~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, June 20, 2011

Cake House 26




25th BITE: RASA KOMPLEKS MORELLO CHERRIES SERASINYA DENGAN COKLAT.



Tiga puluh lima kilometer utara Bandar Paris, pada nadi hutan Chantilly bahagian Oise. Chateau de Montvillargenne.. sebuah hotel berkonsepkan istana. Aku menatap risalah yang aku dapatkan sebelum keluar ke kawasan belakang hotel ini tadi. Hmm.. asalnya sebuah rumah agam milik keluarga Rothschild yang dibina pada kurun lepas dalam kawasan berkeluasan enam hektar. Waaa.. Aku mengangkat semula wajah, memandang kearah binaan dihadapan aku ni. Hotel bercirikan istana yang terbesar di Perancis dengan binaan gaya Anglo- Norman.

“Waa.. what a nice view..” Tanpa sedar aku mengumam sendiri. Aku bersandar pada pagar batu yang berukir dibelakang aku. Mata aku masih belum puas memerhati sekeliling. Segar betul suasana disini, tambah pula dikelilingi hutan macam ni.

“Biasa sahaja..” Satu suara yang aku rasa begitu hampir benar- benar buatkan aku terkejut. Risalah yang aku pegang ditangan terlepas. Dari mana pula muncul mamat ni? Tak tahu ke nak muncul macam manusia biasa. Hish, Aku tunduk untuk mencapai semula risalah tadi.

“Ap.. apa yang biasanya?” Soal aku sambil membetulkan semula sandarku. Terasa kekok berdiri disebelahnya mengenangkan apa yang berlaku awal pagi tadi. Dia, Anas.. yang kini berdiri disebelah aku sudah semestinya bukan Anas yang semalam. Dia sekarang sua.. ah, tak boleh.. tak boleh. Rasa lain macam pula nak sebut perkataan tu.

“Mansion tu.. tak ada la istimewa sangat pun. Ini cuma salah satu cara mereka spend their money” Ujarnya bersahaja. Isk.. tak ada sense betul la budak ni. Rosak mood aku sahaja nak menikmati senibina rumah agam ni.

“Alaa.. kalau you ni Rothschild family, you pun mesti nak ada mansion macam ni juga kan” Ujarku cuba berlagak biasa. Tak perlu rasanya aku nak rasa begitu terkesan, padahal dia setuju cuma kerana nak tolong aku kan. Bukannya sebab dia sukakan aku.

“Kalau I cakap I memang keturunan Rothschild macam mana? My great.. great grandfather is James Mayer Rothschild” Ujar Anas, kedengaran serius. Aku memandang wajahnya untuk memastikan tahap kebenaran kata- katanya. Reaksinya seperti biasa, tapi dia tak senyum pun.. dia tak tipu la agaknya.

“Serius?” Biar betul mamat ni keturunan keluarga terkaya dunia pada hujung kurun kelapan belas tu. Waaa.. macam tak percaya yang berdiri di sebelah aku sekarang ni.. waah.. mata aku membulat memandang kearahnya, kagum.

“Ouch!” Spontan aku memekap dahi, mata yang tadinya bulat, aku pejam rapat menahan pedih. Kenapa tiba- tiba flick dahi aku pula ni? Sakitlah! Aku meraba dahi.

“Takkan itu pun you percaya?” Soalnya. Cis! Tipu aku rupanya budak ni.

“Huh!” Aku menjeling kearahnya, geram. Dia turut memandang kearah aku. Tidak menghiraukan jelingan aku, dia mengangkat tangan menyentuh dahi aku yang aku kira sudah kemerahan penangan jentikannya tadi. Perlahan dia mengusap dahi aku. Lembut sentuhannya. Terdiam aku seketika dengan tindakannya yang langsung tidak aku jangka. Di.. did he just.. touch me? yargh..

“Umm.. waa.. ini hutan betul kan” Ujar aku cuba mengalih suasana yang aku kira agak janggal ini. Segera aku beralih kebelakang menghadap kawasan hutan yang mengelilingi hotel ini. Ish, apa aku mengarut ni? Memang la hutan betul.. takkan la tipu pula. Cakap macam budak tak sekolah. Aku menyembunyikan sedikit wajah yang mula terasa berbahang. Namun hanya untuk beberapa ketika sebelum telinga aku menangkap tawanya. Aku berpaling semula memandang kearahnya. Berani mamat ni ketawakan aku. Apa yang kelakarnya. Aku menampar bahunya perlahan dengan risalah yang dalam pegangan aku. Tanpa dapat dikawal, aku ikut tersenyum.

