~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, July 11, 2011

Cake House 30




29th BITE: MADU DAN LEMON UNTUK SECAWAN TEH HANGAT


‘Satu saat.. Dua saat.. tiga saat tersusun membentuk minit. Yang sedikit berkembang, yang berputar terulang. Tapi kita tidak tahu peratus persamaannya. Jadi bila langit curahkan air matanya.. depakan tangan, dalam sepuluh tahun akan datang, kita tidak tahu sama ada kita masih dapat rasakan angin yang sama’

***

“You.. hey, you okay ke ni?” Soal Anas melihat Shikin dari tadi tertunduk senyap memandang lantai. Anas menundukkan sedikit wajahnya supaya dapat melihat wajah Shikin dengan lebih jelas. Bahu Shikin disentuhnya.

“Kenapa ni?” Soal Anas lagi. Hatinya bagai disentap melihat ada titis air mata mengalir di pipi Shikin. Soalannya tidak dijawab Shikin, sebaliknya tangan Anas ditolak dari bahunya. Anas semakin buntu, dia tiada idea dengan apa yang sedang berlaku. Ini kali pertama dia lihat Shikin menangis.

“Hey, Shikin.. kenapa ni?” Anas mula sedikit cemas melihat Shikin begitu. Dia menyentuh kembali bahu Shikin, kali ini dengan kedua belah tangannya. Dia mengarah tubuh Shikin lebih kearahnya. Sekali lagi Shikin cuba menolak tangannya namun kali ini tidak dibenarkan Anas. Dia menarik Shikin kedalam pelukannya. Dia tidak tahu apa yang sedang bersarang dalam kepala Shikin.. apa yang membuatkan Shikin menangis begitu, tapi entah kenapa hatinya terasa sakit melihat Shikin yang begitu. Anas cuba mengemaskan rangkulannya namun dia ditolak kasar oleh Shikin. Dia mengerutkan dahinya sedikit apabila tapak tangannya tertusuk kaca gelas yang masih di lantai sedang dia cuba mengimbangkan tubuhnya. Tangisan Shikin tiada tanda reda sebaliknya semakin galak air matanya mencurah. Dia menarik semula tubuh Shikin, kemas pautannya kali ini walau Shikin cuba meronta minta dilepaskan. Esakannya yang semakin menjadi buatkan Anas makin tidak mahu lepaskan.

“It’s okay to cry sometimes, you know..” Ujar Anas setelah Shikin akhirnya mengalah, menyembamkan wajahnya pada bahu Anas. Sebelah tangan Anas mengusap perlahan kepala Shikin.

“It’s okay.. it’s okay..” Tambah Anas lagi, sebolehnya ingin menenangkan Shikin. Agak lama mereka dalam posisi itu.

“My heart just hurts..” Ujar Shikin berselang esakannya.

***

Aku menahan kepala pada hujung meja, merenung kearah lantai. Entah tisu yang keberapa sudah aku capai dan lekapkan pada hidung. Aduh.. malunya aku menangis macam tu depan dia. Tak.. semua ni salah dia.. siapa suruh dia muncul tadi. Isk.. tak pandai pilih masa betul la mamat ni. Aku membetulkan sila aku diatas kerusi. Kepala aku terasa sedikit berat, mungkin kerana menangis agak lama tadi. Tapi.. bukan aku sahaja- sahaja nak menangis. Dada aku ni.. rasa sempit sangat.. sakit, dan bila aku sudah mula menangis.. aku sendiri tak tahu kenapa susah sangat nak berhenti.

“Are you feeling any better?” Aku kembali mendengar suara Anas yang tadi hilang ke dapur semula setelah mengarah aku duduk di meja ni.

“Hmm..” Jawab aku tanpa mahu mengangkat kepala. Urgh.. seganlah. Mamat ni pun satu.. bila entah dia nak pergi.. bukankah waktu macam ni biasanya dia dibawah, tambah pula dengan tarikh pertandingan yang semakin hampir ni.

“Nah.. minum ni” Ujarnya seiring dengan bunyi detak cawan pada meja. Aku mengangkat perlahan wajah dan memandang pada cawan yang kemudiannya dileret betul dihadapan aku, namun ada sesuatu yang lain menarik perhatian aku. Bukan cawan itu.. tapi..

“Ta.. tangan you, tangan you” Ujarku cemas. Mata aku yang asalnya masih kabur dengan sisa air mata tidak berkelip memandang kearah tangannya yang menghulur cawan.

