~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, June 13, 2011

Cake House 25




24th BITE: MEDELEINES AND BEHIND THIS LITTLE ELEGANT CAKES..


“Dua minit..! Eh, tak. Tiga minit!” Aku melekapkan muka dan badan aku pada pintu. Menjawab panggilan Melati yang ingin masuk kedalam. Haa.. apa aku nak buat ni. Isk.. isk. Aku nak menangis boleh tak? Nak terjun tingkap macam tak berbaloi pula.. ini tingkat bawah. Tak ada ke mana- mana hero nak muncul dari tingkap tu selamatkan aku. Selalunya kan waktu macam ni ada putera raja tak pun encik romeo patut datang selamatkan aku dan bawa aku lari dengan dia.. err.. sila buat pengecualian untuk Shrek la ya. Aku pun tak berniat nak jadi Fiona.

Ish, aku ni.. buat macam aku ini yang mangsa pula, padahal kalau diikutkan akulah pemangsanya. Kau gila Shikin.. Kau gila.

Aargh… Apa aku buat dekat sini.. apa dalam otak aku ni..! aku mengetuk perlahan kepala beberapa kali kemudian mula menggigit jari. Gementar.. takut.. rasa menyesal pun ada. Betul ke apa yang aku buat ni? Tak apa ke aku buat macam ni? Kalau aku ubah fikiran sekarang sempat lagi kan… hish.. Apa aku nak buat ni…! Kusutlah. Mundar mandir aku dihadapan pintu, macam- macam difikirkan dalam kepala sekarang ni. Masa aku buat keputusan sebelum ni kenapalah aku tak fikir betul- betul. Tapi.. bukankah semua ni sepatutnya lakonan sahaja, macam rancangan awal aku tu, sekarang ni apa pula..? Ish, Gila lah!

“Shikin..! bukalah cepat pintu ni..” Sekali lagi kedengaran suara Melati dari luar. Aku teragak- agak meletak tangan pada tombol pintu dan membukanya perlahan. Melati terus masuk menuju kearah meja solek dan mengambil sesuatu.

“Tak boleh ke kalau kita berlakon sahaja?” Soal aku, berdiri dibelakang Melati.

“Apa you ingat ni movie anak bapak ke?” Soal Melati pula. Dia menolak aku supaya duduk dibirai katil. Tangan aku ditariknya, entah apa yang dibuatnya pun aku tak ambil tahu. Otak aku tengah kebas lagi ni.

“You tengok cerita tu?” Eh, apa aku tanya ni. Ish.

“Kalau berlakon pun.. mesti nak tinggal sekali kan?” Soal Melati sambil tangannya sibuk pula membelek muka aku. Aku diam tidak menjawab. Rasa bagai ada serangga bersayap sedang bersarang dalam perut aku sekarang. Nak termuntah semua ada dah ni. Aku sembur racun serangga baru tahu.

“Okay, tak pun.. mesti kurang- kurang nak pegang tangan kan.. daddy you tu lama dah hidupnya.. you rasa kalau you duduk berasingan, lepas tu.. duduk depan daddy, ada ruang senggang sedepa antara you berdua.. you ingat apa dia fikir?” Soal Melati lagi. Aku sekadar mengangguk perlahan tanpa menjawab.

“Sudah tu.. kahwin sahajalah! Sebelum ni you juga kata okay” Ujar Melati. Huh, itu sebab aku kurang waras masa tu. Aku tengah geram.. Haih.. itu lah salah satu situasi yang menggambarkan sebab mulut badan binasa. Alahai.. la pulut.. alahai la santan.

“I gila kan, Mel..” Ujar aku perlahan berserta satu keluhan.

“Hmm..” Balasnya spontan. Ish, dia mengaku pula.

“Kalau macam tu.. you pun kira gila lah sebab biarkan orang gila kahwin dengan adik you..” Ujar aku diikuti dengan satu lagi keluhan.

“Ya right, I gila. Dah, jom keluar. Yang lain dah tunggu di kedutaan”

***

Malam mula aku tiba Paris hari tu.. selepas mandi aku terus duduk di dalam bilik, penat. Aku menghidupkan semula telefon aku yang sudah beberapa hari aku tutup. Mencari nombor Raudah dan membuat panggilan. Aku tidak nafikan yang aku masih lagi marah tapi aku perlu juga tahu tentang apa yang sedang berlaku FC. Semenjak kejadian tempoh hari, ada sekali sahaja aku masuk FC, itu pun sekejap sahaja. Tidak sempat pun untuk berjumpa dengan Raudah. Selepas beberapa kali aku mencuba, baru si Raudah tu jawab panggilan aku.

