~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, July 4, 2011

Cake House 28




27th BITE: MANISKAH COKLAT? PAHITKAH BUAH?


Lima pagi.. seawal itu untuk seorang penganggur terhormat seperti aku dipaksa berpisah dengan katil. Apakah maksudnya semua ni…? Aku memandang kesebelah, Melati tiada di sebelah. Aku memandang semula pada Zara yang sedang berusaha menarik tangan aku supaya bangun dari katil. Dia kelihatan sudah lengkap dalam uniform SV. Arghh… mengantuk la. Buat apa nak bangun awal sangat ni, aku bukanya perlu ke pejabat pun. Dalam posisi duduk, aku memejamkan semula mata.

“ Kata nak mula hari ni.. hurry!” Ujar Zara lantang memberi arahan. Sehelai tuala diletakkan ke kepala aku. Suara budak ni.. lagi menjengkelkan dari jam loceng rupanya. Akur.. akhirnya aku bergerak malas ke bilik air. Selesai membersih diri, bersiap apa yang patut.. aku turun kebawah. Nampak sahaja muka aku, Zara pantas melangkah kearah aku dan menarik tangan aku ke bilik persalinan pekerja wanita.

“Bersiap apa yang lama sangat baru nak turun.. nah!” Bebel Zara. Satu beg kertas dihulur pada aku sebelum tubuh aku ditolaknya masuk kedalam bilik persalinan dan pintu ditutupnya dari luar. Huh? Apa ni..? Aku memeriksa isi beg dan mengeluarkan kesemuanya. Ah… uniform SV.. kunci.. kunci locker aku ke ni. Waah.. aku cakap sahaja semalam dekat Melati yang aku nak kerja dekat sini.. tak sangka pula Melati ambil serius.. tak perlu ada interview dulu ke? Yargh.. inilah istimewanya ada orang dalam. Penuh semangat aku membuka plastik yang dan mencuba uniform yang selama ini tak pernah sekali pun aku terfikir aku akan pakai. Buka sahaja pintu, muka tiga beradik itu yang pertama aku lihat. Eh, budak- budak ni tunggu aku?

“Here..” Melati meletakkan sesuatu pada tapak tangan aku dan berlalu. Tag sementara SV.. tiada nama aku disitu, cuma tertulis Sweetville CH.

“Ini yang penting! Jadual shift Kak Shikin bermula hari ni.. ingat, jangan lewat” Aku menyambut kertas jadual yang dihulur Zara. Sempat dia mengenyit mata pada aku sebelum turut berlalu arah yang sama dengan Melati.

“Hah.. ha.. you nak kasi apa pula dekat I ?” Aku tertawa kekok pada Anas yang sedang bersandar memandang kearah aku. Apa pelik sangat ke aku pakai macam ni?

“Pelik..” Ujarnya seakan boleh membaca fikiran aku. Geez.. suka hati nak mengata aku. Dia bergerak kehadapan sedikit menghampiri aku dan tangannya mencapai tali bow yang aku biarkan tidak berikat pada kolar aku. Menyusahkan benda ni, kenapa tak sediakan yang lekat tu sahaja.. ini nak mengikat menatang ni pun satu hal.

“Okay, come with me..” Ujarnya setelah selesai.

“Ikut you?” Buat apa pula aku kena ikut dia?

Jadual ditangan aku diambilnya dan ditayang pada aku. Telunjuknya menghala pada satu barisan ayat.

“Mentor?” Aku menyalin ayat yang tercatat pada jadual itu.

“Yup, semua pelatih baru ada mentor dia.. and I’m your mentor. Actually this is my first time but its okay.. got any complaints ?” Soalnya. Aku menggeleng menjawab soalannya.

“Then, let’s go..”

“Sekejap” Aku menahan Anas yang bergaya ingin memulakan langkah. Tag pada vest nya yang sedikit senget aku betulkan.

“Okay, jom!” Sambung aku penuh semangat ingin memulakan tugas baru dalam bidang baru yang tak terfikir langsung akan aku ceburi. Anas memberi satu senyuman pada aku sebelum mengiringi aku ke bahagian dapur.

