~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 14


Betul juga cakap hafez tu. Kalau dah mama dengan abah datang, mestilah kami kena tidur sebilik! Haa…! Apa ni? apa salahnya kalau tidur asing, nanti kalau mama Tanya aku cakaplah..err, nak cakap apa ye? Isk.. pening kepala aku.
Aku masih tidak berganjak dari kerusi semenjak balik tadi. Hafez pula entah kemana pergi sebaik sahaja membangkitkan hal bilik. Ala..macamlah aku tak pernah tidur sebilik dengan dia..tapi..haa…boleh gila aku macam ni..mama nak duduk sini berapa hari? Lupa pula nak tanya.

“ hmm..semua dah selesai, pergilah tukar baju tu..rasanya abah dah nak sampai” ujar hafez yang kini berdiri disebelah aku. Entah berapa lama dia kat situ pun aku tak perasan. Aku memandang kearahnya seketika sebelum anak mataku beralih pada jam dinding. ‘alamak, sempat kot kalau aku mandi dulu’. Tanpa menghiraukan hafez pantas aku berdiri dan berlari ke bilik. Pecutan diperlukan!. Itulah sibuk sangat mengelamun sampai tak sedar waktu.

***********

‘Mak aih! Ni dah macam berpotensi pindah terus kebilik aku si hafez ni’ Detik hati aku bila melihat pakaian hafez siap tersusun didalam almari. Aku memandang setiap sudut bilik aku, banyak pula barang mamat ni. Ah, lantak kaulah. Yang pastinya engkau yang kena kemas balik nanti..bukannya aku.Yang penting sekarang aku kena cepat sebelum mak datin tu sampai.

Selesai mandi dan bersiap, aku pantas melangkah keluar dari bilik. Harap-harap mama dan abah belum sampai lagi, namun tanggapan aku tak pernahnya tepat bila..

“ Eh, Mama. Abah.. Err m mak su pun ada?” Aku menghulurkan salam pada abah, mama dan mak su yang baru sahaja masuk. Mak su? Isk, pasal apa la pulak orang tua ni boleh ikut sekali. Ni yang buat aku rasa tak sedap hati.

“ Kenapa? Kamu tak suka ke aku datang sini?” soal maksu tiba-tiba, mungkin dia perasan riak wajah aku yang berubah. Tapi baguslah kalau dah tahu aku tak suka.hihi..memang anak saudara yang derhaka aku ni.

“ Eh, tak adalah, mana ada..pandai je mak su ni..orang suka apa, kalau maksu ada lagi meriah” ujarku tersenyum semanis mungkin. Semua memandang kearahku, harap-harap menjadilah lakonan aku ni.

“ Hmm..abah, mama, biar fatin anggkatkan beg ke bilik ye ” ujarku cuba mengalih tajuk bila melihat maksu seperti mepercayai kata-kata aku.

“ Ala.. biarkan dulu beg tu, tak ada nya nak lari beg tu.. Kita makanlah dulu, mama dah lapar” ujar mama dengan confident nya memulakan langkah ke dapur.

Makan? Aku memandang kearah hafez yang secara kebetulan turut memandang kearahku. Ish..nak makan apa? Mana ada apa dekat dapur. Tak teringat langsung nak beli tadi. Nak masak apatah lagi.. mana nak sempat, balik pun pukul berapa. Yang mamat ni pun satu, takkan tak teringat juga. Teruklah macam ni, apa aku nak buat ni..

“ Er..ma, malam ni kita makan dekat luar ya” ujar hafez memecah kebuntuan.

“Kenapa pula? Kamu tak masak ke fatin?” Soal mama yang sudahpun berdiri di muka pintu dapur.

“ Ala..tak masaklah tu, biasalah..orang sibuk kerja. Manalah ada masa..” Potong maksu sebelum sempat aku menjawab soalan mama. Kalau boleh sekeh, dah lama aku sekeh orang tua ni. Saja nak buat mama marah dekat aku.

“ Fatin balik lewat tadi ma. Ala..makan kat luar ke, rumah ke..sama saja” ujarku membela diri.Wajah mama masih serius seperrti biasa. Abah pula sudah ke bilik dari tadi.