“Huh? Oh, ni.. sikit sahaja. Dah kering pun.. sekejap lagi I cuci la” Dia pantas menarik semula tangannya. Darah.. kenapa tangan dia berdarah macam tu sekali?

“Sini..” Aku menarik tangannya memeriksa. Ah.. luka ni.. disebabkan kaca gelas yang pecah tadi ? Masa bila .. Urgh.. tadi tu..

“I okay.. you tu, minum ni dulu.. Ini honey tea.. try it, it’ll calm you down a bit” Anas menolak cawan, mengisyaratkan supaya aku minum segera sebelum dia beredar ke biliknya.

“Honey tea..?” Aku menarik cawan berisi honey tea yang masih suam dan halakan ke bibir. Rasa yang masih sama... Hangat dan menenangkan. Dahulu.. inilah apa yang disediakan mummy setiap kali aku demam atau selesema, tak sangka aku akan rasa lagi rasa ni. Aah.. selesanya.. Aku mengesat air mata yang tanpa diarah kembali menitis sebelum bangkit dari kerusi. Satu nafas berat aku hela seakan boleh melepaskan segala yang menyesak di dada. Sudahlah Shikin.. jangan nak sensitif sangat, tengok.. tak pasal budak yang tak bersalah tu yang jadi mangsa. Langkah kemudian aku atur kearah pintu bilik si Anas itu.

“Anas, keluar sekejap.. let me see your hand”

***

“Ya.. adik ni cari siapa?” Soal Ja, dari jauh tadi dia perasan yang seorang pemuda ni asyik berdiri dihadapan pintu pagar rumah ni. Tengok gaya.. tak ada la macam rupa perompak, tapi bukan boleh nak diagak kan..

“Ini rumahnya presiden Picturesque kan..?” Anas menyoal semula.

“Ya.. ini rumah Tan Sri.. adik ni..?”

“I menantu dia, Anas”

“Hah? Sekejap!”

Ja yang baru pulang dari kedai itu, terus masuk ke dalam dan menutup rapat pintu pagar. Biarkan Anas terpinga disitu. Anas mengaru kepalanya yang tidak gatal itu sambil menyandarkan tubuhnya tembok. Beberapa minit kemudian barulah pintu pagar dibuka semula dan dia dijemput masuk.

“Ini Anas ya.. jemputlah duduk, kenapa tak datang dengan Shikin sekali?” Julia tersenyum mempelawa Anas duduk. Daddy yang sedang membaca diruang tamu itu meletak semula bukunya disebelah.

“Ada apa hal datang sini?” Soal daddy dingin sebelum sempat Anas menjawab soalan Julia.

“Hmm.. tak ada apa- apa.. it just that I think I should greet you properly as menantu daddy..” Ujar Anas dengan senyuman. Kotak berisi kek yang dibawanya dari tadi dihulur pada Julia. Daddy berdehem sebaik mendengar Anas membahasakannya daddy. Gaya dan penampilan Anas diperiksanya dari atas ke bawah. Segalanya nampak tidak kena padanya.

“Tak perlu..” Balas daddy ringkas. Nyata dia kurang senang dengan kehadiran Anas.

“Daddy sihat ..?” Soal Anas. Dia menolak sedikit rambutnya yang hampir menutup mata itu dan kemaskan dengan pin bila melihat daddy yang asyik memandang kearah rambutnya. Mungkin pada daddy, penampilan Anas itu sedikit mengganggu namun respon Anas, mengenakan pin berwarna itu, lagi menambah kerut diwajah daddy.

“Kalau tak ada apa hal penting, baliklah” Ujar daddy membuahkan senyum dibibir Anas. Betul lah tindakan Shikin berkahwin dengannya kalau semata- mata untuk menggoyahkan daddy. Rasanya bahagian itu, Shikin sudah menang. Daddy kelihatan begitu tidak senang dengan Anas.

“Saya memang nak balik.. tapi sebelum tu, saya ada sesuatu yang nak cakap dengan daddy tentang Shikin..” Ujar Anas. Daddy memandang tepat kearah Anas, menanti apa yang bakal dikatanya.

“Saya faham.. daddy buat semua ni semata- mata kerana daddy sayang pada Shikin, untuk kebaikan dia. Saya faham, cuma saya nak minta supaya daddy beri dia lebih masa dan jangan terlalu tekan dia.. saya rasa kalau daddy begitu.. mungkin dia sendiri akan rela hati setuju dengan daddy..” Ujar Anas, masih dengan senyuman. Daddy terus bangkit dari kerusi. Dia rasa cukup terganggu dengan cara Anas, tambah pula dengan senyuman yang dikira seakan mengejek walau itu bukannya niat sebenar Anas.