“Your very first task..” Ujar Anas sebaik kami memasuki kawasan dapur. Uwah.. tak sangka aku akan masuk sini dalam uniform SV. Anas berhenti di satu sudut dan menghulurkan sepasang sarung tangan getah pada aku. Aku memandang kearah sinki yang dipenuhi utensil- utensil yang aku kira digunakan untuk membakar kek dan menyediakan dessert bagi cake house ni. Huh? dia maksudkan yang aku kena cuci semua ni? Bukan aku jadi waitress ke?

“Happy working honey!” Anas menepuk bahu aku beberapa kali dan meninggalkan aku disitu dengan utensil yang membukit dalam sinki. Argh… takkan la dapur sebesar ni tak ada mesin pembersih kot. Ish.. banyak betul ni.. tapi tak apalah.. mencuci pagi- pagi ni boleh kira sebagai senaman juga kan.

“Newbie, ni ada sikit lagi. Welcome to SV anyway..” Salah seorang pekerja dapur itu menegur aku. Beberapa mangkuk dan peralatan dapur diletaknya kedalam sinki menambah kecuraman bukit utensil yang perlu aku cuci. Hah? Bila nak sudah kalau macam ni..

***

Julia telefon tadi.. tak pernah- pernah dia telefon aku macam ni. Aku memasukkan semula telefon kedalam poket apron dan mengambil tempat diatas batu yang agak besar dibelakang SV ni. Hmm.. gila apa dia suruh aku bawa Anas balik rumah, makan malam sekali. Kalau aku tak sakit kepala.. buatnya daddy yang strok nanti. Tidaknya mahu orang tua tu makan semeja dengan Anas. Aku ni sendiri pun tak rasa aku boleh berdepan daddy lagi lepas apa yang dia buat pada aku. Isk.. macam mimpi pula sekelip mata aku hilang FC dan sekarang menjadi pencuci pinggan di cake house ni. Argh.. jalan cerita laluan hidup aku setakat ini boleh dikira satu jenaka yang kejam.

“Ponteng on your first day, huh?” Aku memandang kearah Anas yang muncul dari pintu belakang SV.

“Hah? Yelah.. nak sambung kerja la ni.. ambil angin sekejap je..” Balas aku kurang bersemangat. Haih.. tak kasi peluang langsung, lenguh dah lengan aku ni menonyoh segala jenis baking utensils tadi.

“Duduklah..” Anas menekan bahu aku, menahan dari berdiri. Dia kemudian bersandar pada pokok yang meneduh tempat duduk aku ini. Satu tin soya sejuk dihulurkan pada aku.

“Intan cari you tadi..” Ujar Anas.

“Uh? Oh.. shift dia dah mula ya.. dia tahu ke I start kerja sini?” Kenapa aku rasa lain macam pula ya, sebut nama Intan bila berbicara dengan Anas.

“Entah..” Jawabnya acuh tak acuh. Apa sebenarnya hubungan Anas dengan Intan ya.. apa agaknya yang difikir Anas bila dia mudah terima perkahwinan segera kami dulu. Bukankah ini bermaksud dia akan lukakan Intan buat kali kedua.. sama seperti dia menolak untuk ditunangkan dengan Intan dahulu. Aah.. tak, kali ini bukan salah dia.. semua ni salah aku.. salah aku, budak berdua tu baru sahaja nak berbaik semula.. aku pula ambil kesempatan atas kebaikan orang pada aku sekaligus menarik Anas kedalam masalah aku.

“Anas.. pasal Intan..” Aku berhenti dipertengahan ayat.. macam mana ya aku nak cakap ni.

“You tak nak jumpa daddy?” Soal Anas buat aku terkesima. Dia dengar perbualan aku dengan Julia tadi ke?

“Ah.. nanti nantilah..” Balas aku perlahan. Perasaan aku bercampur baur sekarang. Nanti aku rasa dah sedia.. aku jumpalah daddy. Jari aku sibuk bermain dengan pembuka tin soya yang ditangan.

