~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 17


Ala.. terlewat lagi! Kenapalah aku selalu bangun lambat ni. Eh, bila pula aku tidur dekat sini? Bukan aku tidur dekat sofa ke semalam..ish, musykil aku. Aku memandang sekeliling dan berhenti seketika pada meja kerja. Beg hafez tiada di situ..semestinya dia sudah ke tempat kerja. Kejam betul mamat ni, bukan reti nak tolong kejutkan aku. Jam disisi katil aku renung dengan mata yang masih lagi kabur.

‘ 8.30 ! ’

Aku segera mencapai tuala dan terus ke bilik air. Kelam kabut dibuatnya. Aku memilih hanya jeans dan t-shirt rekaanku, sempat juga aku menarik mafla merah jambu kegemaranku lalu disangkut ke leher. Dalam keadaan tergesa-gesa aku berlari keluar bilik, namun belum sempat aku tiba di pintu depan..aku berundur beberapa tapak.

“ Eh, abah nak kemana?” soalku. Mataku memandang kearah abah dan mama bersilih ganti sebelum berhenti pada beg disebelah abah.

“ kan semalam abah dah cakap nak balik hari ni..” Ujar Abah, sedang tangannya ligat memakai sarung kaki.

“ ada ke? Habis, mana Mak su?” Aku mengaru kepala yang lansung tidak gatal. Jangan kata maksu taknak balik lagi , sudah..

“ Aku kat sini.. Kenapa? Kamu takut aku tinggal dekat sini ke?” soal Maksu yang tiba-tiba muncul di belakangku.Aku berpaling kearahnya. Kelihatan dia terkial- kial menarik begnya. Entah apalah yang dibawanya. Aku sekadar tersengih. Macam tahu je apa yang aku fikirkan.

“ Tak boleh juga la” Ujar Hafez yang baru masuk ke rumah. Hai, takkan tak pergi kerja lagi mamat ni. Pandanganku beralih pula padanya. Dengan lengan bajunya yang dilipat hingga kesiku, tali lehernya disangkut ke bahu. Kelihatan peluh di dahinya sedikit-sebanyak menimbulkan tanda tanya dalam kepala aku.

“Kereta ni pun, selama ni tak pernah pula ada masalah.Tapi Abah kena balik juga..mana boleh tinggal syarikat lama sangat” Ujar abah pula. Barulah aku dapat menangkap sedikit butir bicara mereka.

“Kereta abah rosak ke? Kalau abah nak fatin hantar..petang sikit boleh la” sampuk aku.Lagipun aku dah lewat ni.

“ Macam ni lah, Abah pakai kereta Hafez dulu..nanti hafez uruskan kereta tu” ujar hafez begitu yakin. Ala, baik sangat la tu. Tapi okay juga, tak payah la aku terkejar nanti.

“Kamu macam mana, hafez?” baru kedengaran suara mama. Ala..sibuk sangat dengan menantu kesayangan dia tu, tapi aku peduli apa? Yang penting bukan kereta aku. Hihi..jahat juga aku ya.

“ Hafez boleh tumpang Fatin..” kata-kata itu pantas menghentikan senyuman yang baru terukir dibibirku. Aku menjeling kearahnya. Haa.. hancurlah kebebasan aku kalau macam ni, takkan aku kena jadi driver dia pula. Ala.. leceh la macam ni.

“ Ha. Kalau nak tumpang, cepatlah! Orang dah lambat ni.” Ujarku sebelum tangan mama, abah dan maksu ku salami. Aku terus sahaja berlalu selepas itu. Sebaik sahaja melangkah keluar dari rumah, mataku terus sahaja menghala ke langit. Sepatutnya sudah pukul sembilan lebih..tapi kenapa gelap lagi ni. Nak hujan la tu agaknya.

Enjin kereta dihidupkan, Hafez yang kini lebih kemas dari tadi baru melangkah masuk ke dalam kereta. Lambat betul mamat ni, dah la suka-suka pergi kerja pukul berapa. Kalau aku lambat kira okay la juga.

“ Kenapa tergesa-gesa sangat ni?” soal hafez sebaik sahaja kereta bergerak. Amboi.. dah lambat, boleh buat tanya pula. Aku mengerling kearahnya yang sedang membetulkan tali lehernya. ‘Hensem..’ Eh apa aku fikir ni..bukankah aku sepatutnya marah sebab dia lambat tadi.

