~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 13


Aku bersandar pada sofa yang terdapat di dalam bilik ini yang biasanya menjadi tempat perbincangan dengan pelanggan. Elok juga kalau dapat lelap sekejap..sakit kepala pun ada. Semua sebab mak datin tadi lah ni..hampir setengah jam aku terpaksa layan kepala angin dia. Lagipun semalam entah pukul berapa aku tidur pun tak pasti. Aku membetulkan duduk sambil menyandarkan kepala ke sofa. Mata aku pejamkan dengan harapan segala kekacauan akan pergi dari kotak fikir aku bila bangun nanti. Kalaulah aku ada kuasa , aku nak buat hafez dan azlan hilang dari hidup aku selepas aku bangun nanti... dan yang ada ketika aku buka mata nanti hanya aku, putera impianku dan komik- komik kegemaranku yang bertimbun-timbun. Biar aku baca sampai nak termuntah pun tak apa dari ada kena mengena dengan dua beradik tu. Ish, aku ni merepek je lebih..fatin, tidur cepat!.

**********

Tempat ini sungguh asing bagi aku.. hampir seluruh tempat ini berwarna putih...Daun-daun pokok dan rumput berwarna putih serta kelihatan bersinar bila disimbah cahaya matahari. Tiba- tiba muncul seorang lelaki berpakaian seperti putera raja di dalam komik kegemaran aku. Ini tak lain mesti aku tengah mimpi..tapi kenapa mamat putera ni pakai topeng pula. Ish..macam mana aku nak tahu dia hensem atau tidak. Dia menghampiri aku dan memimpin tanganku menuju ke suatu kawasan dimana terdapat sebuah tasik, ditengahnya terdapat satu-satunya pokok yang daunnya berwarna hijau dan terdapat hanya sekumtum bunga mawar merah. Bunga tersebut dipetiknya dan dihulurkan pada aku. Entah kenapa aku seperti bisu, tiada sepatah kata yang keluar dari mulutku. Kami terus berjalan menyeberangi tasik itu..tapi sebaik sahaja sampai di tebing..dia melepaskan pautan tangannya sebelum berpaling dan terus pergi. Pada ketika itu, dalam keadaan samar aku dapat lihat susuk tubuh seseorang di hadapan aku.. “Tunggu!” jerit aku sambil berpaling semula mencari putera tadi namun dia berada terlalu jauh untuk mendengar panggilan aku.

Aku membuka kelopak mataku perlahan. Macam manalah aku boleh mimpi benda-benda macam ni..tak logik betul, macam cerita dongeng orang putih saja. “ Huargh..!” aku menguap sepuas hati sambil tanganku menggosok mata yang sedikit kabur. Lega rasanya..entah berapa lama aku terlena pun tak tahu.

“ Welcome to the real world ! puas dah tidur?”

“ Mak !” sapaan itu benar-benar buat aku terkejut. Agaknya dia ni nak bagi aku mati cepat kot. Tiba tiba saja muncul depan mata aku. Aku pantas bangun dari sofa, rasa tak sedap pula berbaring macam ni, namun dek kerana wajah dia terlalu hampir dengan aku..tak pasal-pasal dia merasa tandukan dari aku.

“ Sorry..” ujarku sambil membetulkan duduk di sofa. Siapa suruh dia buat aku terkejut.. mana tidaknya elok sahaja aku buka mata muncul pula muka mamat ni. Tak tahu bagi salam .. tak pun kejut atau tegur baik-baik sikit. Hafez yang sebentar tadi duduk disebelah sofa yang menjadi tempat tidur aku, bangkit menuju ke arah sofa bertentangan. Entah macam mana dia boleh muncul dekat sini pun tak tahulah. Rasanya aku sudah pesan pada jojie yang aku tidak mahu diganggu.

“ Clumsy” ujarnya sebaik sahaja duduk sambil tangannya mengusap-usap pipinya yang kena tandukan aku sebentar tadi.

“ Clumsy? Huh!” dah la datang tak berjemput..lepas tu suka hati saja nak mengata aku.

“ Ya..clumsy...semenjak kita kahwin ni , banyak kali dah hafez kena macam ni..asyik ditimpa malang saja, bahaya betul” ujarnya sambil tersengih. Ish, ingat aku suka sangat ke jadi kahwin dengan kau.. Kalau diikutkan aku lagi malang. Nasib baik tak ada sakit jantung..kalau tak dah lama sewa rumah bawah tanah. Ee..mintak simpang la.

“ Hey, achik tu yang buat orang terkejut dulu tau. Masuk tempat orang tak reti nak bagi salam..tak pun kejut elok-elok tak boleh? Sudah tu suka-suka hati nak salahkan orang.” Balasku, sakit hati dibuatnya. Dia kelihatan masih tersenyum. ‘ Ah. Ingat aku nak tergoda dengan senyuman kau yang berserta tanduk di kepala tu?..huh, boleh jalan..!’

“ Dah banyak kali bagi salam..tapi bila tengok orang tu sedap sangat tidur sambil tersenyum-senyum tak sampai hati pula nak kejut” ujarnya lagi membuatkan aku terasa malu. Aku senyum ambil tidur?