“Shift you habis pukul berapa?” Soalnya. Eh, cepat betul mamat ni tukar tajuk. Tak faham aku.

“Aaa.. pukul satu. Kenapa?”

“Okay”

“Okay?”

***

“.. Menu untuk event esok semua dah sedia maklum kan.. sekarang cuba ada penambahan seorang lagi ahli untuk team esok, Shikin. Pelatih baru. Okay.. kenal- kenal lah ya.. I ada hal, selebihnya bincang dengan ketua event esok” Ujar Melati, menghabiskan ringkasannya dan terus berlalu. Dalam bilik ini sekarang tinggal empat orang sahaja.. Aku, Intan, Anas dan seorang pekerja lagi bernama Kim.

“Esok briefing lain.. sekarang semua bersurai dulu” Ujar Anas pada kami semua. Waa.. dapat join event… macam seronok je ni.

“Shikin, jumpa dalam satu jam setengah dari sekarang..” Tambah Anas lagi. Kali ini arahan dituju pada aku seorang.

“Eh.. bukan shift you dah habis ke? waa.. teruk juga mentor you ni ya” Ujar Intan separuh bisik pada aku yang berdiri disebelahnya.

“Itulah, malang kan I.. uh, entah la.. tadi dia ada cakap suruh I teman ke satu tempat” Balas aku pada Intan dalam nada yang sama.

“Oh.. cari barang untuk esok kot.. anyway good luck, Shikin! Shift I sekarang ni.. I pergi sambung kerja dulu ya”

***

“Kita nak cari barang untuk event esok ke?” Soal Aku sebaik masuk kedalam Jusco.

“Tak” Ujarnya. Dia menarik tangan aku dan letak pada pemegang troli. Huh? Aku ke yang kena tolak troli ni? Bertuah punya budak..

“Habis tu?”

“You makan apa?” Dia menyoal semula.

“I tak cerewet pasal makan.. asalkan sedap.. Kenapa you tanya?” Balas aku sambil mula menolak troli mengiringi Anas yang berjalan disebelah.

“Asam pedas..” Luahnya, lebih pada bercakap dengan diri sendiri. Apa- apa sahajalah Encik Anas oi.. Entah apa pula mimpi mamat ni bawa aku shoping macam ni. Aku memandang sekeliling, entah bila kali terakhir aku datang membeli barang dapur macam ni. Biasanya barang rumah pun si Ja yang sediakan.

“You tolong carikan buah.. I nak pergi bahagian basah”

“Buah apa?”

“Tak Kisah..”

Tak kisah..? Aku mengangguk sendiri.. Anas sudahpun melangkah meninggalkan aku. Buah apa pula aku nak ambil ni.. berapa banyak? Tak kisah.. tak kisah.. Huh! Aku mengalihkan troli dan bergerak ke bahagian buah- buahan yang aku boleh nampak dari sini. Aaa.. tembikai boleh kot.. kiwi.. kiwi.. epal..

“Eh, Cik Shikin..” Terasa bahu aku disentuh.

“Raudah..? you.. you buat apa dekat sini?”

“Beli barang sikit..” Jawabnya. Aku memandang pada trolinya yang dipenuhi barang dapur. Ah, iyalah.. aku ni pun.. buat apa lagi kan datang sini kalau bukan nak membeli belah kan..

“You datang seorang ke?” Aku menyoal lagi. Lama juga aku tak jumpa budak ni. Dah betukar ke picturesque pun dia. Haih..

“Tak.. dengan suami dan anak.. mana entah dua beranak tu hilang. Cik Shikin datang dengan siapa?” Lupa pula aku yang si Raudah ni sudah berkahwin.

“Uh, I datang seora..” Kata- kata aku terhenti disitu sebaik melihat Anas sajak meletak barang kedalam troli yang aku pegang ini. Baru sahaja aku nak kelentong si Raudah ni yang aku datang seorang.