“ Tanya lagi, kan dah lewat ni. Fatin tak apalah juga. Achik tak takut kena marah ke masuk ofis lambat?” soalku

“ Lewat? Kan baru pukul 6.45..” balas hafez. Biar betul mamat ni. Waktu aku bangun tadi pun dah pukul 8.30..takkanlah. Mataku beralih ke arah jam pada board. Mak aih...mati-mati aku ingat dah lewat. Patutlah gelap lagi tadi. Aiyak..buat malu betul aku ni.

“ Ala, lewat la juga tu.Kalau tak.. tak adalah kita tersekat dekat sini” Aku masih mahu betul. Pandangan aku alihkan kehadapan. Deretan kereta dihadapan masih belum berganjak dari tadi.

“ Sorry, terlupa nak inform yang jam dalam bilik tu dari semalam tak ada bateri ” hafez seperti dapat membaca. Aku sedikitpun tidak mengalihkan pandangan kearahnya. Tanganku yang sedari tadi kaku di stereng, pantas saja mencari stesen radio, berpura-pura tidak mendengar kata- katanya. kalau aku bersuara..mesti dia akan ambil peluang gelakkan aku. Sure punya!

Senyap. Tiada sebarang perbualan antara kami sehinggalah tiba di tempat letak kereta. Ish, aku tak pakai tali pinggang keledar rupanya. Aku memadang sekilas kearah hafez yang sedang membuka tali pinggang keledarnya sebelum aku menarik beg tanganku yang berada di tempat duduk belakang. Aku mesti cepat, dah la malu tadi tak habis lagi.

“ Err.. Fatin” Ujarnya tiba-tiba mematikan pergerakan aku. Apa pula yang mamat ni nak.

“ Sorry pasal semalam..” sambungnya

“ Semalam? Kenapa dengan semalam” aku masih kurang faham. Entah- entah dia ada buat apa-apa dekat aku kot..patutlah aku tiba-tiba boleh ada dalam bilik. Oh.. mintak simpang la.

“ Hafez mintak maaf..memang tak patut pun hafez tinggikan suara macam tu” ujarnya. Aku memandang kearahnya, kedua keningku hampir bertaut. Ooo.. baru aku ingat, macam manalah aku boleh lupa pula. Dasyat betul la aku ni. Sempat pula fikir yang bukan-bukan.

“ Oo.. tak kisahlah” ujarku sambil menggalas beg ke bahu dan bersedia untuk melangkah keluar dari kereta.

“ Tak kisah ? Tapi sampai merajuk tidur dekat luar..” Aku menjeling kearahnya sebaik sahaja menangkap kata- katanya.Dia tersenyum seperti selalu.

Bila masa pula aku merajuk? Bukan ada faedah pun kalau aku merajuk dengan dia..Kalau betul aku merajuk pun..dan orang yang nak pujuk tu adalah si raja kegelapan, aku sanggup tidur dekat sofa selama-lamanya. Mamat ni kan, baru je minta maaf.. dah nak sakitkan hati aku balik. Nampak sangat dia tak ikhlas mintak maaf tadi. Buang masa je kalau aku layan orang macam ni. Pantas saja aku melangkah keluar.

“ Fatin!” baru beberapa langkah, sekali lagi pergerakan aku mati bila mendengar panggilannya. Apa lagi yang dia nak ni.. aku berpusing kearahnya perlahan. Malas sebenarnya aku nak melayan mamat seorang ni.

“ Apa lagi?” soalku. Mataku memandang tepat kearahnya yang berada lebih kurang satu setengah meter dihadapan. Aku bunuh jugak dia ni karang.

“ Nice shoes..” ujarnya sambil tersenyum manis.

Mata aku beralih pandang ke bawah. ‘Oh my god..!’ apa dah jadi dengan aku ni. Terasa darah mula naik ke muka, panas rasanya. Aku kembali memandang kehadapan dan aku lihat hafez sudahpun memulakan langkah. Aku menekup muka ku, ish.. macam mana aku boleh tak perasan. Sekali lagi aku memandang kearah selipar pink berbulu yang elok tersarung dikaki. Macam mana aku boleh tak perasan waktu keluar dari rumah tadi. Ni semua salah ahli sihir tu, kalau tak..takkan la aku kelam kabut sangat pagi tadi.

No comments:

Post a Comment