“ Memang selalu ke kamu balik lambat? tiap-tiap hari kau orang makan dekat luar? Takkan tak pernah langsung kamu masak untuk suami kamu.Dah tu, orang gaji pun tak ambil” ujar mama memulakan kebiasaannya. Memang sudah jadi hobi mama agaknya bebelkan aku. Ni yang aku malas ni. Karang kalau aku menjawab, boleh timbulkan peperangan ni.

“ Fatin memang nak masak tadi ma, tapi hafez yang tak bagi. Hafez ingat nak bawa mama makan kat luar.. sorry ya, ma” Ujar hafez cuba menyelamatkan keadaan.

Biar betul mamat seorang ni. Apa hal, baik sangat nak bela aku. Aku memandangnya hairan. Hafez berpaling kearahku, mungkin perasan aku sedang memandangnya. Tanpa rasa bersalah, hafez memaut bahuku sambil tersenyum. Eei..tolonglah, menyampah aku tengok senyuman palsu tu. Ingat aku tak tahu dia berlakon. Tapi entah kenapa aku terasa pelik bila rapat sebegini. Aku rasa lemas tapi pada masa yang sama..ish, apa aku ni.

“ Eh, tak apalah hafez, mama tak kisah..tapi tunggu kejap ya, mama ingat nak mandi dulu” ujar mama sebelum berlalu. Ini yang aku pelik ni..kalau hafez cakap senang je mama terima. Kalau aku, jangan haraplah. Siapa anak dia yang sebenarnya ni.

*********

Aku melangkah ke balkoni sebaik sahaja selesai membersihkan muka. Aku mengambil tempat di kerusi yang terdapat disitu, kedua belah kaki aku angkat keatas kerusi. Aku memeluk lutut sambil pandangan kuhala ke langit.Terasa masih belum mengantuk walaupun penat. Rasanya hafez masih berbual dengan abah sementara mama dan maksu sudah nyenyak di bilik, penat agaknya.

Apalah agaknya misi mama lepas ni..Malas sebenarnya aku nak fikirkan tentang mama yang tak pernah puas hati dengan aku. Setiap tindak tanduk aku pasti ada sahaja yang tak kena. Tapi.. apa pun dialah satu satunya ibu aku. Takkan mungkin kenyataan itu berubah.

Aku mengerling jam dipergelangan tangan, 12.35. Aku menarik nafas panjang sebelum dilepaskan perlahan kemudian kembali merenung langit. Entah kenapa, tiba-tiba aku teringatkan kenangan lama. Begitu banyak kenangan yang aku tinggalkan sewaktu zaman persekolahan. Bukannya baik sangat pun aku dulu..aku masih ingat bagaimana aku menyelinap masuk ke asrama pada waktu persekolahan kerana ingin lari dari kelas kimia..malahan aku pernah menceroboh masuk ke asrama lelaki sewaktu mereka semua pergi sembahyang jumaat. Aku masih ingat lagi, fizah yang mengajak aku menemaninya ke blok aspura..

“ Kau jalan la dulu!” Fizah yang sememangnya lebih besar dari aku menolak aku ke depan. Ish, mentang-mentanglah aku ni sekeping, suka hati je tolak aku minah ni.

“ Ish, kau yang ajak aku teman. Kenapa pula aku yang kena jalan dulu? Aku patah balik baru tahu” ujarku sengaja menggertak fizah.

“ Eh, janganlah. Aku bukan apa..untuk keselamatan je, sebab bila kau duduk depan..nanti kalau apa-apa jadi kau boleh lari laju..aku kan lemah sikit bab-bab acara padang ni” balas fizah sambil menarik lengan bajuku.

“ Oh.. banyak kau punya cekadak! Ini dah kes nak menganiaya kawan sendiri,ni yang menambah tekad dalam diri aku untuk kembali semula ke asrama perempuan, huh” cis, tak boleh tahan betul ayat yang aku guna. Nak ketawa pun ada bila tengok wajah fizah yang kelam kabut bila aku tak nak teman dia.

“ Jangan la! Petang nanti aku pergi pasar malam, aku belikan kau sate ye” ujar fizah sambil menguatkan pautan pada tangan aku. Sate? Wah.. ok juga dapat makan free.

“ Ye la..kali ni aku temankan kau. Tapi bukan sebab ‘sate’ tapi sebab aku sayangkan kawan-kawan aku. Dah, jom gerak” ujarku lantas melangkah terus ke asrama lelaki dengan penuh keyakinan.