“You tak pernah cerita pun yang you study chemistry di ENSL” Soal aku, sebaik tawanya reda.

“Hari tu, masa first you proposed” Ujarnya tanpa banyak berfikir. Masa bila pula aku lamar dia? Apa.. dia maksudkan masa jumpa daddy dulu? Ish.

“Maksud I sebelum tu la..” Aku mengetap gigi. Sengaja nak bagi aku sakit jiwa agaknya dia ni.

“Ooo.. tak tahu pula yang you berminat nak tahu..” Balas Anas.

“I tak cakap pun I berminat” Aku menjawab pantas.

“Tadi tu”

“Ish, forget it” Malaslah aku nak cakap dah. Balik- balik aku yang terkena. Entah berapa lapis dah blusher dekat pipi aku ni.

“Nah..” Ujarnya. Aku memandang kearahnya. Dia tersenyum menghulurkan kad kunci kepada aku.

“Bilik..?” Soal aku. Dia mengangguk sementara sibuk menarik keluar ipod dari beg sandangnya. Headphone dilekapkan ditelinga.. sekali lagi dia tersenyum sebelum terus berlalu. Huh? dia kasi kunci ni dekat aku? Laa.. kenapalah tak cakap awal- awal tadi yang kami ada bilik masing- masing.. Runsing aku dari makan petang tadi memikirkan yang aku terpaksa berkongsi bilik dengan dia. Ish, buat suspense aku sahaja. Aku tersenyum lega. Kunci di tangan aku genggam kejap sebelum melangkah ke pintu masuk hotel. Rehat.. rehat.. aku nak rehat. Serba serbi penat sekarang ni.. bukan setakat badan, otak aku sekali perlukan rehat sekarang ni.

Alahai.. Melati.. ibu.. Zara.. sampai hati kau orang tinggal aku dekat sini.

***

“Huargh..”

Awal tadi aku sudah bangun tapi aku ke katil semula, tidak sedar aku terlelap sampailah sekarang. Aku menggagau malas jam tangan yang aku letak ditepi bantal. Sudah hampir pukul sepuluh pun. Haish.. apalah agaknya aku nak buat dua hari dekat sini. Bukankah lagi bagus kalau dirumah sahaja dengan Melati dan yang lain. Aku meraup wajah sekali dan menyisir rambut menggunakan jari. Dengan mata yang masih belum segar sepenuhnya, aku melangkah kearah tingkap. Aku menyelak langsir, mempelawa cahaya matahari. Tangan, aku depakan bagi meregangkan sedikit otot- otot aku. Walaupun terasa penat, entah kenapa malam tadi agak sukar untuk aku lelapkan mata. Mungkin kerana terlalu banyak yang aku fikirkan. Macam- macam benda baru yang muncul dalam hidup aku semenjak dua ni. Bila difikirkan semula, teringin pula nak kembali ke beberapa tahun lalu. Tidak ada banyak masalah.. dan gembira melakukan apa yang disukai. Hmm.. tapi semua tu memang mustahil la kan. Aku menghela nafas panjang. Berdiri memandang keluar tingkap seketika, elok juga kalau aku keluar ke taman kan. Jom, Shikin! Aku beralih ke kiri..

“Aaa..” Aku segera menutup mulut, menahan suara.. mengawal jeritan yang terlontar secara spontan. Aku terundur beberapa tapak sebelum jatuh terduduk di lantai. Aku mengurut dada beberapa kali cuba meredakan rasa terkejut. Beberapa saat, aku beranikan diri mengesot menghampiri sofa. Bila masa pula si Anas ni tidur dekat sini.. macam mana dia boleh masuk? Dia dah ada dekat sini masa aku bangun subuh tadi ke? Ish, Tak perasan pula, tapi..

Aku bergerak lebih hampir dengannya. Segala persoalan yang berlegar dikepala aku hilang serta- merta sebaik aku memandang wajah dia. Waah.. his sleeping face. Aku memerhati susuk wajah Anas yang dibias cahaya matahari dari tingkap. Alahai.. kau ni betul ke manusia.. Kenapa aku tak dapat nak larikan mata aku ni dari pandang wajah dia. Rambutnya yang berwarna coklat itu tampak lebih jelas warnanya dek biasan cahaya matahari. Kening dia.. mata dia.. Ma.. ma.. mata dia? Mata dia terbuka?

