betul, fatin?” soal abah kelihatan senang dengan kenyataan gila hafez.
“ Senyap- senyap sahaja kamu ni” telah mak su pula. Aku memandang kearah mak su, mama dan seterusnya abah. Rasanya dah merah muka aku ni. Siaplah kau hafez, sengaja nak kenakan aku.

“ Apa yang betul? Apa yang senyap? Karut betul!” bentakku lantas meletak mangkuk buah yang sedari tadi dalam pegangan. Aku bingkas bangun dan berlalu kebilik.

“ Angin lain macam, betul la tu..” kata- kata maksu menghentikan langkahku seketika sebelum meneruskan langkah tanpa berpaling.Lagi lama disitu, boleh hilang sabar dibuatnya. Sabar fatin..Siaplah kau hafez! Memang tak sayang mulut betul.

Sebaik sahaja aku masuk ke dalam bilik, aku lihat hafez berada di balkoni sedang berbual dengan seseorang di telefon. Kelihatan agak serius riak wajahnya namun tidak lama selepas itu dia mematikan panggilan dalam keadaan tegang. Kehadiran aku di situ mungkin tidak disangkanya kerana riaknya yang sedikit kaget. Ah! apa aku peduli, ingat aku takut bila dia buat muka macam tu.

“ Memang sengaja kan?”soalku pada hafez. Dia kelihatan mengerutkan dahinya, mungkin kurang faham dengan maksudku.

“ Suka lah kalau mama anggap bukan-bukan!” Ujarku dalam nada sedikit tegang.

“ Sorry, i’ll explain to her later..” ujar Hafez senada, seperti tidak langsung perasan yang aku sedang marah. Dia kemudian melangkah kearah meja kerja, tangannya mencapai cermin mata di sudut meja dan menghadap laptop yang sedia terbuka. Tingkahnya benar buatkan hati aku bertambah sakit. Aku menghampiri meja yang tidak jauh dari tempat aku berdiri.

“ Itu je?” Soalku masih tidak puas hati.

“ Boleh tak kalau kita cakap tentang ni lain kali?” Pandangannya masih tertumpu pada kerjanya.

“ Urgh..! Sakitnya hati..! kalau nak kenakan orang pun..tak boleh ke cakap pasal benda lain..fikirlah dulu kalau nak cakap tu. Kalau mama seorang sahaja tadi tak apalah jugak, ini..inikan pulak ada abah dengan maksu. ha, kira abah okay lagi la. Mak su! Mak su tu sudahlah.. Urgh...! Geramnya” Lepasku, panas betul rasa hati aku. Dia masih diam di situ sedangkan aku sejak dari tadi mundar- mandir di sebelahnya. Kenapalah mamat ni dari tadi tiada respon. Sudah macam aku bercakap dengan kerusi pula, aku rasa kalau cakap dengan kerusi pun lagi bagus sebab kalau sakit hati, boleh terus buang.

“ Macam mana kalau...”

“ Enough!” Suara tengking hafez berserta bunyi kerusi membuatkan aku terpana. Kerusi yang diduduknya tadi terbalik ke lantai ketika dia berdiri. Betulkah apa yang terjadi pada aku sekarang ni? seumur hidup aku, inilah kali pertama aku ditengking oleh lelaki. Abah pun tak pwenah tinggi suara pada aku macam ni.Suaranya saja tadi cukup membuatkan jantungku hampir berhenti. Serta merta kolam mataku digenangi air. Baik aku pergi dari sini sebelum aku benar menangis. Poyo betul aku ni, tadi berani sangat..sekali kena tengking terus senyap. Aku cuba melangkah sederas mungkin tapi kenapa kaki aku ni kejang semacam, ah..cepat fatin.

“ Fa..”

“Damn it!” cermin mata yang elok terletak di batang hidung dicampak ke lantai sebaik sahaja fatin keluar dari bilik. Hafez meraup wajahnya dengan kedua belah tangan sambil cuba menenangkan perasaan yang begitu marahkan diri sendiri.Rasa menyesal serta-merta menyerbu kerana tindakan tanpa rasionalnya.