“ Kalau sebut pasal makanan, laju je” ujar fizah perlahan sambil mengekori aku.

“Apa kau kata?” soalku walaupun pada hakikatnya aku dengar setiap patah yang keluar dari mulutnya.

“Tak..aku cakap, untung..ada kawan macam kau. Menolong bukan kerana harapkan balasan” balas fizah. Ye la tu..

Aku meneruskan langkah ke arah asrama lelaki. Semuanya sebab fizah, yang memaksa aku menemaninya masuk ke aspura secara haram. Kononnya ingin membuat kejutan pada boyfriend kesayangan.. Nak letakkan hadiah dan surat di tempatnya. Eee.. loya tekak aku, romantik la konon. Nasib baik waktu ni tiada orang dekat aspura..semuanya pergi sembahyang jumaat.

Aku meneruskan langkah menuju ke arah bilik study. Sempat aku memandang kiri dan kanan bagi memastikan keadaan selamat aku tunduk sedikit sebelum berlari anak ala-ala secret agent. Jangan risau fizah, selagi agen fatin masih ada, misi kita tentu berjaya.

“ Oh mak kau cicak goreng belacan!” latah aku bila terasa aku terlanggar sesuatu.Tak pernah aku melatah macam ni sekali. Memang aku terkejut tahap maksima. Aku pun satu, jalan bukannya reti tengok depan..yang pergi tunduk tu siapa suruh.

Selipar ni..macam aku pernah tengok kat pasar malam. ‘ ish, apa yang aku mengarut ni’. Detik hati aku, namun aku beranikan diri mengangkat muka aku untuk melihat siapa yang aku langgar.Minta-minta bukan warden, kalau tak..masak aku, demerit lagi jawabnya.

“ Aa a..” hanya itu sahaja yang terkeluar dari mulut aku, selebihnya masih bersembunyi di kerongkong. Apa aku nak buat ni..mana pula si fizah ni, kenapa senyap je? Tak reti nak back up aku ke.Tak pun dia dah lari dulu. Bertuah punya kawan.

Sudah setengah minit rasanya aku berdiri disini. Kaku macam orang bodoh, bukan tahu nak lari atau sekurangnya beri apa-apa alasan untuk selamatkan diri. Otak aku seperti kosong dan tak boleh nak berfikir langsung. Hafez azfar yang berada dihadapan aku turut tidak berkata sepatah, hanya melepaskan pandangan tak berperasaan seperti selalu.
“ Mmm..”

“ Stalker ” potong hafez sebelum berlalu pergi begitu sahaja, meninggalkan aku yang masih terpinga. Fuh, harap-harap dia tak lapor dekat warden. Eh, kejap. Dia panggil aku apa tadi? Dia kata aku stalker? Ini dah lebih.

“ Hei !” jerit aku pada hafez yang sudah agak jauh dari tempat aku berdiri.aku seakan terlupa dimana aku berada sekarang.

“ Woi, siapa tu?” tiba-tiba aku terdengar satu suara yang cukup aku kenali. Siapa lagi kalau bukan uncle siva, pegawai keselamatan dekat asrama ni.

Tanpa membuang masa, aku berlari masuk ke dewan makan. Mampus aku kalau kena tangkap. Apalah uncle ni, boleh buat aku mati sakit jantung..apa tak reti pergi sembahyang jumaat ke?. Isk..dia bukan islam pun..apalah aku ni. Aku menampar pipi sendiri, sebelum melangkah kembali ke asrama perempuan. Penat betul..siap la kau fizah. Berani tinggalkan aku.

Kenangan sering membuat aku tersenyum sendiri.Aku menguis anak rambut aku yang ditiup angin sebelum mengenakan penyepit. Memang aku tak akan lupa kenangan pada masa itu..kalaulah boleh kembali pada masa tu..

“ Tak tidur lagi?”

“ Opocot cicak goreng belacan!” aku pantas menutup mulut aku selepas menyedari hafez yang menegur aku. Macam mana boleh melatah macam ni, ni mesti sebab asyik teringat kes dekat asrama dulu. Ish..malunya aku kalau dia masih ingat. Yang si hafez pun satu..cubalah bagi salam dulu, tak la aku terkejut macam ni. Kenapa lah hidup aku ni asyik penuh dengan kejutan.

No comments:

Post a Comment