~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Monday, October 10, 2011

Dan Calonnya Adalah.. 2

kisah ni... serius! rekaan semata- mata..hehee





Amani menyimpan semula dua keping tiket yang baru sahaja diperiksa ke dalam beg sandangnya. Sebelah tangannya tidak lepas memegang liliana yang terkedek- kedek mengikut rentak langkahnya masuk ke dalam feri. Jam sekarang menunjukkan pukul 6.55 pagi, ada lagi lima minit sebelum feri bergerak. Sengaja dia mengambil feri awal supaya tidak bertembung dengan Risa. Malas dia nak mendengar bebelan si Risa kalau dia dapat tahu tentang keputusannya untuk ke Pulau Lima. Amani memandang keluar tingkap sebaik mengambil tempat duduk. Cuaca masih gelap ditambah lagi dengan hujan renyai. Amani menarik nafas dalam dan lepaskan, harap- harap.. apa yang dirancangnya berjalan dengan lancar.

“Kak, kita nak pergi holiday ya?” Soal Liliana

“Ya, lagi dua jam kita sampai sana.. sekarang kita tidur dulu.. jom” Balas Amani sambil membetulkan duduknya supaya lebih selesa.

“Yeay! Ho ho holidays! Tapi.. kalau kakak tidur.. lili tidur.. macam mana kita nak tahu kita dah sampai nanti.. ?” Soal Liliana sambil memandang ke arah Amani.

“Alah.. kalau kita tak sedar.. ada la orang kejutkan nanti, lagipun.. feri ni memang untuk ke Pulau Lima.. tak ada nya kita boleh sesat sampai ke Maldives..”

“Oh, ye ke?”

“Oh, ye la. Dah, jom tidur!”

***

“Selamat pagi tuan muda, ini persalinannya”

“Urgh..” Dia berundur setapak kebelakang, terkejut kerana ditegur begitu sebaik pintu bilik airnya dibuka.

“Oh.. Okay.. letak dekat sana” Ujarnya memandang kurang senang kearah pemuda yang sedang berdiri dihadapannya dengan persalinan lengkap ditangan dan wajah tanpa perasaan. Orang baru agaknya, tak pernah pula dia nampak dulu.

“Baiklah. Hmm.. mulai hari ni saya penata imej tuan muda, saya..”

“Tak perlu perkenalkan diri.. I’ll forget it anyway” Tegasnya.

“Ni mesti kerja orang tua tu.. aku bukannya budak- budak lagi, nak kena orang pilihkan baju.. tak pun kalau nak suruh orang pilihkan.. kasi la yang berjenis sikit.. kurang- kurang biarlah perempuan, sedap juga lah mata aku memandang.. ini dihantarnya budak kayu ni.. tsk” Bebelnya sendiri sambil melangkah ke tengah bilik.

“Maaf, apa tuan muda cakap?” Soal pembantu tadi sambil turut berjalan mengekor langkah tuan mudanya.

“Nothing. Aaa.. semua dah ada di anjung santapan?”

“Ya, semua tak sabar nak jumpa tuan muda”

“Hmm.. you can go now”

“Eh..”

“Sebelum tu, lepas ni.. tak perlu lagi siapkan semua ni.. kalau ada hal penting, tolong ketuk pintu dulu sebelum masuk”

“Tapi..”

“Now, please excuse me. Beritahu semua, saya turun dalam masa lima minit”

***

Amani membuka mata, tidurnya terganggu dengan suasana dalam feri mula bingit dengan suara penumpang yang mula bersedia untuk turun. ‘Ah.. Ini ke Pulau Lima?’ gumamnya sendiri sambil memandang keluar.

“Minta bertenang semua, perjalanan ke Pulau Lima akan ditangguhkan kerana cuaca tidak mengizinkan. Semua penumpang diharap dapat menunggu di terminal sehingga pengumuman seterusnya, segala kesulitan amat dikesali”

“Hah?” Amani menggaru kepala sebaik mendengar pengumuman. Kalau bukan Pulau Lima.. ni dekat mana pula? Dia bersoal sendiri. Beg yang dari tadi dipeluknya, dialih sangkut ke bahu sebelum menarik tangan Liliana yang memangnya sedar dari tadi.

Dalam sesak penumpang, Amani memaut kemas tangan Liliana sementara sibuk cuba mengenalpasti dimana sebenarnya mereka sekarang.

“Terminal Kelana, Pulau.. Ouch!” Belum habis papan tanda dibaca, bahunya dilanggar kasar, tidak semena dia hilang keseimbangan.

“Watch out!” Amani memandang pada tangan yang memaut lengannya seketika sebelum berpaling untuk melihat tuannya.

“Eh..” Dia terkesima seketika, kekok memandang lelaki disebelahnya.

