~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 15


Ish, nak masuk ke tak ni. Mamat seorang ni, cubalah bagi salam atau apa- apa sign kalau nak masuk bilik pun. Tak adalah aku nak terkejut macam ni sekali. Sudahnya, aku yang termalu sendiri. Aku mengalihkan pandangan aku ke dalam bilik, tapi tidak terlihat pula kelibat si hafez tu. Aku salah dengar ke tadi? Ish, ni yang buat bulu roma aku berdiri tanpa disuruh. Aku kembali berpaling kehadapan. Sambil berpeluk tubuh, mataku meliar memandang sekitar yang sememangnya gelap. Ish, tak ada apa-apa pun.. karut betul aku ni, saja fikir yang bukan-bukan.

“ Sejuk?”

Macam nak luruh jantung aku rasa dibuatnya. Mamat ni memang ada niat nak memendekkan umur aku. Nasib baiklah tiada tindakan refleks dari aku, buatnya bila aku terkejut, aku baling pasu bunga yang ada dekat sebelah aku ni..tak pun aku tolak dia jatuh dari balkoni.. kan tak pasal jadi janda aku.

“ Terkejut ke?” soalnya pada aku, mungkin kerana soalannya tadi tidak ku jawab.

“ Tanya lagi? Pendek setahun dah umur ni..dari mana ni? Tiba-tiba je muncul” balasku.
Hafez mengambil tempat dikerusi sebelahku tanpa dipelawa. Kelihatan senyuman terukir dibibirnya. Itu tak lain, mesti mengejek aku.

“ baru lepas cuci muka, tengok dari tadi fatin dekat sini.. takkan tunggu hafez kot” ujarnya yang kini lebih selesa bersandar dikerusi dan melepas pandang ke langit.

“ Tunggu achik? Urgh.. in your dream!” balasku. Perasan betul mamat sihir ni.

“ Mesti ngeri kan?” ujarnya tiba-tiba.

“Apa?” soalku.

“ Ya lah, kalau fatin masuk dalam mimpi hafez” ujarnya bersahaja.

Eei..kalau aku belasah pun okay juga ni. Tikam empat belas kali, lepas tu lipat tiga masuk dalam beg dan lempar keluar terus dari bumi ni. Sengaja nak sakitkan hati aku. Ada sahaja benda nak kenakan aku.

“ Ingat..” perkataanku tersekat disitu sahaja bila aku bepaling kearahnya. Matanya terpejam, Tidurkah dia?. Ada sesuatu pada wajahnya bila dia memejamkan mata seperti sekarang. Kelihatan begitu tenang membuatkan hatiku tercuit. Ish, apa yang aku fikir ni, ni mesti kuasa kegelapan dia ni, dasar ahli sihir. Aku segera berpaling kearah lain sebelum dia perasan aku tengok dia macam tu. Aku mengurut dada yang terasa macam baru lepas jogging.

“ Fatin..” ujarnya perlahan. Apa lagilah mamat ni, ingatkan dah tidur tadi.

“ Hafez tanya sikit boleh?” sambungnya lagi.

“ Apa?” balasku pendek. Macam- macam la dia ni. Malam-malam nak buat kuiz pula, tanya itu ini. Tapi lain betul nadanya dan aku masih ingat nada ni, kalau tak salah aku, masa malam selepas akad.

“ Apa maksud cinta?” soal hafez berserta keluhan kecil. Apa punya soalan ni.. cubalah tanya soalan tentang hal ehwal semasa atau apa sahaja yang susah sikit. Boleh juga aku memanaskan otak.

“ kesian..” ujarku perlahan.
“ Apa yang kasihan?” soalnya beria sambil memandang tepat kearah ku.

“ iya lah, belajar bukan main lagi, kata ada master in mechanical engineering what so ever.. alih-alih bab bahasa kureng, maksud pun nak tanya orang” ujarku tanpa rasa bersalah

“ Jawab je la ” balasnya serius, sambil tangannya dengan penuh yakin menekan kepala aku sebelum kembali bersandar dan memejamkan mata. ‘Apa salah ke apa yang aku cakap, apa guna belajar tinggi kalau soalan macam tu nak tanya orang’ detik hatiku. Sambil menggosok kepala aku yang baru sahaja menjadi mangsa dek jawapan aku tadi.

“ Apa yang susahnya, dah memang perkataan cinta dicipta untuk menyatakan cinta, kenapa susah-susah nak beri maksud lagi? Cinta..adalah cinta itu sendiri, tak perlu maksud sebagai..” wah, cayalah aku ni..tapi kenapa macam aku sendiri tak faham dengan apa yang aku cakap..ah, lantaklah. Asalkan aku jawab.

“ Hmm.. kalau fatin tu, fatin la juga” ujarnya.

“ kenapa?” soalku bila dia berkata begitu.

