~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, March 21, 2011

CAKE HOUSE 11



10th BITE: SETINGGI DAN SESALJU MONT BLANC

Satu, aku penat. Dua, aku geram. Tiga, riiiimas! Ish. Aku melajukan langkah menuju ke lingeries department kemudian sekali lagi berpaling kebelakang. Dia menghentikan langkahnya lebih kurang tiga meter dari aku kemudian dia berpaling menuju kebahagian wangian yang ada berhampiran. Nak sangat ikut aku kan.. ikut.. ikut la. Aku dah cakap dari tadi, aku nak jalan seorang, sibuklah sangat nak temankan aku.

Aku berjalan kehadapan sedikit sambil berpura melihat pakaian disitu mata aku sesekali mengerling kearah Hanif. Sedikit..sedikit.. dia hilang dari pandangan. Fuh, nasib baik.. Cepat sahaja aku mengatur langkah ke pintu keluar Isetan ni.

“Uh !” spontan tangan aku menekap ke dada sebaik melihat Hanif sedang menanti diluar pintu. Hurgh.. bila pula mamat ni sampai dekat sini. Hampir- hampir aku nak langar si Hanif ni tadi. Haih.. mati- mati aku ingat aku dah Berjaya lari dari dia tadi.

“Done? Jom pergi makan..” Soalnya tanpa rasa bersalah.

“Huh? I dah janji dengan Melati nak jumpa dia hari ni” Aku memberi alasan walaupun memang benar aku nak ke sana, cuma tak ada la pula aku berjanji dengan si Melati tu.

“SweetVille? Hurm.. kenapalah you ni suka sangat makan benda- benda manis ya.. tapi I okay sahaja kalau nak ke sana..” Tutur Hanif. Aku sendiri tak tahu la mamat ni, sengaja buat tak faham yang aku nak lari dari dia atau memang dia tak faham. Susah juga orang macam ni. Aku memandang seketika wajahnya sebelum melepaskan keluhan berat. Apalah agaknya yang ada dalam fikiran mamat ni ya?

***

“Kita dah break-up, you faham kan tu?” Soal aku. Kini kereta sudahpun masuk ke kawasan letak kereta SV cake house. Tengok.. sampai sini juga dia ikut aku. Hati kering betul dia ni.

“Maksud you masa kita pilih cinci haritu? Mestilah I faham..tapi itu kata you, you yang nak break-up, bukan I.. kalau you boleh bertegas untuk putus.. sebaliknya I tegas untuk tidak. Kita masing- masing ada hak kan..” Jawab Hanif panjang lebar. Bunyi seperti benar dia maksudkan apa yang dikatanya. Sedikit sebanyak apa yang dikatanya buatkan aku rasa seperti pesalah besar. Iyalah.. salah aku juga buat keputusan pentingkan diri macam tu. Tapi aku nak buat macam mana.. dah masa tu baru aku sedar yang aku tak ikhlas dengan dia. Aku memang tak boleh la dengan dia.. dengan cara dia.. dengan cakap tak mahu kalah dia.. dengan super non-stop bebel dan rungut. Semua yang aku suka tak kena pada dia. Ish, mana tahan..

“Okay, macam ni lah. I minta maaf sebab buat keputusan macam tu.. tapi I tak akan ubah fikiran I..so, you baliklah ya.” Aku membuka pintu kereta dan keluar. Pantas Hanif menurut gerak aku.

“I tak percaya and I wouldn’t change my mind too.. lagipun, sebelum you berkahwin dengan sesiapa selagi tu I ada peluang kan..” Hanif masih belum mahu mengalah. Dia membuntuti aku ke pintu SV. Ish, serabut la macam ni.

“Ish, susah la you ni.. Aaa… macam mana I nak cakap ya.. hmm.. I already have someone else!” Ujarku tanpa berfikir, dengan harapan si Hanif ni akan berputus asa.

‘Bukk!’ Kedengaran bunyi pintu yang ditolak aku terlanggar sesuatu dari dalam.

Ops! Aku memandang dengan rasa bersalah kearah Anas yang berdiri betul dihadapan aku sebaik sahaja pintu dibuka. Dia memekap kepalanya yang semestinya sakit terhantuk dek pintu kayu padu SV yang ditolak aku dari luar. Boleh tahan kuat juga aku tolak pintu tadi, semuanya sebab aku tengah geram dengan si Hanif yang tak faham bahasa ni.

“Err.. erm.. I tak tahu you..aa.. eh, you nak ke mana?”Ujar aku dengan ayat yang agak tidak teratur. Biasalah kalau dah bersalah tu. Anas memandang aku dengan pandangan berhantunya seperti biasa kemudian beralih memandang Hanif yang diam berdiri dibelakang aku. Spontan aku mengikut gerak anak matanya memandang Hanif. Si Hanif ni pun satu.. tak faham- faham.. semua salah dia la aku dah jadi pesalah ni. Hampir cederakan orang yang tak bersalah.

“Somewhere..” Balas Anas ringkas dan dingin bunyinya sebelum terus melangkah keluar. Ish, dia marah ke? Seram boleh tahan..