“Kenapa lambat sangat angkat telefon?” Soal aku pada Raudah.

“Sorry.. tak perasan la cik” Balasnya.

“It’s okay.. you sihat? FC macam mana?”

“Ha? Hmm..” Suara Raudah kedengaran lain pada telinga aku.

“Selama I tak masuk ni.. ada apa- apa pembaharuan lagi ke?” Soal aku sekali lagi.

“Aaa.. sebenarnya. Raudah bukan di FC dah sekarang.. ” Ujar Raudah kedengaran serba salah.

“Habis tu?”

“I.. err.. ditukarkan ke main office” Jelasnya buatkan aku terkejut. Apa kenanya ni? Sampai orang kanan aku pun diusiknya. Ish.

Tanpa banyak cakap aku mematikan panggilan, membiarkan perbualan antara aku dan Raudah tergantung disitu. Aku menarik selendang dan sarung ke kepala, melangkah keluar dari bilik terus kedapur. Ish, tak tahu lagi apa yang patut aku rasa. Asyik geram.. geram.. geram. Muda- muda kena darah tinggi pula aku nanti. Daddy ni kan.. sengaja nak cabar aku. Setiba aku didapur, tiga beradik itu masih lagi di meja. Entah apa yang mereka bualkan disitu aku langsung tidak berminat untuk ambil tahu. Pintu peti ais aku tarik dan keluarkan satu jag berisi air sejuk lalu tuangkan kedalam gelas. Terlupa yang aku kini bukannya dirumah sendiri. Habis satu gelas aku teguk, gelas aku letak sedikit kasar keatas meja.

“You kenapa?” Soal Anas. Aku memandang wajah Anas, Zara dan Melati sekali lalu. Masing- masing memandang kearah aku dengan wajah yang terkejut. Aku menyeluk poket cardigan aku, mengambil semula telefon dan mendail. Soalan Anas aku biarkan tidak dijawab.

“Daddy.. I’m going to get marry. Seriously!” Ujarku geram.

“Assalamualaikum.. boleh daddy tahu dengan siapa” Ujar daddy tenang menjawab telefon. Jelas dia tidak mengambil berat dengan apa yang aku katakan.

“Waalaikumsalam, dengan budak hari tu” Aku menuang lagi air sejuk ke dalam gelas kosong tadi. Budak bertiga yang dihadapan aku, masih terdiam memandang kearah aku. Segera aku berpaling membelakangi mereka.

“Iya lah tu. Kakak dekat mana ni? Daddy dengar kakak tak masuk office” Sekali lagi kata- kata daddy memperlihatkan bahawa apa sahaja yang aku katakan tidak memberi kesan padanya. Dia mesti ingat yang aku tidak serius dan cuma mengarut kerana marahkan dia.

“Daddy, I said.. I going to get marry..” Sekali lagi aku ulang ayat yang sama. Bertambah geram pula bila kata- kata aku diambil ringan.

“Buatlah apa yang kakak suka..” Jawabnya. Huh? Daddy ni nak cabar aku ke apa?

“Daddy.. I’m serious” Sekali lagi aku cuba memprovokasi daddy.

“Daddy pun tak ada niat nak bergurau. Apa- apa pun.. kalau kakak tak ada buat apa, masuk office. Tak mahu ke Fc.. come to Picturesque” Ujar daddy menukar tajuk. Nampak sangat apa yang dia mempedulikan apa yang aku kata.

“Daddy.. I mean it”

“Ya, kirim salam dekat bakal suami kakak tu” Daddy ni serius ke atau dia still ingat aku main- main?

“Fine..” Tegasku sebelum talian dimatikan. Aku berpaling semula kearah mereka yang masih beku disitu. Aku menarik gelas aku tadi dan menghabiskan sisa suku gelas air yang tinggal sebelum beralih memandang tepat kearah Anas.

“Kita kahwin!” Ujar aku dengan wajah serius.

***

Sedar tidak sedar.. di sinilah aku sekarang. Aku merenung kosong pada piring dihadapan aku yang berisi dua ketul Madeleine, kek span kecil berbentuk kerang yang asalnya dari Commercy dan Liverdun, dua communes dari daerah Lorraine, timur laut perancis. Keluar dari rumah sebelum sempat sarapan.. sekarang sudahpun makan petang, dan aku masih belum dapat mempercayai sepenuhnya apa yang telah berlaku diantara dua masa makan itu. Ish.. betul ke aku tadi.. dengan dia ni.. dah.. aargh. Sila beritahu aku yang aku sedang bermimpi sekarang. Aku dah... haih.. gila aku.

