~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 12


Sunyi dan tenang. Pandanganku menyorot pada pusara seorang insan yang penting di dalam hidupku. Aku melangkah keluar dari kereta, selendang yang berada dikepalaku dikemaskan. Sapaan angin lembut membuatkan hati aku tersentuh tatkala berada di hadapan pusara arwah abang dan kakak ipar aku.

Sudah lama rasanya aku tidak ke sini. Daun-daun kemboja kering aku kuis supaya pusaranya lebih bersih. Kelihatan seperti ada orang lain yang mengunjungi pusara abang kerana tidak kelihatan langsung rumput-rumput liar yang biasanya tumbuh. Yang pastinya orang itu bukanlah mama, abah atau kak long...tak mungkin aku tidak tahu kalau mereka ke sini, lainlah kalau dekat. Ini semua kerana wasiat abang yang tidak mahu disemadikan di kampung sebaliknya ingin disemadikan disini bersama arwah kakak iparku. Abang dan kakak berkahwin tanpa restu mama.. mama tidak dapat memaafkan tindakan abang yang menolak calonnya. Kakak ipar aku meninggal disebabkan barah payudara..dan yang paling sukar untuk aku terima..Abang meninggal pada hari yang sama akibat kemalangan jalan raya.Pada masa itu, aku memang salahkan mama, aku jadi marah pada mama..bagi aku mama penyebab semua ini walaupun aku tahu mama paling sedih bila mendengar berita pemergian abang. Kalau pada ketika itu mama mahu membantu kos perubatan kakak..mesti kakak masih ada..dan abang tidak perlu terlibat dengan kemalangan kerana tergesa-gesa ke hospital bila mengetahui keadaan kakak.

‘Maafkan fatin bang, setiap kali fatin datang.. mesti kerana ada masalah. Fatin ni pentingkan diri kan?..’

Setelah selesai menghadiahkan surah yassin buat abang dan kakak..Aku melipat semula tikar yang mejadi tempat duduk aku sebentar tadi. Aku berdiri semula sambil membetulkan pakaianku. Aku memandang kedua-dua pusara dihadapanku sebelum berpaling dari situ. Tiada lagi air mata setelah tujuh tahun.

‘Tapi..Fatin rasa abang lagi pentingkan diri. Abang tinggalkan fatin sendiri untuk hadapi semua ni..’ Aku melangkah semula kearah kereta tanpa berpaling.

***********

Aku sekadar memandang kertas kosong yang berada di hadapanku. Tiada sebarang idea yang muncul..tiada sebarang lakaran pun yang terhasil. Di dalam layar fikiran aku masih lagi menayangkan dua suspek yang membuatkan kepala aku serabut. Kan senang kalau boleh buang sahaja kedua-dua sekali. Ish, yang aku susah-susah fikir pasal dua beradik yang tak mendatangkan untung tu buat apa? Kan satu kerja pun tak jadi ni.Tapi.. betulkah hafez dengan azlan tu adik beradik? Sekali tengok..tak sama pun. Argh..peduli apa aku!. Kertas kosong yang tidak bersalah itu aku keronyokkan sebelum campak kedalam tong sampah yang hampir penuh ditepi meja.

Aku melangkah keluar dari bilik menuju ke arah atie dan jojie. Baik aku keluar daripada duduk dalam bilik seorang dan fikir macam- macam.

“ Jojie ! pergi salinkan baju patung tu” aku menampar bahu jojie baru sahaja ingin menghirup kopi yang baru dibancuhnya.

“ Aww ” latah jojie yang mungkin terkejut dengan perbuatanku yang secara tiba-tiba. Nasib baik juga tak terlepas cawan yang dipegangnya.

“ Kau ni cubalah keras sikit..jerit pun macam perempuan” ujarku pada jojie. Aku memang sengaja mengusiknya walaupun aku tahu jojie memang macam tu..dia bukan pondan tapi...lembut kot..huhu.