“Shikin is my daughter.. I don’t need you to tell me.. apa yang perlu atau tak perlu untuk I buat dengan anak I ” Daddy berpaling kearah lain dengan niat untuk pergi dari situ namun langkahnya terhenti sebaik mendengar apa yang dikata Anas.

“Shikin is my wife.. Maaf kalau apa yang saya cakap itu buatkan daddy tidak senang, but.. I just can’t stop thinking about her being hurt”

***

Aku melangkah masuk kedalam bilik yang mana digunakan sebagai kelas pada hujung minggu, bilik yang sama ini juga digunakan sebagai bilik persediaan untuk majlis- majlis istimewa. Aku baru sahaja selesai rutin aku di dapur.. ada lagi beberapa minit sebelum shift aku tamat. Kelihatan Zara dan dua orang lagi pekerja sedang teliti memerhati kerja Anas. Aku mengambil tempat di satu sudut berhampiran, sekadar menjadi pemerhati.. tidak mahu mengganggu. Apalah agaknya menu untuk pertandingan esok ya.

“Forest, you sambung..” Ujar Anas pada salah seorang mereka dan melangkah berdiri disebelah aku. La.. apahal pula ni. Aku baru nak feel tengok dia selesaikan persembahan pada pencuci mulut yang disediakan mereka tu.

“Dah habis shift?” Soal Anas. Aku memandang kearah tangannya yang masih berbalut. Pertandingannya, esok.. tapi disebabkan aku, tangan dia luka macam tu.

“Hmm.. tangan tu.. aa.. boleh ke?” Soal aku terasa bersalah.

“Huh? ini..? tak ada apa lah.. masih boleh diguna. Don’t worry. Cepat pula baiknya.. tapi kan.. macam sayang pula nak buka balutan ni” Ujarnya sambil membelek tangan sendiri.

“Kenapa pula?”

“Sebab you yang balutkan” Balasnya berserta senyuman.

“Jangan nak mengada!” Mengadalah budak ni. Aku sekeh juga nanti.

“You still tak mahu cerita dengan I sebab apa you menangis hari tu?” Soalnya. Aduh la.. boleh dia ungkit benda yang kalau boleh aku tak mahu ingat sampai bila- bila tu. Wajah aku mula terasa panas. Terasa malu nak mengingati peristiwa hari tu. Tsk..

“Jangan ungkit boleh tak.. Eh, you tak ada cuba telefon Intan ke? dah lama juga dia tak masuk SV” Soal aku ingin tahu. Kalau aku yang telefon mustahil la Intan mahu angkat kan..

Anas mengangkat kedua belah bahunya. “ Why don’t you ask Mel bout that.. bab kebajikan pekerja ni bukan hal I.. Forest, that’s too much syrup” Sempat lagi dia menegur Forest sementara bercakap dengan aku.

“Dia kan kawan you..”

“You tanya tadi atas sebab dia lama tak masuk kerja bukan sama ada I lama tak jumpa dia or something..” Balasnya. Maksud dia.. dia ada jumpa Intan dalam tempoh masa ni ke? Bila? Kenapa aku tak tahu..? isk.. tapi, kalau difikir semula.. kenapa pula dia nak bagitahu aku kan..

“Jadi, you ada jumpa dia ke?” Soal aku menyibuk.

“Tak..” Balasnya ringkas.

“Err.. you tak kisah langsung ke?” Soal aku lagi.

“Kan baru seminggu lebih.. apa nak dihairan sangat? Dulu lima tahun apa, kami lost contact. Yang you ni sibuk sangat tanya hal orang ni kenapa? Tak cukup lagi dengan masalah sendiri ?” Bidas Anas. Waah.. tajam smash. Main kasar nampak budak ni.. perli- perli aku pula.

“Tak la.. Intan kan.. I mean.. she likes you.. you tahu tu kan?”

“She does? Oh.. I pun suka dia.. apa masalahnya?” Balas Anas bersahaja. Spontan aku berpaling memandang kearahnya. Dia masih tenang memerhati kerja- kerja Zara dan kumpulannya dihadapan. Kenapa yang aku nak terasa lebih- lebih ni.