“Berangan apa lagi tu? makanlah” Melati yang duduk disebelah, menepuk bahu aku. Aku mengangguk lantas mencapai seketul Madeleine. Cepatnya masa berlalu.. dan dalam masa yang cepat itupun banyak benda boleh terjadi. Aku mengangkat wajah yang dari tadi aku tunduk dan memerhati sekitar ruang makan yang serba elegan ini. Le Vilargène tak salah aku nama yang disebut Zara sebelum kami masuk ke dalam gourmet restaurant di hotel ini. Kemudian aku beralih pula memandang Anas yang turut diam di sebelah. Piringnya masih lagi berisi separuh tat buah, namun dia kini sudah bersandar.. taksub melayan PSP miliknya. Tsk.. kenapa aku rasa macam nak sekeh budak ni entah. Grrr..

“Nurul Ashikin suka tempat ni?” Soal Ibu Anas mengalih perhatian aku.

“Err.. Ibu panggil Shikin sahaja ya, suka.. cantik” Ujar aku sedikit janggal bila dibahasakan dengan nama penuh.

“Waah.. kak shikin panggil ibu, ibu lah.. boleh tahan cepat progress” Sampuk Zara. Tsk.. budak ni…! Aku mengukir senyum paksa sambil mencuri jeling kearah Zara yang tersengih. Dari bawah meja, aku mencari kaki Zara.

“Ouch!” Wajah ibu berubah sedikit. Aku memandang kearahnya dengan rasa serba salah. Ops.. aku rasa tadi macam dah betul kaki Zara yang aku nak pijak, macam mana boleh tersilap ni. Aku beralih pula memandang Zara. Dia menjelirkan lidah pada aku.

“Sorry Ibu..” Ujar Anas tiba- tiba. Ibu sekadar mengangguk. Aku memandang kearah Anas. Hai.. bila masa mamat ni bergerak? Rasanya aku yang terpijak kaki ibu tadi. Bukan ke? Dia yang pijak ke aku yang pijak? Kalau dia, mestilah aku perasan. Aaa..

“Hmm.. Shikin pun mesti minat baking juga kan. Sama macam budak tiga beradik ni..” Ujar ibu buatkan Madeleine yang sedang aku kunyah ini terasa bagai hampas. Aku menelan kesemua yang ada didalam mulut sekaligus. Apa aku patut jawab ni? Aku minat baking? Makan aku minatlah.. Kalau aku cakap macam tu okay tak?

“Ibu pun suka.. tapi jarang buat semenjak tiga beradik ni lebih pandai dari ibu.. Ibu ingat seronok juga kan kalau kita dapat buat sama- sama.. dengan budak- budak ni ibu dah boring..” Tambah ibu lagi. Dia mengangkat sebiji cinnamon roll dari tengah meja dan hulurkan pada piring aku yang dilihatnya kosong.

“Iya lah ibu tu.. lima, sepuluh tahun lagi pun belum tentu Mel lagi hebat dari ibu” Ujar Melati, masuk dalam perbualan. Sekaligus menyelamatkan aku buat sementara. Aku lihat ibu tersenyum dengan pujian dari anaknya itu. Manis.. padanlah anak- anaknya semua pun.. hmm..

“Oh ya, Mel.. Zara.. shall we?” Ujar ibu. Jam dipergelangan tangannya ditenung seketika.

“Sure” Balas Melati, bersedia untuk bangun. Melihat Melati dan Zara, aku meletak semula cinnamon roll yang baru sahaja aku pegang.

“You nak kemana?” Soal Melati. Memandang hairan kearah aku yang ikutnya berdiri.

“Iya.. Shikin duduklah..” Sambung ibu pula.

“Hah? Bukan kita nak balik dah ke?” Soal aku pula, lari punca. Mereka nak kemana? Kenapa aku disuruh duduk pula?

“Spend your weekend here.. hadiah dari ibu” Ibu memandang kearah aku sambil tersenyum penuh makna.

“Huh?” Tiba- tiba terasa wajah aku panas tak bersebab. Hadiah? Aku memandang kearah Anas. Dia masih sibuk dengan PSP nya tanpa menghiraukan situasi. Dia dah tahu ke? kenapa aku seorang sahaja yang tak tahu. Aku beralih pula menghadap Melati, spontan memaut pergelangan tangannya. Isk.. tolong la jangan tinggal aku dekat sini.. dengan mamat ni pula tu. Aku memberi isyarat mata pada Melati, meminta bantuan.