“Err.. you buat apa dekat sini?” Soal aku, gugup. Ish, bila masa pula dia ni sedar? Anak mata aku yang tadinya fokus pada satu subjek kini mula bergerak rawak, mengelak bertemu mata dengan Anas yang matanya dibuka kecil memandang aku. Aduh.. diam pula dia ni..tak menjawab. Kalau aku lari sekarang, nampak pula macam aku ada buat salah.



Aku perasan satu senyuman tipis mula terukir dibibirnya. Dalam masih diam, tidak menjawab soalan aku.. tidak juga memberi sebarang penjelasan, dia mengangkat tangannya menghampiri aku. Huh? dia nak buat apa ni? Aku menelan air liur.. tidak semena tekak aku terasa kering. Sebelum sempat tangannya menyentuh rambut aku, aku pantas bangkit terus ke bilik air. Pintu aku kunci dari dalam dan bersandar disitu. Aku memekap dada.. kenapa dengan jantung aku ni?

***

“Bukan you tidur bilik lain ke? kan semalam you bagi kunci tu kat I ” Ujar aku, mengekor dia keluar dari restoran. Masa makan tadi, aku diam.. dia pun macam biasalah dengan benda alah yang melekap ditelinga tu. Pagi tadi, masa aku keluar dari bilik air.. dia sudahpun lena semula di sofa. Aku membuat keputusan sendiri keluar ke taman. Aku sebolehnya tidak mahu mengungkit hal pagi tadi dan nampaknya dia pun sama. Sedikit sebanyak ini buatkan aku rasa selesa semula untuk bercakap dengannya.

“Hmm.. buat apa nak membazir” Balasnya. Grr.. kedekut cakaplah, tapi.. masa bila dia masuk ya?

“Nak kemana ni?” Soal aku yang dari tadi hanya mengikut dari belakang. Terasa kekok nak berdiri disebelahnya.

“I tunggu dekat kereta, you naiklah ambil barang” Jelasnya.

“Balik?”

“Yup”

“Eh.. tapi bukan esok ke?” Rasanya semalam ibu kata..

“What.. want to spend another night here with me?” Dia menghentikan langkah dan berpaling menghadap aku. Satu malam lagi? Dengan dia? Uh, tak nak. Pantas aku menggeleng kepala dan mula mengatur langkah beredar ke bilik.

***

Lebih satu minggu aku tinggalkan rumah ni, biasanya kalau aku tiada dirumah.. Ja akan datang setiap hari. Tidak seperti biasa, hanya seminggu sekali. Selesanya dapat balik rumah sendiri. Walaupun rumah aku ni tidaklah tiris sehingga boleh dimasuki hujan, aku nak juga gunakan pepatah ni. Hujan emas di negeri orang.. hujan batu di negeri sendiri. Baik lagi negeri sendiri kan. Hmm.. aku tersenyum sendiri sebaik masuk kebilik. Katil aku juga yang terbaik. Aku merebahkan badan keatas katil

***

“Shikin dah kahwin?” Hanif yang awal tadi agak selesa bersandar di sofa, menegakkan semula badannya. Dia seakan tidak dapat mempercayai apa yang diberitahu kepadanya. Daddy mengangguk. Cawan teh yang baru sahaja diletak Julia dicapainya.

“Daddy setuju?” Soal Hanif yang mula tidak senang duduk. Sekali lagi daddy mengangguk.

“Dia kahwin di France. Mula daddy ingat dia tak serius, tapi kemudian daddy dapat tahu yang dia betul- betul nikah dengan budak tu, tapi itulah.. walaupun daddy tak suka, dia seorang sahaja anak daddy.. daddy tak mahu sejarah dulu berulang. Macam mana pun daddy faham sangat kakak tu..” Jelas daddy, kedengaran tenang.

“Maksud daddy? Err.. diorang dah balik jumpa daddy?” Semakin banyak rasanya persoalan yang timbul difikiran Hanif tambah pula dia masih tidak dapat menangkap apa yang daddy cuba sampaikan disebalik kata- katanya itu.

“Belum.. tapi daddy dapat tahu dia dah balik sini. Dia tengah marah.. Selalunya memang dia tak fikir banyak buat keputusan kalau dia marah” Ujar daddy tersenyum.