“ Eeii..tolong sikit..jojie lelaki sejati tau!” balas jojie sambil bergaya kononnya seperti lelaki sejati. Apa-apa sajalah jojie..dengar nama pun dah macam perempuan.

“ Iya lah tu.. Pergi salinkan baju tu cepat!” ulangku sekali lagi.

“ Berapa kali nak tukar? Kan tadi kak atien dah suruh atie” ujar atie yang baru keluar dari stor. Eh, betul ke?..isk, macam mana boleh lupa pula ni. Aku memandang ke arah atie yang siap dengan beg tangannya.

“ Kamu nak ke mana pula tu?” soalku melihat atie bersiap siap ingin keluar.

“ La.. pagi tadi kan kak atien pesan suruh pergi bank..Atie dah habiskan kerja di belakang, so..nak terus keluar pergi bank la ni.” Ujar atie sambil dahinya dikerutkan.Teruk betul aku ni..kenapa semua benda aku boleh lupa ni. Aku memandang Atie dan kemudian jojie. Kedua-dua mereka memandang tepat kearahku.

“ Hmm..dahaga la pula” ujarku sambil tersenyum, cawan ditangan jojie aku capai. sengaja aku ingin tukar tajuk. Buat malu saja.. Entah apa-apa aku ni.

“ Kak atien..” Langkah ku terbantut ditahan atie. Atie merenung tepat ke arah ku. Aku tahu dia perasan sesuatu dengan tingkah laku aku hari ni.

“ Kak atien ok lah! Kamu tu pergi siapkan kerja cepat” ujarku sebelum apa-apa soalan muncul dari mulut atie. Aku tahu dia risaukan aku.. iya lah, jarang sangat aku jadi pelupa ni, terutamanya tentang kerja.

************

“ Baik datin..I memang boleh buat macam tu.. tapi ” malas betul rasanya bila dapat pelanggan macam ni. Kononnya bertaraf tinggi tapi tak tau nak berfikir. Buat panas telinga aku je telefon dia ni.

“ What tapi? You think I dont have money ?..you say how much” balas Datin Amy nyaring. Mahu saja aku sepak orang tua ni kalau depan aku. Dah la bahasa inggeris tunggang langgang, lagak saja lebih.

“ Bukan macam tu Datin.. kita ada prosedur, Datin sepatutnya beritahu lebih awal..lagipun tempahan datin hampir lapan puluh peratus siap..” aku cuba bertutur selembut mungkin. Nasib baik pelanggan.

“ I dont want any alasan..what I want, that dress is ready or I sue you” ujar datin dengan nada yang masih belum turun. Sakit hati betul dapat pelanggan macam ni.

“ Look, you have sign the agreement right? So, if you wanna sue..just carry on!” ujarku malas. Lagi di layan, lagi melampau.

Senyap. Tiada jawapan..tahu pun takut. Menyusahkan betul, lain kali kalau nak buat apa-apa perubahan pun janganlah di saat akhir.Memanglah dia boleh bayar, tapi macam mana pula dengan kualiti kalau siapkan dalam masa yang suntuk. Nanti apa-apa yang buruknya nama butik aku.

“ So, Datin?” ujarku bila dia masih senyap. Berfikir agaknya.

“ La ni macam ni..saya bukan saja-saja nak suruh pi tukaq pesyen dia..tapi anak saya tu dia kata tak mau labuci-labuci..dia tak suka” ujar Datin Amy dengan nada lebih rendah kali ni. Nak tergelak pun ada, tadi bukan main cakap orang putih, at last, terkeluar bahasa kedah dia. Huh, tak suka labuci konon..waktu datang tempah bukan main lagi..kalau boleh sekilo labuci pun nak dibubuhnya. Kalau tak cukup duit cakap la.

“ Macam ni lah datin..disebabkan datin..bayarannya nanti saya akan kira separuh sahaja bagi labuci..” putusku.

“ Emm..kalau macam tu tak pa la..terima kasih noh” balas datin sebelum panggilan diputuskan. Penat aku bila sekali sekala dapat pelanggan macam ni


No comments:

Post a Comment