“Eh.. Mr. Mannequin..” Luah Raudah. Apa yang excited sangat nampak Anas ni pun aku tak pasti. Aku lihat Anas tersenyum membalas teguran Raudah. Dengan bersahaja dia melingkarkan tangannya pada bahu aku.

“Ini Cik Raudah kan..?” Soal Anas masih dengan senyuman. Aku menggoyangkan bahu, cuba mengalihkan pautannya pada bahu aku. Apa pula kata Raudah ni nanti.

“Wah.. En. Anas ingat nama I.. tapi actually bukan cik.. tapi puan dah.. tapi kan lagi elok kalau tak pakai gelaran, Raudah sahaja..” Balas Raudah. Semakin lebar aku lihat senyuman si Raudah ni. Amboi.. menjadi juga kau ni Raudah ya.

“You must be joking.. tak nampak macam puan pun.. kan Honey?” Ujar Anas bermanis mulut. Aku menyigung pinggang Anas. Agak- agak la nak cakap tu. Kalau nak usik si Raudah ni pun usik la.. jangan nak babitkan aku. Ish!

“Alah.. En. Anas ni, segan saya.. tapi, Ho.. honey?”

***

“You ni biar betul? Terkejut si Raudah tu”

“I was just telling her that I’m your husband.. okay, kita dah sampai. Jom” Jawab Anas bersahaja. Iya.. betul la tu, dia suami aku.. tapi kan.. Ah, suka hati kau lah Anas.

Enjin dimatikan sebaik masuk kedalam petak letak kereta. Aku memandang keluar tingkap. Pasar malam? Dia nak membeli apa lagi ni.. Pukul lima petang pun dah ramai orang macam ni ya. Aku melangkah turun kereta menuju kearah Anas yang menanti di belakang kereta.

“You nak beli apa dekat sini?” Soal aku pada Anas.

“Popiah.. let’s go..” Anas menarik tangan aku. Langkahnya yang lebih luas buatkan aku terpaksa mempercepatkan langkah aku. Eh, aku boleh jalan sendiri la. Aku berusaha melepaskan genggaman tangannya namun semakin kejap pula jadinya.

“Err.. boleh jalan slow sikit tak?” Soal aku. Dah macam kartun aku jalan ni. Buat malu dekat orang sahaja.

“Oh, okay..” Balasnya sekaligus memperlahankan geraknya. Wah.. kenapa aku nampak semua benda macam sedap sahaja ni?

“Pasar malam is always very pleasant place to go.. kan? Kak.. kasi ni dua” Soalnya pada aku sebelum beralih memesan popiah.

“Dua cukup ke?” Soal aku spontan. Ah, tamak seketika. Tapi iyalah.. nanti balik takkan tak mahu belikan untuk Melati dan Zara sekali.

“Cukuplah.. kan besar tu, lagipun kita nak makan tiga orang sahaja” Balasnya.

“Tiga orang?”

“Yup. You.. I dengan ayah..”

“A.. ayah? Ayah you? Kita nak pergi rumah Ayah you ke?” Soal aku terkejut. Biar betul? Kenapa tak cakap awal- awal. Ish.. serta merta perut aku rasa tidak selesa. Ada beberapa ekor kupu- kupu mula bersarang dalam perut rasanya.

“Terima kasih ya kak, cantik akak senyum.. mesti popiah ni pun sedap” Anas menyambut bungkusan berisi popiah basah yang dihulur kakak itu. Peramah lebih pula budak ni hari ni.

“Girlfriend adik tu lagi cantik.. ada ke akak yang dah tua ni dikata cantik” Balas kakak popiah yang sibuk mencari duit baki. Girlfriend?

“Alah.. wife saya ni pun bukannya muda sangat kak..” Ujar Anas tanpa rasa bersalah. Amboi.. indahnya bahasa mamat ni..

“Oh, dah kahwin..”