“Daddy ada rancangan ke?” Soal Hanif namun tidak dijawabnya, sebaliknya daddy hanya tersenyum mempelawanya makan. Perbualan mereka selepas itu beralih kepada perniagaan walaupun Hanif sebenarnya masih belum puas hati dengan topik yang dibuka daddy awal tadi.

Julia melangkah keruang tamu setelah tetamu mereka itu pulang. Dia mengambil tempat disebelah daddy.

“Kakak..”

“Bila marah dia reda, dia sendiri akan sedar yang dia buat silap. Jangan risau.. kita tunggu sahaja dulu” Potongnya sebelum sempat Julia bersuara lebih.

***

Anas mengemaskan apron dipinggangnya, rambutnya yang hampir menutup mata itu ditolak sedikit kebelakang dan dipinkan kemas sebelum topi putih miliknya diletakkan dikepala. Hari ni dia nak habiskan masa didapur SV.. Dia beralih membuka semula pintu locker miliknya, mengambil barang. Buat kali terakhir, dia memeriksa penampilannya dihadapan cermin dalam bilik persalinan itu. Memandang wajah sendiri begitu, buatkan dia teringat masa dia dan Shikin di Chateau de Montvillargenne tempoh hari.

Malam tu memang dia tidak tidur disitu, semalaman dia habiskan masa dengan kawan- kawannya di bandar. Pagi itu baru dia masuk ke bilik, nasib baik pekerja disitu tolong bukakan pintu bila dia memberi alasan yang pintunya terkunci dari dalam. Dia tak berniat untuk mengganggu Shikin, namun dia terlalu penat dan perlukan tidur. Masuk sahaja didalam bilik dia tersenyum sendiri melihat Shikin tidur diatas katil dengan seluruh tubuhnya diselubung selimut. Baru beberapa minit dia terlelap di sofa, tidurnya terasa diganggu. Dia dapat rasakan yang dia sedang diperhatikan tambah lagi cahaya matahari yang menyimbah wajahnya buatkan dia kembali sedar. Rasa bagai mahu gugur jantungnya melihat Shikin begitu hampir dihadapan mata, tapi entah kenapa anak matanya langsung tidak dapat lari dari memandangnya. Shikin.. Heh, terluah tawa kecil mengenangkan situasi dan apa yang dia rasa pada masa tu.

Anas melangkah keluar dari bilik persalinan dengan senyuman. Mood dia agak baik semenjak dua ni.

“Intan, let me..” Dia menghampiri Intan yang kelihatan mengangkat sebuah kotak keluar dari stor. Kotak berisi barang dapur itu beralih tangan sebelum Intan sempat menolak bantuannya.

“By the way, you nampak cantik hari ni” Ujar Anas, masih dalam moodnya. Dalam senyum yang masih belum lekang dibibirnya, dia melangkah terus ke dapur. Intan terdiam. Kaku sebentar dihadapan pintu stor, menghantar gerak Anas. Macam tak percaya dengan apa yang dilihat dan di dengarnya. Perlahan- lahan dia kemudian mengukir senyum.

Masuk dapur, semua orang ditegurnya. Semua disitu sekadar mengangguk kemudian berpura- pura sibuk dengan kerja masing- masing. Mungkin terasa janggal dengan kelakuan Anas yang pada mereka diluar kebiasaan itu. Sebelum ini nak lihat dia tersenyum pun susah kalau di dapur. Selalu dengan dunianya sendiri tanpa pedulikan orang sekeliling. Kekok, masing- masing sebolehnya cuba untuk tidak memandang atau bertembung dengannya.

Tanpa mempedulikan persekitaran pelik yang dicetusnya di dalam dapur itu, dia menyediakan semua bahan yang diperlukan. Anas membawa keluar satu balang kecil morello cherries dari peti sejuk.. Semua bahan diasingkan kepada beberapa bahagian, untuk base.. filling.. hiasan dan juga dusting. Dia bercadang untuk sediakan Chocolate Mousse Cake dengan Morello Cherries. Kek yang direbak dengan dark chocolate mousse, diisi dengan sirap dan morello cherries dan ditabur kepingan coklat lembut yang digulung serta serbuk koko diatasnya.

Tangkas dan kemas gerak tangan Anas. Teliti dia mengendali setiap sentuhan. Dari riak yang terpancar pada wajah, nyata dia sedang menikmati apa yang sedang dilakukannya. Leka dengan apa yang dilakukan sehingga dia tidak menyedari Melati berdiri disebelahnya.

