~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 9


“ Lama betul aku tak jumpa kau, macam tak percaya pula kau transfer sini” ujar adi sebaik sahaja pelayan yang menghidangkan makanan mereka beredar. Memang dia tak menyangka langsung, sahabat baiknya itu akan menjadi rakan sekerjanya pula.

“ Itulah pasal, aku sebenarnya dah naik menyampah tengok muka kau. Dari sekolah menengah..lepas tu kat UTP..ni pula, terpaksa kerja sekali” ujar hafez. Dia menarik gelas yang berada dihadapannya. Perut yang sejak dari tadi kosong perlu diisi sesuatu. Tak pernah dibuatnya makan tengah hari pukul 3.

“ Alah..itu kau yang ikut aku. Anyway, bila kau masuk kerja?” soal Adi.

“ Isnin ni” balas hafez ringkas dan bersahaja, bukan apa.. Cuma dia rasa tidak sesuai untuk berbincang soal kerja sekarang. Nasi goreng yang berada dihadapannya lebih menarik perhatian.

“ Oh..Senang pula kau mintak transfer?” nasi goreng dihadapannya hanya dikuis kuis, masih kenyang rasanya.

“ Senang kau kata..dah berapa lama aku mintak..At last dia orang kasi sebab aku cakap aku nak berhenti, sudahlah..aku tak mahu cakap pasal kerja selagi tak masuk hari isnin” balas Hafez.

“ okay.. okay, aku tukar topik,hmm..so apa khabar girlfriend kesayangan kau tu? Still dengan dia lagi ke?” soalan adi memang sudah dijangkakan hafez. Dia sudah mengagak, kalau jumpa si adi ni..memang tak ada benda lain nak ditanya.

“ Aku dah kahwin” balas Hafez perlahan.

“ Wait. Kau jangan kata..at last, kau kahwin juga dengan marni? Tak..aku macam tak percaya..Dari dulu aku tengok kau orang ni memang tak padan..tak sangka pula..” sudu dan garfu yang berada ditangannya diletakkan ditepi pinggan.

“ bukan dengan marni la.. Kau ni kan, Dari dulu memang suka busybody kan?” ujar hafez malas.

“ fatin la..kau pun kenal dia. kau boleh tak kalau tak pandang aku macam tu.” Tambah hafez lagi bila melihat adi yang masih merenung ke arahnya.

“Fatin?” soal adi yang masih memandang ke arah hafez. Hafez sekadar mengangguk. Pinggan nasi goreng yang masih bersisa dihadapannya ditolak sedikit. Entah kenapa, seleranya mati tiba tiba.

“ Fatin.. kau..,macam mana? Ha.. dari dulu aku cakap kau tak nak percaya..kan dulu aku ada kata kau tak ber..”

“ Adi, Enough k. Aku tak nak kau ungkit benda lepas. Makan tu bagi habis.. kalau tak kau bayar sendiri” pintas hafez sebelum sempat adi menyambung kata katanya.

“ Mana boleh, kan kau yang kata nak belanja”

************

“ weih, itukan budak yang baru pindah kat sekolah ni? Dasyat betul, macam mana cikgu rahman senang senang saja pilih dia masuk team hoki sekolah?” ujar adi sambil tangannya lincah membuka penutup botol mineral. Adi kemudian mengambil tempat disebelah hafez.

“ budak mana pulak?” ujar hafez. Peluh didahinya diseka.

“ Alah.. budak yang kau perhati dari tadi tu lah, ingat aku tak perasan ke? Nasib baik aku ni bukan amalina..kalau tak, confirm dia cemburu tengok kau asyik tenung perempuan lain macam tu..” balas adi.

“ Iyalah tu.. mana ada aku tenung dia, kalau kau maksudkan budak perempuan yang pakai t-shirt kelabu tu..anak kawan baik mak dengan ayah aku, Family kita orang memang rapat.. dekat sekolah lama dulu..dia antara top player ..mungkin sebab tu cikgu pilih dia kot..” ujar hafez kembali berdiri.

“ Oh..apa nama dia?” soal adi.

“ Cikgu Rahman dah panggil tu, jom sambung balik latihan” Hafez pantas berlari kembali ke tengah padang.

Hafez tersenyum sendiri bila mengenangkan zaman persekolahan dahulu.Pertemuan dengan adi sebentar tadi membuatkaan hafez terkenangkan kisah lama.begitu banyak rasanya kenangan yang ditinggalkan di sekolah dulu..Hafez memberhentikan keretanya dihadapan Seven Eleven., ada beberapa barang yang perlu dibelinya.