“Terima kasih kak” Aku mencapai wang baki yang dihulur kakak itu dan terus menarik Anas pergi dari situ. Lagi lama dibiar, entah apa lagi yang keluar dari mulut budak ni nanti. Dengan kakak popiah pun menjadi. Isk.. apalah malang aku hari ni. Kalau aku tahu, memang tak mahu aku ikut dia keluar tadi. Lepas ni satu hal pula.. nak bawa aku pergi jumpa ayah dia? Argh.. gila lah!

***
Brownies yang dipotong empat segi disusun secara bertingkat membentuk seakan susunan blok pada piramid. Tat buah mini pula disusun dalam beberapa pinggan leper yang agak besar, gelas- gelas kecil berisi parfait.. chocolate fountain untuk chocolate fondue! Aaah.. menggoda betul.. leka aku memerhati gerak Anas, Intan dan Kim yang sedang membuat sentuhan akhir pada setiap manisan yang dihidangkan disini. Aku nak tolong? Sumpah mereka ni tak akan benarkan.. entah merosakkan pula nanti. Untuk majlis hari ni SV cake house bertanggungjawab untuk bahagian pencuci mulut. Hmm.. ada lebih kurang lima minit lagi sebelum event ini bermula. Tetamu pun sudah mula memenuhi kawasan taman ini. Majlis ni kelihatan agak meriah. Dari sini aku dapat lihat satu sudut yang turut menarik perhatian tambah lagi bau semerbak daging dan seafood yang sedang dibakar. Waa.. sah aku ni memang foody creature!

“Shikin tolong I ambil barang..” Ujar Anas memusnahkan khayal aku pada makanan- makanan ini semua. Aku mengangguk dan mengekornya dari belakang. Memang dari awal tadi lagi, aku ni jadi tukang ambil simpan barang.

“Kakak?” Aku bagai terdengar dipanggil seseorang. Kakak? Aku mengangkat wajah yang dari tadi ditundukkan. Berjalan tidak memandang kiri dan kanan.. Ah!

“Daddy?” Mata aku membulat memandang kearah daddy yang berdiri dihadapan. Anas yang awal tadi berada beberapa langkah dihadapan, berundur menghampiri aku.

“Kakak buat apa ni?” Soal daddy, memandang aku dari atas ke bawah dengan wajah serius kemudian dia beralih pula memandang Anas yang berdiri disebelah. Haih.. tak sangka pula secepat ini aku boleh terserempak dengan daddy, dalam uniform SV pula tu.

“Daddy sihat ?” Huluran tangan Anas disambut dingin oleh daddy namun pertanyaan Anas dibiarkan tidak berjawab.

“Kerja..” Ulas aku ringkas pada soalan daddy awal tadi.

“Kerja apa? Pelayan macam budak ni juga? Sudah! Jangan mengarut.. masuk kerja semula cepat” Balas daddy, agak keras bunyinya. Mungkin kerana dari kecil dia tidak pernah meninggi suara dengan aku, bila dia kata macam tu.. aku terasa sangat.

“Masuk kerja.. Bukan daddy dah buang kakak ke?”

“Tempat kakak ada di Picturesque”

“Maaf daddy, kakak sibuk sekarang..” Ujar aku setelah terdiam seketika.

Aku menarik tangan Anas supaya segera berlalu disitu. Ah, aku tak boleh terus berbalah dengan daddy.. daddy tak akan faham perasaan aku. Aku tak mahu dan tak akan masuk Picturesque. Ish.. macam mana pula daddy boleh datang sini? Tak kena masa betul la. Ini lagi satu lawak jenaka.. aku jadi pelayan dalam majlis dimana daddy merupakan jemputan VIP nya. Semestinya daddy tidak akan suka dengan idea ni.

“Are you okay?” Soal Anas setelah kami menghampiri minivan SV.

“Hmm? Okay. Ah, barang apa tadi yang you nak ambil?” Aku membuka pintu bahagian belakang minivan.

“Kalau you nak balik.. I hantarkan” Anas menarik aku supaya duduk bersamanya dibelakang minivan.