“Choc Mousse cake.. Plum and Apple Meringue tart.. Florentines.. Choc Truffles.. even Shiratamako Candy? Semua ni mana ada dalam menu..” Melati mengira satu persatu dessert yang teratur diatas meja dihadapannya. Gila apa adik aku ni.. nak buat apa semua ni? Siapa nak makan banyak macam ni?

“You ni kenapa Anas?” Soal Melati sambil menarik headphone dari telinga adiknya itu. Tak ada etika betul budak ni, di dapur pun masih sibuk dengan muzik dia. Melati mencapai sebiji choc truffle yang sudah siap disadur serbuk koko dan masukkan kedalam mulut.

“Kenapa.. kenapa?” Soal Anas.

“Lepas siap semua ni, sila keluar dari dapur ni.. pergilah meditasi ke muhasabah diri sikit. Kembalikan semula kewarasan tu. Habis kerja di dapur ni tak jadi nanti if you terus takutkan kita semua macam ni” Ujar Melati memberi arahan.

“Tak faham” Balas Anas. Tangannya masih sibuk memberi sentuhan terakhir.

“You tak nampak ke?”

“Nampak apa?”

“Ada aura pelik keliling you.. sudah cepat sikit”

22 comments:

  1. npe sy rse hanif 2 mcm menyibuk?lenyapkan die secepat mungkin blh x?hehe...btw,thanks oren sbb buat sy t'senyum sensorang pepagi isnin ni..comel sgt shikin n anas ni...=)

    ReplyDelete
  2. sesame cik ecah. n thanks back buat oren tersenyum pepagi isnin ni bace komen ecah. hehee ;)

    ReplyDelete
  3. haaa,kan dah tulis aritu..diorang nie kapel yg pling comei!..perghh,cam heaven je bla de n3 bru cam nie.hihii,hiperbola sgguh!..intan xtau lg kan anas da kawen,sian die..tengs dear,p nak lg tau!.

    ReplyDelete
  4. KD: hehee.. ur welcome <3 .ye, dia xtawu lagi. nak lagi? okeh, siap!

    ReplyDelete
  5. sweet la... na pakwe cam anas... hehe.... anyway, xske la hanif tu...

    ReplyDelete
  6. awat la blur tak abes2... isk3!

    ReplyDelete
  7. Eryssa: kekeke.. sian.. Hanif. =P

    ReplyDelete
  8. akak: tsk.. kan. kasi sekeh itu budak.

    ReplyDelete
  9. ala orenz kasi byk sikit n3...tak puas lah bc kisah anas n shikin ni kelakar benar...masing2 pendam perasaan sendiri...bila nak kuar dlm hati ada taman ni....

    ReplyDelete
  10. Anony: waahaha..oren ingat pnjang dah entri ni. x yea. kekeke. tp oren ni mmg lmbat sket bab nak mnyusun ayat nih. oren try la ye. try.. _thanks reading ye. ^,~

    ReplyDelete
  11. waaa...dh tlmbt dh nk komen..btw suke la part anas ng shikin tu...hanif lak jgnlah menyebok...shikin kn dh kawen..daddy dia pon satu cm sokong hanif je...

    ReplyDelete
  12. cik Zura: mana pulak lambatnye~ kekeke. sian Hanif.. ~,~

    ReplyDelete
  13. cepat nyahkn hanif dri kamus cer nie....drama sgat ayat...

    ReplyDelete
  14. bila nak wat shikin jatuh cinta ngan anas?

    biar hanif ngan intan je

    anas x nak ngurat shikin terang2 kah??

    dr akak yang dah tua :)

    ReplyDelete
  15. Ahah. itu tunggu ye.. hehee. tp hanif ngan intan sesuai ke? kekeke. *err.. dr oren yg konon2 muda sgt. hehee..

    ReplyDelete
  16. ala orenz, ari-ari akak buka n3 ni nak bc sambungan, bila nak kuar n3 baru.....biar shikin bercinta dgn anas...malu-malu pulak pendam dlm hati...tak bes la....cayo orenz semoga idea terus berkembang ide ya.nk lagi n3....

    ReplyDelete
  17. Anony: sorry ya lmbat.. oren tgh mnaip lagi utk bab akan datang.. hehee. tunggu ye. okeh. thanks a lot anyway! <3

    ReplyDelete
  18. sob ! baru hupdate ! smpai kawen da la kan !

    ReplyDelete