“Enjoy your honeymoon ya.. ” Ujar Melati. Dia tersenyum sambil menolak tangan aku perlahan.

“Kak Shikin nak Zara temankan? Zara tak kisah..” Ujar Zara pula.

“Next time..” Sampuk ibu sebelum sempat aku berkata apa. Kalau diikutkan masa macam ni, kalau ditemankan oleh sepuluh Zara pun aku sanggup. Isk..

“Tapi kan isnin kita nak balik Malaysia..” Aku beralih pada Anas sebaik ibu, Melati dan Zara berlalu. Ish.. padanlah Melati sibuk kemaskan barang aku, bawa sekali pagi tadi. Haih.. kenapalah aku tak perasan..

“So..?” Soal Anas. Dia menyimpan semula benda alah yang asyik ditangannya dari tadi kedalam beg.

“…aa” Aku duduk semula. Apa aku nak buat ni.. ‘so’ dia jawab. Apa nak diluangnya hujung minggu dekat sini? Dengan dia pula tu.. hari isnin dah nak balik. Ish. Aku membetulkan sedikit selendang yang melekap dikepala. This is awkward! Gila.. memang gila!

“Let us go” Aku memandang kearah dia yang berdiri di sebelah.

“Balik?” Soal aku. Fuh, buat aku terkejut sahaja. Ingat betul tadi kena bermalam dekat sini.

“Correction, bilik..” Dia tersenyum memandang kearah aku sebelum melangkah.

“Bi.. bi.. bilik?” Apa dia cakap? Boleh tak sesiapa tolong ulangkan pada aku? Aaargh..

“Buat apa lagi duduk dekat situ?”

“You pergilah seorang, I tak nak” Balas aku tanpa langsung berpaling kearah dia yang siap ingin melangkah keluar dari restoran ini. Aku mencapai semula cinnamon roll yang tidak jadi aku makan tadi lalu sumbatkan ke mulut. Isk.. tangan aku ni sejuk balik macam pagi tadi kenapa ni..? Aargh.. tak suka. Tak suka. Tak suka!

“As you please..”

Mesti.. mesti dia ketawakan aku. Huh, ingat aku tak tahu.. mesti punya.



16 comments:

  1. uhh..sy x silap bce kn??dorg mmg kawin kn?? haha..makin excited nihh..sambung2...nak lg~~

    ReplyDelete
  2. uuh.. ye ke dorang kawen? hahah. oren pon xsilap tulis rasenye.hehee.. peace (",)V

    ReplyDelete
  3. orEnnnnnnnnn!...kite suke kat awk lar,suke ssgt!!..hish,tol2 la mnepati ape kite nak.tq yea.kawen gak diorang tu.tq3..adeh2,eksaited smpai guling2 nie tau..pas nie kasi part jiwang n romantik sket yea(byk2 pon leh gak)..hihihiii,honeymoon..

    ReplyDelete
  4. yeay..dh kawen..hehe..tak sbr nk tgu next epi :)

    ReplyDelete
  5. KD: oren pon suuuuke sama anda.hehee.. meh nak join guling2 skali. ngee

    ReplyDelete
  6. cik zura: thanks =) tunggu ye~ hee

    ReplyDelete
  7. hahaha....sgat best...tp kn..diorg kawen kt mne???

    ReplyDelete
  8. (france,daftar di kdutaan)tggu next next post ye. mngkin ade pnerangan lbih lanjut pasal tu. neway. thanx Izzaty~* <3

    ReplyDelete
  9. nk lagiiii!!!!! haha post kali ni plg best >_<

    ReplyDelete
  10. next n3...nice story...tapi shikin dgn anaz romantiklah sikit....

    ReplyDelete
  11. hahah ^,~ kite tgk nnt. thanks anyway.

    ReplyDelete
  12. errrrkkkkk...uisyyhhhh dasat2...musti bapak syikin pun terkezut lepas nih..

    ReplyDelete
  13. hahah. jgn kate bapak dia. oren sendiri pon terkejut. kekeke..

    ReplyDelete
  14. orentalez ...cepatlah masuk n3 baru...tak sabar nak tunggu next n3...apa jadi pada shikin ...anas dan kejutan bapak shikin....

    ReplyDelete
  15. esok oren post. da siap ni, tp tgh reread n edit2 sikit. isnin ye oren post. hehee.. ;)

    ReplyDelete