“ Tak ada apa. hafez tiba-tiba teringat soalan tu” ujarnya. Aku memandang kearahnya. Apa maksud bila dia katakan teringat?.

“ Kak marni?” akhirnya terluah dibibirku. Kelihatan dia mengerutkan dahi, mungkin tidak faham mengapa tiba-tiba aku sebut nama tu.

“ Apa yang dia jawab bila achik tanya dekat dia?” soalku dengan lebih jelas. Dia mengeluh kecil sebelum tersenyum dan berpaling kearah lain.

“ Leaning . Optimist . Vague . Enthusiast” ujar hafez satu persatu.. kedengaran cukup berbeza dengan jawapan aku yang entah apa-apa tu. Ah, peduli apa aku, kenapa perlu aku bandingkan dengan dia.

“ Achik, kalau tak kisah..boleh orang tahu tak, kak marni tu macam mana? Mesti sweet kan?” soalku.

“ Selama hafez kenal marni, dia memang seorang yang lemah lembut, manja, and totally sweet..” ujarnya. Meluat pula aku dengar, itulah, siapa suruh aku tanya. Huh, aku pun sweet apa, walaupun ada sedikit kelam kabut .. sikit ke?. Ah, peduli apa aku.

“ Ala.. kalau manis sangat pun bukannya elok, nanti kena kencing manis” ujarku sebelum bangun dengan niat masuk kebilik. Aku rasa sudah cukup lama aku di balkoni.

“ you are not that sweet” ujarnya membuatkan langkahku terhenti. Hei, kalau aku tak manis pun, apa ada kena mengena dengan kau wahai raja kegelapan. Geramnya aku, aku tak harap pun yang aku ni manis dimatanya. Aku pantas meneruskan langkahku namun telingaku dapat menangkap sesuatu.

“ you are sweetening, you sweeten your surounding”

Betulkah apa yang aku dengar ni? Dia puji aku ke?..ish, aku salah dengar kot. Aku menyambung langkah terus ke bilik air. Kalau betul dia puji aku, maknanya.. tak adalah seteruk mana hafez azfar ni. Aku tahu.. aku ni memang pemanis pun, hehe..terlebih perasan pula aku ni.

Sebaik sahaja aku keluar dari bilik air, aku lihat hafez sudahpun lelap diatas katil. Katil? Kalau dia tidur atas katil, aku nak tidur dekat mana.. takkan dekat bawah.

“ Achik!” aku menggerak-gerakkan sedikit tubuhnya.

“ Yes, my dear..” ujarnya masih sedang mata masih terpejam. Gila apa mamat ni.

“ Orang nak tidurlah!” ujarku. Aku menampar-nampar pipinya yang mungkin belum sedar sepenuhnya.

“ kenapa tampar ni? Nak tidur, tidurlah..takkan nak kena dodoi kot” ujarnya yang kini dengan mata yang terbuka.

“ Ish, orang nak tidur mana kalau dah achik tidur sini? Bangunlah” ujarku geram dengan jawapannya.

“ Katil ni boleh tahan juga besarnya, kalau nak tumpang.. silalah. Kalau tak sudi, tidur dekat bawah” Ujarnya sambil membetulkan selimut . tumpang? Kenapa pula? Ni kan katil aku..

“ Kenapa orang kena tidur bawah?” soalku.

“ Sebab fatin tak nak tidur atas” jawabnya mudah.

“ Tak boleh! Achik yang tidur bawah” tegasku. Aku takkan beralah, ni katil aku. Aku segera naik keatas katil, dengan menggunakan bantal aku berusaha menolaknya ke bawah. Tak kira, aku mesti menang namun usahaku sia-sia bila dia merampas bantal dari aku. Dia kini bersila dihadapanku sambil memandang tepat kearahku tanpa perasaan, seperti mencabar. Ingat aku takut ke.

“ 1, 2 jus!” ujarku. Hanya itu yang dapat aku fikir.

“ siapa kalah, tidur bawah” tambahku lagi. Aku pasti aku akan menang kali ni. Dia hanya mengangguk yakin. Jangan haraplah kau menang.

1..2..jus!
Aku menarik selimut dan bantal ke bawah, macam mana aku boleh kalah ni. ‘ Kejam betul ! mana ada lelaki macam ni..tak gentleman langsung’ aku mengumam sendiri.

“ Sesekali kejam seronok juga ya, tapi bagus juga fatin tidur dibawah, takut juga hafez kalau tidur sebelah stalker” ujarnya yang mungkin terdengar kata-kata aku tadi. Stalker? Takkan dia nak ungkit kisah dulu? Dia ingat lagi ke? Ish, malulah aku.

“ Agaknya macam mana rasanya cicak goreng belacan ek” tambahnya lagi mungkin sengaja ingin menyakitkan hati aku.

