~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Tuesday, June 2, 2009

Bila 18

Prada wiTh OLd heArtShapEd KeyChaiN



“Apa? Tak tahu fesyen ke?” Soalku kepada seorang mamat yang tersenyum memandangku. Aku tahu..tak lain mesti sebab selipar ni. Kalau tak pakai blusher pun tak apa tadi..jimat sikit sebab dari tadi blusher semula jadi ni tak hilang-hilang. Hai..kenapalah hari ni aku rasa jauh sangat perjalanan yang tak luas permandangan nak sampai ke butik ni.. nasib baik tak adalah ramai sangat orang waktu ni..tapi..isk, malunya. Kalau masuk surat khabar mesti gempak ni.. ‘seorang pereka fesyen muda ( muda ke?) hanya memakai selipar tidur di kawasan awam’. Argh..aku peduli apa.

Aku melangkah dengan lebih laju kearah lif, sekarang ni bukan setakat jangan pandang belakang je..kiri, kanan..depan pun aku tak pandang dah. Asyik pandang bawah je..berserah sahaja, harap-harap tak terlanggar apa-apa.

“ Fuh..akhirnya...” dapat juga aku sampai dalam lif ni, seorang pula tu. Hahaha.. lif ni aku yang punya! Aku mendongakkan kepala sambil mengesat dahi aku yang sedikit berpeluh. Sejuk- sejuk pun sempat berpeluh lagi aku ni. Aku mengemaskan rambut yang sedia berjutai menutup dahi. Dengan penuh keselesaan dan keyakinan aku menarik nafas panjang dan lepaskan. Rasanya dari sejak tadi aku tidak dapat bernafas dengan baik.

“ So what ! i’m still the rockstar!” Aku mula mengeluarkan suara katakku dengan penuh yakin. Beg dibahu aku gantikan sebagai gitar. Ala.. relaks la, bukan ada orang pun. Paling-paling pun lampu dalam lif ni je yang terbakar bila dengar suara aku. Bukan apa..Cuma nak hilangkan rasa malu tadi je.

“ Mak!” aku berundur beberapa tapak sehingga belakangku tertahan dengan dinding lif. Terkejut aku melihat Pak Samad berdiri kaku sambil tersengih memandang kearahku. Terserlah beberapa batang giginya yang tinggal tu. Bila pula orang tua ni ada dekat belakang aku..rasanya macam aku seorang sahaja waktu masuk tadi.

“ Dah lama Pak Mad dekat sini?” soalku sambil tersengih. Malu hanya tuhan sahaja yang tahu. Habis hancur imej sopan aku depan Pak Samad. Mesti dia cancel nak ambil aku jadi menantu dia. Tapi kan.. kenapa aku rasa macam bodoh je soalan aku tadi?.

“ Sempat la jugak dengar konset kamu tu..hehe” ujar Pak samad masih tersengih. Batang mop yang dipegang dari tadi disandarkan ke dinding.

“ Hehehe..”

“ Cantik kasut kamu tu ye? Macam kapet” tambah pak samad lagi kali ini kelihatan bicaranya lebih serius.

“Ahaha.. kalau Pak Mad nak tahu..ni lah trend sekarang. Kalau Pak Mad suka, singgahla butik saya nanti” ujarku penuh keyakinan. Suka juga aku melayan orang tua ni.

“ Menatang apa tu tren? Bukan kereta api ke?” soal Pak Samad. Kerut didahinya bertambah. Aku tersenyum sendiri.

“ Pak Mad bukan nak ke tingkat ni ke?” ujarku bila melihat pintu lif terbuka sedang Pak Samad asyik menggaru kepala. Bagus juga lif ni, tak payah aku susah bersoal jawab lagi. Pak Samad kemudian pantas mengambil mop dan baldi sebelum terkocoh- kocoh keluar. Apa yang nak dicepatkan pun aku tak tahu. Aku sekadar menggelengkan kepala melihat keletahnya.

Pintu Lif kembali tertutup..

“ Eh kejap.. bukan butik aku dekat tingkat ni jugak ke?”

*********


“ Ya, Kak Marni? Boleh I tolong?” Sapa Azlan yang baru melangkah masuk ke pejabatnya.Kelihatan marni sedang menantinya.

“ Sorry Azlan..I’m not your sister” ujar marni lembut tapi tegas. Senyuman seperti biasa dihadiahkan pada Azlan.

“ Bukankah you beria sangat nak jadi kakak ipar I? Anyway, sekali lagi..ada apa-apa yang boleh I bantu?” soal Azlan yang kini sudah selesa dikerusinya. Dia sudah dapat memahami perempuan dihadapannya, kalau tiada apa-apa masakan boleh kesini.

“ Tak ada apa-apa lah. Ada hal sikit dengan papa, tapi Najwa cakap dia tengah meeting ” balas Marni.

“ Oo.. baru lepas meeting, rasanya Dato’ dah ada dalam bilik dia” balas Azlan. Sebolehnya dia ingin memendekkan perbualan antara mereka. Bukan dia tak suka dengan gadis dihadapannya ini..takkan ada orang yang tidak tertarik dengan model secantik dan semanja ni..tapi yang pasti orang itu bukan azlan.Entah kenapa tingkah marni seperti mengingatnya pada insan yang pernah mengaku sebagai ibunya. Masih banyak kerja yang harus disiapkannya.

**********

Nasib baik aku seorang pereka fesyen bukannya pereka laman atau pereka grafik dan lebih bernasib baik aku buka butik, bukannya kedai basikal ataupun kedai makan. Kenapa tiba-tiba aku boleh menghargai apa yang aku ada ni..sebab aku ada butiklah, aku ada banyak kasut disini. ‘I love you lah kasut’ terima kasih sebab kau ada disini. Aku memeluk kasut yang baru aku ambil dari rak dan bawa ke pejabat aku.