***********

“ Mak..Mak..! Alan nak ikut..Alan tak nak tinggal dengan nenek” Azlan menarik lengan baju ibunya yang sudah sedia ingin melangkah keluar dari rumah bersama sebuah beg besar.

“ Mak..Alan janji, Alan tak akan nangis..Alan tak nakal..Alan nak ikut mak” tambah azlan lagi sedangkan ibunya sedikitpun tidak berpaling kearahnya. Pautan pada lengan ibunya direntap kasar dan ibunya berlalu pergi begitu sahaja tanpa sepatah kata.

Peristiwa dua puluh tahun dahulu terasa masih segar di ingatan Azlan walaupun pada ketika itu dia masih terlalu mentah untuk memahami segalanya namun pengalaman itu membuatkan dia menjadi lebih matang dari usia. Azlan masih teringat bagaimana dia terpaksa berpisah dengan abangnya yang diserahkan pada keluarga angkat kerana neneknya tidak mampu untuk menyara mereka berdua. Dia juga juga masih ingat bagaimana dirinya sering dijadikan buah mulut orang kampung. Bagaimana dia terasa begitu terhina, semua kerana seorang perempuan yang sepatutnya menjadi pendorong dan perlindungnya pada usia sebegitu.

“ Kau tengok tu..itulah cucu Mak ngah Zainab..Alah, yang mak dia lari ikut laki kaya..lepas tu ditinggalnya budak tu dekat makngah ..”

Kata kata sindiran seperti itu sudah menjadi makanannya ketika itu. Bagaimana seorang budak yang baru berusia lapan tahun terpaksa menerima semua itu. Adilkah untuk dia menanggung semua itu. Segala cacian..sindiran..yang diterimanya dahulu masih terngiang ngiang rasanya.

*Alan janji, Alan takkan nangis…

“ Arghh..memang aku takkan menangis! Takkan!” Azlan menjerit sepuas hati, cawan yang semenjak tadi berada di tangannya dilempar ke dinding. Hatinya terasa begitu sakit setiap kali teringat peristiwa lepas.

Azlan bersandar disofa, matanya dipejam rapat..cuba mencari kembali ketenangan. Dia menarik nafas panjang dan satu keluhan berat dilepaskan. Wajahnya diraup beberapa kali.

**************

‘Alahai..malaslah nak mandi lagi, lagipun baru pukul 6.30’ aku mengumam sendiri sambil mengemas katilku. Elok juga kalau aku pergi cari benda untuk mengisi perut aku pagi pagi ni, rasanya roti yang aku beli hari tu masih ada. Dengan rambut yang masih kusut masai, aku melangkah keluar dari bilik. Dah jadi macam tabiat pula..siap kemas katil sahaja, aku akan ke dapur dahulu.

Baru selangkah aku keluar dari bilik, aku terdengar bunyi yang datangnya dari arah dapur. ‘ takkan bell pula?’. Aku berpaling ke arah ruang tamu, kelihatan bell sedang nyenyak diatas sofa. alamak! Rumah aku kena masuk pencuri ke? Tak..takkan perogol atau pembunuh bersiri yang terlepas dari penjara..tak pun.. Argh..apa aku nak buat. Tak..tak..aku tak nak mati lagi. Ish, apa yang aku fikir ni. Nanti dulu..malam tadi, aku tak kunci pintu ke? Ni mesti kes mengantuk sangat semalam sampai lupa nak kunci pintu. Itulah , balik lambat lagi.

Aku mencapai bingkai gambar yang tergantung pada dinding, hanya itu yang aku terfikir untuk capai. Aku menggosok gosok mataku yang masih terasa kabur..hehe.biasalah baru bangun tidur. Aku melangkah perlahan dan bersembunyi disebelah pintu dapur, aku takkan terus masuk ke dapur..iyalah, entah entah..orang jahat tu pakai senjata berbahaya mana aku tahu. Bila aku terdengar seperti dia ingin melangkah keluar dari dapur, aku menggenggam kemas bingkai gambar keluli itu dan bersedia untuk melakukan serang hendap. Ini kalau kena ni. confirm pengsan.

Satu..dua..tiga!

“Argh!”

Aku masih lagi kaku disitu walaupun bingkai tersebut sudah terlepas dari tangan aku. ‘apa aku dah buat ni’.. Rasa bersalah yang teramat sangat menyerang aku bila melihat hafez yang terduduk dihadapanku sambil memegang kepalanya. Ish macam mana aku boleh lupa yang sekarang ni aku bukan lagi tinggal seorang.

“Gila apa” ujar hafez yang masih memegang kepalanya yang terasa begitu sakit.

“ Aaa!!” jeritku sekuat hati.