“I tak percaya” Hanif kembali bersuara sebaik Anas melepasinya

“Tak percaya apa?” Soal aku kembali menyambung langkah ke dalam cake house ni.

“Yang you dah ada someone” Ujarnya mengembalikan ingatan aku pada apa yang diucap aku awal tadi.

“Okay..okay..tapi, Still! I tak akan balik dengan you.” Ujarku penuh yakin.

“Then, there’s my chance” Ujar Hanif, turut melajukan langkah supaya seiring jalan dengan aku.

“Where’s Mel?” Soal aku pada salah seorang pelayan disitu. Malas aku nak melayan encik tak faham bahasa ni.

“Upstairs, Miss Shikin” Jawab gadis beruniform SV cake house itu. Dia tahu nama aku la.. tapi aku tak tahu pun nama dia.. macam budak baru.. eh, ye ke?

Aku senyum pada dia dan mengangguk faham sebelum beralih kearah tangga yang terletak agak belakang dari ruang makan ini.

“Okay, sampai sini je. Atas ni tempat Mel..strictly, no man allowed... you faham kan?” Aku berpaling kearah Hanif sebaik memijak anak tangga pertama.

Dia diam memandang seketika. Berfikir mungkin.

“Fine.. but I nak you ingat yang I tak akan putus asa, lagipun I tahu yang you pun masih sukakan I” Ujarnya sebelum berlalu.

Apa dia? Apa dia cakap? Urgh.. malas aku nak fikir. Buat sakit otak je.

***

Aku menongkat kepala memandang kosong kek Mont Blanc yang sudah tinggal separuh. Nasib tadi si Hanif tu balik juga. Dia balik dengan apa la agaknya.. yang aku tahu, bas memang mustahil la. Tak lain mesti telefon pemandu dia.

“Macam berat je masalah..” Aku mengangkat kepala memandang si empunya suara. Haa… ni satu lagi bala. Apa pula la helah dia kali ni. Zara yang berdiri dihadapan aku pandang penuh syak. Ingat aku tak tahu senyuman kejam kau tu. Huh, memang tak boleh percaya budak ni. Atas bawah aku scan Zara. Itu, apa pula yang disorok dibelakang dia tu? tak sedap hati dah aku ni.

“Zara pegang apa tu?” Soal Anas. Eh, bila pula mamat ni balik? Tadi bukan keluar ke? tak sampai satu jam pun.

“Hah? Mana ada apa” Balas Zara dengan senyum manis. Haa.. lain macam senyum tu mesti ada apa- apa.

“Hmm.. Mel cari Zara dekat dapur” Ujar Anas sebelum melabuh duduk.

“Alaa.. apa lagi Mel ni.. Zara baru je dapat rehat ni.. baru ingat nak seronok seronok..hmm..” Zara mula menarik muka masam sebelum akur dan berlalu ke dapur. Fuh, nasib baik dia pergi. Memang tak nak la.. aku kena macam hari- hari sebelum ni dengan dia.

“Tak excited ke, kelas mula esok?” Soal Anas. Excited? Huh, tolong la jangan ingatkan aku.

“Aaha…” Balas aku perlahan. Tak ikhlas langsung. Senyum terukir dibibirnya sebaik mendengar jawapan aku. Alahai.. cair la aku macam ni. Hehe..gatal pula aku ni.

“Sorry pasal tadi” tiba- tiba aku teringat yang aku belum pun meminta maaf bila aku yang menyebabkan dia terhantuk dekat pintu tadi.

“Tadi?.. Oh, ni.. sikit je, tak ada masalah” Ujar Anas, menyelak sedikit rambutnya yang menutup dahinya. Alamak, bengkaklah.. Bertambah- tambah rasa bersalah aku melihat dahinya yang sedikit lebam itu. Teruk la aku ni.. haih..

“Bengkak! Ala.. sorry.. tak sengaja”Ish, macam mana aku nak buat ni? Mesti sakit tu. Haish.. Shikin.. Shikin.

“No worries lah” Ujarnya bersahaja.

“Sorry..” Sekali lagi aku meminta maaf. Tak tenang betul aku. Kali ni Anas tersenyum dan menggeleng perlahan

“Lupakan. One more thing, esok jangan lewat” Anas berdiri semula dan melangkah kedapur meninggalkan aku yang masih dengan rasa bersalah seorang disitu. Aaa.. dia tak marah kan?

7 comments:

  1. hurm...nasib baik Zara tak sempat buat aktiviti aniaya orang,kalau tak kesian shikin...

    ReplyDelete
  2. kental sgguh Hanif ya,
    even ditolak n ditepis oleh shikin..still agi menempel hhuhuhuh..sgguh mempunyai smangat juang yg tggi ^^

    ReplyDelete
  3. oren....
    at last ada entry gak hehehe..akak follow

    ReplyDelete
  4. alaaa. sepatutnya shikin cakap anas pakwe dye je tadi.
    biar si hanif tu blah.
    =D

    ReplyDelete
  5. akak..: ahah. tenkiu tenkiu
    zatie: itu la kan.. dia segan la tu.. hee

    ReplyDelete