“Balik apa pula.. kan event ni baru sahaja mula, jom lah cepat.. mesti Intan dengan Kim tengah tunggu dekat sana” Anas menarik sekali lagi tangan aku apabila aku cuba bangun dari situ.

“You tak payah terlibat kalau you tak mahu.. you boleh tunggu dalam van” Anas mengeratkan genggamannya. Satu keluhan berat aku lepaskan. Aku tunduk memandang turapan pada tempat letak kereta ini. Aku baru sahaja bekerja dua hari.. apa pula kata orang kalau nanti. Sudahlah semua sedia tahu aku ni sahabat Melati. Aku tak rasa aku perlukan sebarang keistimewaan lain lagi.

“No, it’s okay.. I nak terlibat, I am SV’s” Ujar aku walau aku sendiri kurang pasti bagaimana rasanya untuk berada didalam satu majlis yang sama dengan daddy tetapi dalam satu situasi yang aku kira daddy tidak pernah harap berlaku.

“You sure? Ataupun you takut kalau I tinggalkan you dekat sini seorang?” Soal Anas.

“Gila.. tak ada maknanya..”

“If you insist.. I boleh je nak temankan you dekat sini” Anas membuat gaya ingin memeluk aku. Pantas sahaja aku mengangkat tangan menolak mukanya agar menjauhi aku. Tak senonoh punya budak.

“Alah.. sayang sikit pun tak boleh?” Dia membuat muka. Aku cepuk juga budak ni karang.

“Never!” Aku menyilang kedua tangan membuat tanda pangkah sebagai perisai. Nyaris terluah tawa aku melihat Anas yang cuba membuat muka meminta belas kasihan. Ingat comel sangat.. lagi seram ada la aku tengok.

“You both, buat apa dekat sini?” Soal satu suara. Serentak aku dan Anas berpaling.

“Intan..?”

13 comments:

  1. it's breakfast for me cik oren...pg2 masuk blog dh ade citer baru..hehe...best walau pjg....shikin tu, anas nk dekat sket cepat2 je letak perisai..haha....tp intan tatau lg kn diorg dh kawen? ke kite yg lupe?

    ReplyDelete
  2. Belum.. dia belum tahu lagi.. hehee. Thanks Zura. err.. pnjang sgt ke?

    ReplyDelete
  3. hishh episod nie best rr nk kene bace dr mule nie.. heheh

    ReplyDelete
  4. Hai iniakuygpunyahati ;) jemput la bace. thanks! ^,~

    ReplyDelete
  5. suka suka suka. ada peningkatan pd anas.

    go anas go....semoga berjaya mengurat shikin.

    p/s : apesal 1 minggu sekali je cite? penat tau akak intai tiap2 ari. apa pun terima kasih byk2

    dr : akak yg tua :)

    ReplyDelete
  6. hahah. sori kak. nnt oren try upgrade thp kelajuan menaip oren ye. kot boleh letak entry kerap sikit.. hee..

    ReplyDelete
  7. heheee,byk part anas n shikin kali nie..suke ssgt!..tp kan,sian ngan intan.huhuhuuu..

    ReplyDelete
  8. yelah oren try kelajuan menaip, tiap minggu akak asyik menjeling jer...tp masih tak kuar2 n3 baru,, ptg ni baru dpt citer anas n shikin...tukang taip rasa dh pjg...tp tukang bc rasa sikit jer...tak puas bc...come on lah shikin kasi cam kt anas nak manja2....bila anas nk kerja betui2...bg respek daddy shikin tu...bgtau lah kt intan sian die....psl shikin dh kawen dgn anas...love u...cayo oren more n3 pls...

    ReplyDelete
  9. KD: hahah.. tawu KD suke part dorang.. tu yg buat lebih tu. hehee. *wink

    ReplyDelete
  10. Yelah kak.. nnt oren improve ye. try post kerap sket. tp xboleh nk janji sgt.. oren ne bukan boleh.. fokusnya suka lari2. hehee.. neway, thanks~! love u more.

    ReplyDelete
  11. sibuk l plak intan tu.. eeee

    ReplyDelete