“ kenapa jerit macam tu?” soal hafez.

“ Darah ! darah!” aku mula menjadi kelam kabut. Alamak..berdarah la pulak, apa aku nak buat ni. Aku duduk disebelahnya, kelihatan darah mengalir membuatkan aku risau dan terasa begitu bersalah.

“ Aduh, sakitlah..” hafez pantas menolak tanggan aku yang menyentuh dahinya.

“ memanglah sakit.. kalau tak, tak adalah berdarah macam ni” Aku berdiri semula dan mula mundar mandir dihadapannya. Ish, apa aku nak buat ni..

“ Hospital..hospital..ya, kita pergi hospital..” Aku pantas menarik tangannya supaya berdiri.

“ Fatin..tak..” hafez merenung kearahku. Aku melepaskan kembali tangannya secara tidak sengaja dan menyebabkan dia terduduk.

“aduh” hafez menggeleng gelengkan kepalanya.

“ ha.. semua salah fatin,hmm..ambulance, call..ambulance..ya..right” Aku pantas melangkah ingin menuju ke arah telefon namun terasa lenganku ditarik.Hafez kini sudahpun berdiri disebelahku dan memandang tepat ke arahku.

“ Tenang sikit boleh tak? Cuba tarik nafas perlahan lahan” ujar hafez pada aku. Kenapa? Aku ni kalut sangatkah? Mana ada..biasa sahaja aku rasa. Aku menarik nafas dan menghembus perlahan seperti yang diarahkan hafez. Memang aku memerlukan oksigen pun pada waktu ini.

“ Ha..macam tu lah.. okay, sekarang kan lebih tenang..so, boleh tak kalau hafez nak mintak kalau ada first aid ke atau apa apa yang berkaitan?” soal hafez pada aku. ya..first aid, macam mana aku boleh tak teringat. Lagipun bila tengok balik luka dia tak ada lah sampai tahap perlu panggil ambulans. Aku saja yang ter ‘over’.

“ ha.. ada, tapi lepas la dulu tangan ni, macam mana fatin nak pergi ambil.” Ujarku padanya. Pantas saja tangannya melepaskan pautan yang agak kuat itu dan dia terus berlalu mengambil tempat di sofa. Apa lah aku ni, apa yang aku dah buat dekat dia ni.. Aku ni memang selalu buat sesuatu tanpa berfikir dengan betul.

**********

Peti kecemasan yang selama ini hanya menjadi hiasan di dalam almari, akhirnya mempunyai kegunaan. Biasalah tu..macam dalam karangan autobiografi yang pernah aku tulis masa sekolah rendah dulu.. ‘aku sebuah peti kecemasan..aku menjadi penting apabila..’ apa yang aku merepek ni?. Aku letakkan peti itu di ajas meja dan duduk disebelah hafez.

“ Tak apa, biar hafez buat sendiri” ujar hafez bila melihat aku membuka peti kecemasan yang berada dihadapan kami itu.

“ tak payah, biar fatin yang buat. Achik duduk diam diam..” ujarku. Tangannya yang ingin mencapai kapas aku tepis. Kelihatan dia tidak lagi membantah, wajahnya masih serius..marah benarkah dia. Tak apa..aku tak kisah pun kalau dia marah, mana tidaknya.. kalau aku jadi dia pun aku akan marah. Sakit tu..

“ fatin..” ujar hafez lembut memanggil nama aku.Dia memandang kearah aku yang sedang membersihkan lukanya.

“ Hafez minta maaf sebab tadi..hafez tercakap fatin gila..sorry ya..terkeluar” ujar hafez. La..kenapa dia pula nak minta maaf ni..kan yang salahnya aku..ish.

“ Tak! Tak! Fatin yang salah. Fatin ingatkan pencuri atau perogol..x pun pembunuh bersiri tadi yang pecah masuk rumah” terasa serba salah pula aku. hafez menolak tangan aku yang sedang membersihkan lukanya.

“kenapa? Achik janganlah marah sangat..kalau nak marah pun..tunggu lepas fatin siap bubuh ubat..” Aku menepis tangannya yang cuba menghalang aku dari menyentuh dahinya.

“ Tak..tapi.. boleh tak perlahan sikit.. sakitlah” wajah hafez kelihatan berkerut.Aku memandang kearahnya. Aku tak perasan pula aku terkasar dengan dia..Cuma aku memang tak boleh kawal diri kalau dalam keadaan kelam kabut . Iyalah mana tak kelam kabut dibuatnya.. aku dah lah terasa bersalah teramat sebab buat dia sampai jadi begini..alih alih dia pula nak minta maaf pada aku.

“ sorry…”

1 comment: