~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Saturday, January 16, 2010

la mia bella Luna Adona 3




“Baguslah kalau tak apa-apa.. saya pergi dulu ya” Izzat tersenyum pada Luna yang sudahpun bangkit dari lantai. Luna mengemaskan letak beg dibahunya sebelum membalas senyuman dari Izzat.

“Terima kasih..err, tumpang tanya..saya cari Pak Aziz.. Aaa..tak apalah, terima kasih lagi sekali ya” Ujar Luna sebaik memikirkan semula yang tidak mungkin semua disitu kenal dengan Pak Aziz yang dicarinya.

“Okay..sama-sama..” Balas Izzat perlahan dengan dahi sedikit berkerut. Entah kenapa dia merasakan gadis dihadapannya sekarang agak pelik. Izzat mengangguk sebelum berpaling meneruskan langkahnya. Luna menghantar langkah Izzat dengan satu pandangan. Onitsuka Tiger yang tersarung di kaki Izzat menarik perhatian Luna. Sebelah daripada kasutnya itu tidak bertali.

“Eh, cik sebut Pak Aziz kan tadi?” Soal Izzat yang tiba-tiba berpaling dan melangkah semula kearah tempat Luna berdiri. Luna mengangguk, riak wajahnya nyata sedikit terkejut.

“So.. ni Cik Luna?” Soal Izzat sekali lagi.

“Encik, kenal saya?” Soal Luna sekaligus mampu menjawab persoalan Izzat itu. Izzat menyeka peluh didahinya sambil menolak rambutnya kebelakang. Jelas lega. Tidaklah sesukar yang disangkanya walaupun dia melakukan semua ni secara mengejut.

“Fuh, nasib baik jumpa.. Anyway, saya Izzat” Ujarnya berserta segaris senyum.

“Apa lama sangat ni? Eh, ni.. siapa pula?” Sampuk Aliya yang tiba muncul disebelah Luna. Wajah Aliya berkerut, tangannya masih kejap memegang troli yang bersusun beg.

“Izzat” balas Luna. Sepatah.

“Oo..tak kisah la.. jom kita duduk dekat sana” Aliya menarik lengan Luna.

“Kejap.. err.. Tuan Rahman kata, saya kena hantarkan cik Luna..” Ujar Izzat menghentikan langkah Luna dan Aliya. Mereka saling berpandangan.

“Tapi encik ni bukan Pak Aziz..”Luah Luna. Serius riaknya. Izzat tersenyum. Aliya sebaliknya memandang Izzat penuh curiga.

“Aziz tu ayah saya..dia tak dapat datang, so..saya lah yang gantikan dia” Jelas Izzat.

“Bukti?” soal Aliya sambil memandang Izzat atas bawah. Dari gaya rambut yang seperti tidak disikat..t-shirt kuning cair..ke skinny jeans lusuh hitam ..terus pada Onitsuka Tiger putih yang tidak bertali sebelah. Dari mata kasar.. memang tidak langsung seperti pekerja Tiara Holding apalagi seperti pemandu.

“Ha?” Izzat lansung tidak menyangka soalan sebegitu. Bagaimanapun, sungguh dia tidak selesa bila direnung Aliya sebegitu.

“Alah Kak Liya, betul la tu..sudah la, jom kita gerak” Ujar Luna.

“Maaf cik..”

“Aliya” Pintas Aliya bila Izzat seperti ingin mengatakan sesuatu padanya.

“Ya, Cik Aliya..kalau cik tak percaya, apa kata cik sendiri telefon En.Mansor dari Tiara untuk pastikan” Ujar Izzat selembut mungkin walaupun dia merasa jengkel dengan jelingan dari Aliya.

Aliya pantas mengeluarkan telefonnya. Wajahnya masih serius. Senyuman Izzat lansung tidak diendah.

“Err..nombor..” Ujar Aliya teragak-agak bila dia teringat yang dia terlupa menyimpan nombor En.Mansor dari awal.

“Nah..” Izzat menghulur telefonnya kepada Aliya. Tanpa rasa bersalah, Aliya melekapkan telefon itu ke telinganya. Senyap seketika.

“Mail box.. sekejap, Kak Liya cuba lagi ya” Ujar Aliya pada Luna yang memandang kearahnya. Izzat mula cuak melihat Aliya yang tidak berputus asa walaupun sudah berkali-kali mencuba.

“Apa kata cik call pejabat pula” Ujar Izzat yang mula bergerak ke arah dinding berhampiran. Dia bersandar disitu. Jam di pergelangan tangannya dikerling seketika. Dia masih ada kelas petang ni, kalau terus macam ni..dia mungkin akan terlewat.

“Aaa..katanya En.Mansor keluar” Aliya memandang skrin telefon ditangan sesudah talian diputuskan.

“Jadi?” soal Luna.

“Kita tunggu sikit lagi la, nanti Kak Liya cuba telefon sekali lagi” Balas Aliya. Izzat mengerutkan dahi mendengar kenyataan Aliya.

“Nak kena tunggu sampai bila ni?” Soal Izzat inginkan kepastian.

“Sampai dia jawab call” jawab Aliya bersahaja.

“Kalau macam tu..teruskan. Saya ada hal dan tak ada masa untuk dibuang” Ujar Izzat. Dia tersenyum sekilas pada Luna sebelum berlalu.

“Berhenti!” Jeritan Aliya menghentikan langkah Izzat. Lambat dia berpaling ke arah mereka berdua. Banyak betul ujian dia hari ni. Mana dengan hal ayahnya.. pelajarannya lagi yang perlu difikirkan..ini pula dengan kerenah yang seorang ni.

“Tengok apa? Bawakkan la beg ni..” Ujar Aliya. Izzat mengangkat keningnya. Kenapalah perlu ada orang macam ni dalam dunia. Dia mengalah dengan melangkah semula ke arah mereka.

“Maaf ya Izzat.. kakak saya tu cuma berhati-hati je, bukan dia sengaja buat macam ni..Anyway, panggil saya Luna..tak perlu cik..cik.. ya” Ujar Luna sebaik Izzat menghampirinya sementara Aliya sudahpun terlebih dahulu melangkah kehadapan.

“Izzat” Balas Izzat ringkas. Senyuman dihulur khas buat gadis manis dihadapannya. Cantik.. itu yang terdetik di hati Izzat.

******

Selesai berpakaian, Aedy melangkah keluar dari biliknya menuju ke ruang tamu. Kelihatan Lee sedang bersantai di sofa dengan semangkuk mee segera ditangan. Matanya leka memandang skrin televisyen.

“Lee.. jam aku mana?” Soal Aedy yang kini berdiri disebelah Lee.

“Jam yang mana?” Lee meletakkan mangkuk yang dipegang dari tadi ke atas meja.

“Nooka white la.. kan sebelum show semalam kau ambil simpan..” Jelas Aedy. Ada nada bimbang pada butir ayat yang terluah oleh dia.

“Oh, ada..aku simpan. Ish, kau ni kan..dalam banyak-banyak jam, kenapalah yang satu tu kau susahkan sangat.. Sudahlah lepas show semalam tergedik nak balik masa tu juga..kan ada bagus juga kalau dapat spend semalam dua dekat Singapore tu.. Haish..” Bebel Lee sambil bangkit dari sofa. Dia tahu, selagi tidak diserahkan balik jam kesayangan si Aedy itu.. selagi itulah Aedy akan terus mendesak. Dia cukup faham..

Aedy mencapai alat kawalan tv yang ditinggalkan Lee di atas sofa. Bebelan Lee langsung tidak diendahnya.

“Ha..lagi satu, jangan buat lupa pula fail-fail dekat meja sebelah tu.. banyak benda tertangguh dah dengan butik dan kafe” Kedengaran suara Lee sedikit kuat dari dalam bilik. Aedy memandang kearah fail-fail yang bersusun seperti yang dimaksudkan Lee. Seketika kemudian, pandangannya beralih pula pada mangkuk mee yang ditinggalkan Lee.

“Lee..! kau masak lain” jerit Aedy sebelum mencapai mangkuk mee dari atas meja.





~Nooka putih ~ Prada putih ~ Onitsuka Tiger Putih ~


No comments:

Post a Comment