“Shikin, sekejap” Aku mengalih pandang pada suara yang memanggil nama aku. Melati kelihatan berdiri di muka pintu sambil melambai tangan pada aku. Sekali lagi aku mengerling kearah Anas disebelah sebelum mengatur langkah kearah Melati. Anas suka Intan.. bukankah itu satu fakta yang sepatutnya aku faham dari awal.. jadi kenapa aku perlu rasa macam ni bila dengar sendiri dari mulut dia?

***

Mana pula bilik persediaan ni? Budak- budak ni kan.. memang sengaja nak menyusahkan aku. Elok- elok hari ni aku cuti.. ada sahaja kerja yang nak dibagi pada aku. Baru aku ingat nak bermalas- malasan sahaja dibilik. Penat tahu tak.. setiap hari asyik mencuci segala jenis utensil pelbagai saiz tu. Tak boleh tengok aku senang langsung! Kerja di FC pun tak penat macam ni, yang bezanya cuma kurang tekanan dalam laksana tugas, tekanannya cuma.. Inilah, budak- budak ni la. Menyusahkan aku. Grrr..

“Eh, Cik ni.. wait. I rasa macam kita pernah jumpa la” Dalam sibuk aku mencari bilik yang menempatkan peserta pertandingan ni, aku ditahan seseorang. Ah, sudah.. siapa pula mamat ni. Pengawal keselamatan ke apa? Tapi.. aku pun rasa macam aku pernah tengok muka dia ni

“Ah, ya.. ini cik yang dekat bawah pokok tu kan?” Soalnya. Pokok? Pokok mana pula. Aku mengerutkan dahi cuba mencari mana- mana memori berkaitan pokok yang ada kaitan dengan mamat ni.

“Takkan tak ingat.. hmm, tapi mungkin juga.. sebab masa tu you nampak macam nak pengsan dekat situ. Mesti you tak berapa perasan muka I kan” Tambahnya lagi. Pengsan? Ah… baru aku ingat.

“Botol air?” Soal aku sedikit teruja kerana dapat mengingat semula.

“Ha.. ingat pun.. tak sangka pula boleh jumpa lagi” Ujarnya.

“Itulah.. maaflah, tak sempat pun ucapkan terima kasih hari tu”

“Tak apa..”

“Hah, you dah sampai. Ada bawa tak barang yang I pesan tu?” Sampuk Anas yang tiba- tiba muncul entah dari mana. Aku menghulur bekas yang aku usung dari tadi. Kalau tak sebab nak hantar benda ni, mesti aku tengah selesa berehat dirumah sekarang. Berenang- renang atas katil.. layan dvd siri Grey’s Anatomy atau Royal pains yang belum berjaya aku habiskan tu. Urgh..

“Ini siapa?” Soal Anas, memandang kearah lelaki disebelah aku ini.

“Kawan I..” Ujarku ringkas. Panjang pula kalau aku nak buat penerangan daripada awal macam mana aku boleh kenal dengan mamat ni.

“Adam..” Lelaki tadi menghulur tangan bersalam dengan Anas.

“Tak tahu pula you ada kawan lain selain Melati” Perli Anas. Geez.. suka hati nak mengata aku. Tahu la aku ni tak ramai kawan..

“Eh, you ada masa lagi ke ni? Bukan pertandingan ni sepatutnya akan mula bila- bila masa dari sekarang?” Soal aku. Aku menolak tubuh Anas supaya segera berlalu dari situ.

“Siapa tu? Boyfriend you ke? lain macam je pandangan mata dia pada I.. takut I mengurat you agaknya” Soal encik botol air ni sebaik Anas berlalu.

“Boyfriend? Tak lah.. by the way, you buat apa dekat sini? You pun masuk pertandingan ni ke?” Tukang masak ke mamat ni? Tak ada gaya pun.. tapi bukan boleh kira gaya kan.. Si Anas tu.. empat belas kali ulang tengok pun tak ada rupa patissier.

“Eh, tak lah.. datang tengok je, you pula?”

“Hmm.. I dari SV cake house.. kalau you nak tahu, mamat tadi tu lah wakil kami..” Jelas aku.

“Oh, iya ? so you ni pun chef la ya?”

“Hah? I chef ? Tak adalah.. I bawah sikit dari chef” Ujarku dengan senyuman. Aku dikatanya chef ? Gila apa..

“Pembantu chef?” Dia masih cuba meneka.