“ Tidurlah!” geram betul aku. Bantal dalam dakapan, aku baling kearahnya. Karang bukan cicak yang aku goreng, kau yang mampus. Terdengar tawa hafez membuatkan bertambah rasa sakit hati. Aku menarik selimut menutup seluruh tubuh. Malas aku nak layan orang macam ni. Buang masa aku je. Ish, tak faham betul aku dengan mamat ni, baru sahaja aku nak rasa yang dia ok sebab pujiannya, alih-alih tak sampai beberapa minit dah nak cari pasal dengan aku. Aku rasa telinga aku bermasalah ni..mungkin aku tersalah dengar.

*******


Entah kenapa, aku terasa masa begitu cepat berlalu. Hari ni bertukar semalam..dan esok dalam sekelip mata aku tempuh. Dalam sedar, pelbagai perkara telah aku tempuhi, pelbagai kenangan telah aku tinggalkan. Cuma sekarang yang menjadi tanda tanya, adakah benar masa yang terlalu pantas berlari ataupun aku yang terlalu lambat mengejarnya.

Jam di pergelangan tanganku menunjukkan 11.30 pagi. Masih terlalu awal rasanya untuk makan tengah hari tapi sudah terlalu lewat jika ingin bersarapan. Tapi entah kenapa perutku benar minta diisi. Ini semua tak lain sebab tak sempat bersarapan pagi tadi. Semua salah si hafez tu, pagi-pagi dah buat hal, sengaja berebut bilik air dengan aku. Sudahnya, aku yang terlewat. Siksa betul berkongsi bilik ni.

Sekali lagi aku mengerling jam di pergelangan, kemudian aku mencapai beg tangan serta laptop. Aku bingkas bangun dan melangkah keluar dari bilik. Kelihatan Atie dan jojie sibuk melayan pelanggan.

“ Atie, starbucks. Apa-apa call ye” Atie hanya mengangguk sambil tersenyum.

Aku mengatur langkah ke starbuck. Secawan kopi dan puff menjadi pilihan, cukuplah untuk mengalas perut yang sedang menggila ni. Sementara pesanan belum tiba, aku mencapai laptop dari dalam beg. Sudah agak lama rasanya aku tak check email.

“having breakfast or lunch” kedengaran satu suara asing menegurku, membuatkan mataku beralih pandang. Macam aku pernah tengok mamat ni. Eh, aku kenal dia ni tapi apa nama dia. ‘come on fatin, cuba ingat betul-betul’. Lelaki yang berdiri dihadapanku tersenyum menanti. Kalau yang sebelah dia tu memang lah aku kenal, dah muak pun tengok.

“Aku la ni, Adi. Tak banyak berubah kau ek, Cuma makin comel je ” ujarnya membangkitkan ingatan aku. Tak sangka betul dapat jumpa balik.

“ Wala..betul la kau adi, terima kasih.. aku tahu aku comel.. kau pun sama, still kurang inchi macam dulu ek” balas ku. Teruja betul aku dapat jumpa balik kawan lama macam ni.

“ Mulut kau ni dari dulu lagi memang tak cukup rasa kan. By the way, really miss you babe” ujarnya sambil menghulurkan tangan.

“ Ehem..”

“ Kau kenapa fez? Aku tahu la dia ni isteri kau, tapi kau jangan lupa, dia kawan aku” ujar Adi sambil menyigung pinggang sahabatnya yang dari tadi kaku disebelahnya.

“ Aku tak cakap apa pun Cuma..tekak aku sakit..ehem, tengok, aku rasa aku kurang minum air la” balas hafez dengan wajah yang tak berperasaan. Adi sekadar merenung hafez.

“ Ah, pedulikan dia..duduklah adi, kita sembang- sembang” aku menarik adi supaya duduk disebelahku. Hafez turut mengambil tempat bertentangan denganku tanpa disuruh. Namun, perbualan yang baru bermula terganggu kerana bunyi handphone hafez. Potong mood betul la mamat ni.

“ Sorry guys, i’ve got to go” ujar hafez lantas bangun dari kerusi. Panggilan dari siapa la agaknya yang penting sangat tu. Kerja kot..

“ Ok, dont worry i’ll take care of your wife” ujar adi sambil tersengih seperti kerang busuk. Hafez menepuk bahu sahabatnya itu sebelum terus berlalu tanpa sedikit memandang kearahku. Ah, peduli apa kalau dia tak tengok aku.

“ It’s must be ma..” kata-kata adi terhenti disitu sahaja sebelum dia beralih kearah aku dan tersenyum.

“ pardon”

“ Nothing. Hmm..hafez cakap you fashion designer sekarang” ujar adi cuba mengalih tajuk. Kalau benar tekaan aku.. ish, tak kot. Ah, abaikan sahaja.

No comments:

Post a Comment