‘ Kenapa aku jadi macam ni? Kenapa aku nak marah’ detik hatinya.

Terngiang kembali kata- kata marni di telefon sebentar tadi.

“ Kenapa you berubah macam ni sekali? Takkan you langsung tidak mencintai I lagi..” suara marni begitu lembut seperti selalu.

“ I berubah? Bukan you yang berubah ke? Siapa dulu yang kata kita tak mungkin bersama? Mana dia Armand yang katanya setaraf dengan you tu?” balas hafez sindir dengan soalan bertalu.

“ Jadi betullah you masih tak berubah? I tahu you masih cintakan I ..” balas marni tanpa menjawab satu pun soalan Hafez.

“ Cinta? Sudahlah Mar.. I dah ada hidup I sendiri sekarang dan cukup bahagia” Malas sudah rasanya terus berbicara dengan seseorang yang pernah buatkannya cukup menderita.

“ I tahu you tak bahagia.. Macam mana nak bahagia kalau bersama orang yang tak dicintai apatah lagi orang tu mencintai orang lain” sinis kata-kata marni namun tidak dapat ditanggkap Hafez.

“ Mar..kebahagiaan I bukan urusan you dan you tak perlu mereka atau meneka cerita” Balas hafez. Entah kenapa hatinya sedikit tersentuh bila Marni cuba pertikai hubungannya dengan Fatin walaupun dia sedar akan hakikat mereka berkahwin bukan atas dasar cinta.

“ Azfar darling..takkanlah you masih tak tahu yang you kahwin dengan kekasih orang” Marni masih cuba menduga perasaan Hafez.

“ Marni. Stop it ,okay. I tak ada banyak masa untuk dengar cerita rekaan you tu. I kenal siapa isteri I” Semakin tidak selesa rasanya berbual dengan Marni.


“ Betulkah you kenal dia? Kalau you kenal dia..takkan you tak tahu dia kekasih Azlan, adik you sendiri..” Ujar Marni berserta ketawa sinis membuatkan hati hafez bertambah sakit.

“ Mengarut !” Nada Hafez sedikit meninggi sebelum talian diputuskan terus.

Hafez meraup sekali lagi wajahnya bila teringat perbualan itu tadi. Langsung tidak disangka Marni akan kata begitu. Benarkah apa yang dia katakan? Azlan..Fatin. Ah, tak mungkin. ‘Tapi kenapa kenyataan Marni itu benar memberi kesan pada aku sehingga sedikit menggangu perasaan aku. Sehingga aku sanggup meninggikan suara pada Fatin sebentar tadi’. Laptop yang terbuka, ditutup kasar.
Hafez kemudian menapak ke pintu kemudian berpatah balik ke meja. Kedua belah tangannya menopang meja, masih tidak cukup berani untuk berdepan dengan Fatin. ‘ Patutkah aku mintak maaf ?’.

Jam di pergelangan tangan dikerlingnya, sudahpun dua pagi.. ‘Kenapa Fatin masih belum masuk? Teruk sangat ke aku ni..’

*********

“ Fatin..” terasa bahu digoncang perlahan. Aku mebuka kelopak mataku perlahan. Nyaris terhenti denyut jantung aku bila melihat Hafez duduk di hadapanku dalam gelap sebegini. Aku mengurut dada bagi mengurangkan rasa terkejut. Tahulah dia raja kegelapan pun, tapi janganlah nak takutkan orang macam ni. Aku yang sebentar tadi terlelap di sofa kini sudah bangkit bersandar, mataku ditonyoh beberapa kali.

“ Sudah, mari tidur dalam bilik..kalau mama nampak fatin tidur di sini apa pula dikatanya” Hafez menarik tangan aku yang masih separauh sedar. Dalam fikiran aku memang tiada perkara lain selain tidur, terlupa sudah yang aku ditengkingnya sebentar tadi..mengantuk betul

No comments:

Post a Comment