“Hahah.. bawah sikit lagi.. Eh, tak apalah.. I rasa I nak pergi tengok team SV.. so, ada jodoh kita jumpa lagi la ya..” Aku cuba mencari alasan. Waaa.. aku ni pencuci pinggan sahaja di SV tu. Dia mengangguk setuju. Ah.. ni mana satu pintu aku nak masuk ni.. tadi si Anas tu masuk pintu mana ya? Yang ni kot..

“Dah habis reunion?” Sergah satu suara dari belakang. Terkejut aku dibuatnya.

“Terkejut lah!” Aku menampar bahu Anas. Reunion apanya? Mengarutlah budak ni.

“Mana Melati dengan yang lain?”

“Semua sudah masuk.. yang you merayap merata ni buat apa?” Soalnya pada aku. Dia melangkah menghampiri cermin yang agak besar dalam bilik ini. Mengemaskan penampilannya. Baju putih tu aku faham la.. pastry chef katanya, tapi yang sibuk tak bertanggal jacket kulit hitam kesayangan dia tu apa hal?Cheh, perasan cantik la tu.. Aku cantik lagi la!

“Oh, you dah buka balutan tu ya..” Baru aku perasan yang tangannya tidak lagi berbalut



***

Aku mengambil tempat disebelah Melati pada kerusi penonton. Hari ini cuma peringkat saringan, aku dapat rasa yang senang- senang sahaja SV akan melepasi peringkat ni.

“Eh, you datang juga? Kata nak rehat- rehat dekat rumah..” Soal Melati. Dia menghulur sebotol air jus yang dibawanya pada aku.

“Memanglah.. tapi adik you tu lah.. call minta I hantarkan barang. Urgh.. musnah hari cuti impian I tau semata- mata datang sini” Rungut aku.

“Barang apa lagi?” Soalnya dengan riak terkejut.

“Penyukat ke apa entah..”

“Buat apa pula? Semua barang dah lengkap la.. I yang periksa sebelum datang dan kalau setakat penyukat tu.. boleh dapat dekat sini la.. ada disediakan penganjur” Jelas Melati.

“Betul ke?” Soal aku ingin kepastian. Melati mengangguk. Geez.. Budak ni kan.. nak kena agaknya. Sengaja nak kenakan aku.. sengaja nak menyusahkan aku. Terkejar- kejar aku kemari tadi. Haish.. tak pasal aku terseret, tengok pertandingan ni. Kalau tak menang juga memang aku bunuh la budak ni. Aargh..! tekanan betul !

14 comments:

  1. terima kasih...... 2,3 ari lg smbug yg baru k :D

    bila lah shikin nak jatuh chenta ngan anas nie???
    garang je bila ngan anas....nnti anas xde br le nak gindu2....

    terima kasih lagi sekali yea

    p/s: dr akak Y.T le ..... hihihihi

    ReplyDelete
  2. sweet nye anas ni...hehe......tak nak shikin jauh dr dia...

    ReplyDelete
  3. Kak: sama2 n thnx back. lajunya komen. thx skali lagi..yelah.. oren try. hehee. ;)

    ReplyDelete
  4. Cik Zura yg chomel: ^___^ hehee..

    ReplyDelete
  5. Best... hehehe
    sweet glew kowt... hahaha

    ReplyDelete
  6. bwahahah~! thx reading. ^.^V peace..

    ReplyDelete
  7. CH nie smpai brape bab yea?. n adam tu nak mnyemak cam hanif n intan gak ker?ish ish..

    ReplyDelete
  8. hahah. Bab? itu, oren pun xtahu lg.. Adam ye.. xpayah riso pasal dia tu. hehee..

    ReplyDelete
  9. hu hu hu bestnye oren dh byk ide,,,sweet betui anas dgn shikin.....cepatlah shikin be love kt anas,...nanti dh jauh rindu-rinduan plak kaan oren...tp kan ans bila nak mature biar daddy shikin surprised n sayang kat menantu die.....ok oren tunggu ide next n3...good job cepat sambung n3..luv acik sgt

    ReplyDelete
  10. hehee.. itulah kan.. ok. tggu ye.. thanks anyway~ ;)

    ReplyDelete
  11. x sabar la nak tunggu next n3....
    cepat2 la dtg idea tu......
    leh sabbung cite nie.....

    ReplyDelete
  12. hahah. thanks. tp 30th Bite oren dah letak tu.. tunggu 31st Bite ye~ ;)

    ReplyDelete
  13. wahhhhhhh...x sabar nak tgu next n3..hehe..best lah..suker..suker..suker,,

    ReplyDelete
  14. Mekasih cik Indah Suria~* truskan mmbace ye.

    ReplyDelete