“ Sudah tu..balik sajalah kalau tak mahu kejut” ujarku bengang dan tidak selesa bila diusik begitu.

“ Memang nak balikpun tadi..tapi ada orang tu tak bagi..” ujarnya membuatkan aku tertanya. Siapa pula yang pandai-pandai halang mamat ni dari balik.

“ Tunggu” ujar hafez sambil tangannya diangkat dan matanya di pejam. Macam dialog aku dalam mimpi tadi je. Ish, takkan aku mengigau kot tadi. Mak aih...malunya aku..! macam mana pula boleh sampai mengigau ni. Betullah kata orang tua-tua, tidur petang memang tak elok. Aku dapat rasa darah mula berkumpul di muka aku..tak dapat nak sorok lagi. Muka aku mesti merah ni, panas semacam je. Hafez masih lagi tersengih lebih dari kerang busuk.

“ Ni ada apa hal datang sini?” baik aku tukar tajuk cepat. Hari ni saja sudah dua kali aku termalu sendiri.

“ Saja” ujarnya dengan wajah seperti tiada apa berlaku. Saja? Aku tak dapat terima langsung alasan yang dia bagi.

Eh, nanti dulu..sebelum aku tidur tadi..aku harap bila buka mata, yang ada adalah putera impian aku dengan komik-komik kegemaran aku. Takkan la pula mamat ni putera impian aku. Oh, tidak! Aku tak dapat terima kenyataan ni! Tolong aku, kenapa mesti dia. Tapi.. hmm..tak mungkin sebab mana dia komik-komik yang aku harapkan tu?.. Ah, aku ni fikir sangat benda-benda macam ni pasal apa. ‘ Of course lah bukan mamat ni’ detik hati aku membuatkan aku tersenyum sendiri.

“ Hai, ingat dalam tidur saja senyum sorang-sorang” ujar hafez mematikan senyumanku. Kata-katanya hanya aku balas dengan jelingan. Kenapalah makhluk seorang ni betul-betul menyakitkan hati. Dulu tak pula macam ni..Tambah pula waktu sekolah dulu. Bertuahlah kalau nak tegur aku pun.

“ Excuse me, boss” sapa jojie yang masuk ke bilik aku tanpa diundang. Dah macam tabiat dia orang pula, bukan reti nak bagi salam atau ketuk pintu dulu.. tak larat dah aku nak tegur.Aku memandang kearahnya yang memegang sebuah kotak .

“ Ada apa?” soalku pada jojie yang sedang berjalan kearah aku.

“ Komik- komik yang bos biasa langgan tu sudah sampai, semua lapan buah campur tiga komik baru percuma” ujar jojie lancar. Terbeliak mata aku dibuatnya melihat kotak yang diletakkan jojie dihadapan aku. Kenapalah komik-komik ni sampai hari ni..Tak mungkin! Tak mungkin permintaan aku jadi kenyataan. Tolonglah..aku nak tarik balik permintaan yang aku buat sebelum tidur tadi.

“ Jojie!” aku memanggil jojie sebelum sempat dia melangkah keluar dari bilik aku

“ Ambil balik kotak ni. Mana ada aku pesan semua ni” ujarku pada jojie yang kelihatan terpinga-pinga dengan arahanku.

“ Aa..kan ada nama boss de..”

“ Aku cakap ambil balik, ambil baliklah. Banyak songeh pula budak ni” tambahku lagi. Tak, ni bukan aku punya. Komik ni mesti berada sejauh mungkin dari aku. Aku perasan hafez sedang memandang pada aku sambil tersenyum. Apa tak cukup garangkah aku ? aku serius ni, bukannya buat lawak pun.

Sebaik sahaja jojie membawa semula kotak itu keluar, aku kembali memandang kearah Hafez.

“ Dah tua bangka pun baca komik lagi”ujar hafez sinis. Kata-katanya ku abaikan sahaja. Malas nak balas, buat sakit hati saja.

“ Kalau dah tak ada kerja sangat..nah ambil ni, then, pergi main jauh-jauh” ujarku padanya sambil menghulurkan gula- gula yang sememangnya berada diatas meja hadapan kami.Dia mengangkat kening, mungkin memahami niat aku yang sememangnya ingin menghalau.

“ Hmm. actually, sengaja singgah tadi..kalau boleh,balik awal sikit ya..” ujar Hafez lantas berdiri sambil membetulkan tali lehernya, kemeja hitam seta tali leher berwarna oren muda itu membuatkan dia tampak kemas.briefcase putihnya yang berada di atas meja dicapai. Dah habis kerja ke mamat ni? Aku melihat jam di tanganku..6.45..patut pun..orang kerja pejabat, lainlah aku..

“ Abah dan mama mungkin sampai dalam pukul lapan lebih” Tambah hafez lagi. Gula-gula yang masih berada ditanganku diambilnya sebelum beredar.

‘ Mama?’..

Ish, aku terlupa lagi.. nampaknya penyakit aku ni dah semakin kronik. Kenapalah cepat sangat masa berlalu. Kenapalah mama mesti datang hari ni..

No comments:

Post a Comment