“ Hai, Puan Boss. Sihatkah anda?”

Aku memandang kearah atie yang terjengul di muka pintu. Aku memberi isyarat tangan supaya Atie mendekati aku. Senyuman paling manis aku berikan padanya.

“ Nah!” aku menghulurkan mug kearahnya. Atie mula menarik muka yang tak laku seposen pun tu. Nasiblah, siapa suruh dia rajin sangat tegur aku pagi- pagi macam ni. Kan dah kena buat air untuk aku. Okay apa? Aku kan boss.

“ Ingatkan sailormoon tak buli orang..” Ngomel Atie namun mug ditanganku tetap diambilnya.

“ Eh, sorry sikit. Orang Mineko tau! Tak mainlah sailormoon..itu tahap kamu” ujarku sebaik sahaja Atie ingin melangkah keluar. Mineko tu hanya salah satu watak yang aku suka dalam komik helios eclips selain unsur api dan helios sendiri. Kalaulah watak dalam komik tu semua benar ada, kan seronok.

Aku mencapai pensil dan sedaya mungkin keluar dari alam khayalan aku. Kalau aku dah mula fikirkan komik, alamatnya tak menjadilah kerja aku. Tak lama lagi, pertandingan tahunan yang biasa aku sertai itu akan bermula. Tahun ni, harap-harap tuah masih menyebelahi aku seperti tahun lepas. ‘Cayalah fatin..kamu memang hebat’.

************

“ Atie, tolong order kan Red Duchess Satin dengan Black Crinkle Organza ek. Kak Atien nak keluar sekejap” aku menepuk bahu Atie yang sedang sibuk dengan laptopnya. Dah alang- alang dia oline, baik suruh dia oderkan terus.

Enjin sudah dihidupkan, destinasi kali sedikit jauh. Tak tahulah kenapa dia pilih Putrajaya. Macam tak percaya pun ada bila Datin Leina ajak keluar. Manalah tahu kalau dia sudi jadi penaja aku nanti kan.Bukan nak ambil kesempatan tapi sekadar mencuba nasib.Dalam tidak sedar, dua minggu telah berlalu dan aku masih seorang driver yang tak bergaji. Apa-apa pun aku tetap gembira sebab aku adalah Fatin. Aku memandang kearah Prada Fairy di tempat duduk sebelahku. Di situ tergantung elok rantai kunci berbentuk hati pemberian abang. Sedikit berkarat menggambarkan usianya namun tak mungkin akan aku buang. Aku kembali memandang kehadapan,jalan raya seperti biasa masih penuh dengan kenderaan. Aku masih tersenyum sendiri bila terkenangkan sejarah rantai kunci pemberian abang tu.

“ Kenapa ni? Muncung lain macam, dengan bulu ayam dekat rambut.Kamu nak tukar jadi ayam dah ke?” soal abang sambil membuang bulu ayam yang melekat dibaju dan dirambut aku.

“ Bodoh..” hanya itu yang keluar dari mulutku. Memang aku cukup bengang pada waktu ni. Aku menggaru-garu lengan yang terasa begitu gatal.

“ Tak baik cakap orang bodoh tau. Siapa buat adik abang ni? Cakap cepat..biar abang pergi marah dia” ujar abang sambil tangannya ligat pula menyapu pipi aku yang sedikit comot.

“ Tak.. silap cakap tadi..dia bukan bodoh, tak pandai je” balasku bila menyedari aku menyebut perkataan yang seringkali dilarang Abah.

“ Itu pun tak baik..mana boleh cakap benda tak elok dekat orang lain” Kepala aku diusap beberapa kali.

“ Ala..semua tak boleh. Anak baru Uncle Rosli tu, dia kurung fatin dalam reban ayam tok” ujarku bersungguh namun hanya dibalas dengan tawanya. Ada ke patut gelakkan aku yang teraniaya ni. Apa punya abang la ni.

“ Dah. Jangan marah lagi, ambil ni ” Abang menarik tangan aku dan meletakkan satu rantai kunci bebentuk hati. Aku kembali tersengih, hilang semua kemarahanku sebentar tadi.

“ Cantik..bila abang beli ni?”

“ Mana ada abang beli.. Abang tikam tadi” ujar abang masih tersenyum. Mati-mati aku ingat dia belikan khas untuk aku. Ni mesti kes nak tikam benda lain tapi dapat benda lain ni.

Aku masih ingat senyuman dan tawa abang ketika itu.Aku kembali memberi tumpuan pada panduan aku. Jalan disini kelihatan lebih lengang namun tiba- tiba aku hilang kawalan pada stereng bila terdapat kereta yang berhenti secara kecemasan dihadapan. Walaupun tidak terlalu hampir, dengan kelajuan ini mustahil aku dapat berhenti tanpa melanggarnya.Paparan terakhir dilayar mata aku adalah beg yang tercampak kehadapan. Semuanya berubah semakin kabur selepas itu.

8 comments:

  1. bErjAye gak Wat Satu poSt tanPa Watak si hAfez tu..WaRharharhar.

    ReplyDelete
  2. wah...
    best3...
    mau add as friend lowh sis :D
    sambung3

    ReplyDelete
  3. haha..ade gak blog..ekeeke..
    adehh..
    ade lak..
    owng nk scene hafez ngn fatin..
    ekekeke..
    pe jd kat fatin???
    kete spe yg ngengade sgt break xbg signal uh??
    sekeh kang...
    smbung2..

    ReplyDelete
  4. best x sbr nak tau sape yang sengal sangat buat break emergency tu? fatin accident teruk ke?

    ReplyDelete
  5. i dh bc novel BILA CINTA ni..
    soo sweet lowhh :)

    ReplyDelete