“Cik.. err.. okay?” Soal lelaki itu sebaik melepas pautannya pada Amani. Ah.. nasib baik.. kalau tak percuma je tersungkur dekat sini. Getusnya.

“Oh.. okay, thanks” Balas Amani, pantas berpaling kearah lain sekaligus mengalih anak matanya yang leka memandang lelaki itu. Waa.. handsome boleh tahan mamat ni .. dari mana pula dia muncul? Jodoh aku agaknya ni.. hee.. perasan.. tapi kalau betul pun apa salahnya kan.. uwaa.. kemas dengan suit lengkap lagi.. kerja bank kot mamat ni ya. Waah.. kaya.. kaya.. eh, kenapa pula kalau dia kerja bank, dia kaya.. bukannya semua duit tu dia punya pun.. ah, tak kisah la. Amani berbicara sendiri di dalam hati, lenyap seketika dari realiti.

“Adik ni nampak pucat la.. okay ke ni?” Soalan lelaki tadi mengembalikannya ke alam nyata.

“Eh, mana ada.. Saya okay..” Amani berpaling semula mencari lelaki tadi. Dah.. mana pula dia ni?

“Tak sihat ya?” Soalnya kali kedua. Amani memandang kearah Liliana. Lelaki tadi kini duduk bertentang dengan Liliana, tersenyum sambil mengusap kepala Liliana.

“Lah.. ingatkan tanya aku.. cis!”

“Cik kata apa..?”

“Ah.. tak.. Lili ni tak biasa travel naik feri.. mabuk laut kot.. tak apa.. sekejap lagi okay la tu. Tak apa lah encik.. saya pergi dulu ya” Ujar Amani cuba sembunyi rasa malunya. Segera dia menarik tangan Liliana untuk berlalu dari situ, masuk semula ke kelompok orang yang sedang bersesak di pintu masuk terminal.

“Err.. saya Khairul..!” Jeritnya memperkenalkan diri sementara Amani dan Liliana laju meninggalkannya disitu sendiri.

“Fuh.. lepas pun masuk..sesak, sibuk je semua nak berkumpul dekat situ, tunggu je la pengumuman perjalanan nanti. Oh ya.. Lili, tadi mamat tu kata nama dia apa ya? K.. kay.. k apa? Lili..?... Liliana!”

***

Amani menarik satu risalah dari kotak yang berada di kaunter itu. Tangannya pantas mencatat nombor telefonnya “Kalau ada, call saya.. saya cuba cari dekat luar” Ujar Amani pada gadis yang berada di dalam kaunter. Dia tak boleh tunggu sahaja disitu, apa- apa pun boleh jadi, lagipun Liliana baru sahaja empat tahun.. bijak mana pun dia, dia masih budak- budak.

“Lili..!” Anak matanya meliar mencari Liliana dicelah orang ramai. Peluh sejuk mula mengalir dari dahi ke pipi, tapak tangan usah katalah.. dari saat dia sedar Liliana terlepas dari pegangan, serta- merta tangannya menjadi sejuk. Takut.. risau.. rasa bersalah semua bercampur. Liliana seorang sahaja yang dia ada dalam dunia ni. Kenangkan kenyataan itu buatkan dia bertambah- tambah takut.

Dari dalam ruang menunggu terminal, dia melangkah keluar. Setiap orang yang berselisih dengannya ditanya tentang adiknya itu.

“Bodoh la kau ni Amani! Macam mana boleh tak perasan Lili hilang!” Amani memarahi diri sendiri sambil terus melangkah ke kawasan gerai- gerai cenderamata yang terdapat di tepi jalan.

“Kenapa ni cik?” Soal salah seorang pemilik gerai disitu, melihat Amani yang tidak tentu arah mencari sesuatu.

“Ah.. Adik saya, mak cik ada nampak adik saya.. lebih kurang tinggi ni pakai baju warna purple, hairband pink. Ada tak?” Terang Amani dalam nada yang tak tersusun dan kelam kabut.

“Adik cik.. yang galas bek raksaksa tu ya?” Respon pemilik gerai itu menambah kerut di dahi Amani.

“Raksaksa? Ah.. adik saya bawak beg pororo..penguin mak cik, bukan raksaksa.. tak apalah, terima kasih..” Balas Amani kemudian ingin mula mengatur langkah untuk mencari semula.

“Kejap cik.. betul la tu.. penguin” Tambahnya sekaligus mematikan langkah Amani.

“Mana? Mana Lili?”

“Rasanya betul la.. mak cik ada nampak budak yang macam cik cakap tu masa nak balik gerai tadi.. dia menghala ke Singgah Naba”

“Singgah Naba?” Soal Amani. Ini pun kali pertama dia sampai ke Pulau Teja ni. Mana lah pula dia nak tahu nama tempat disini.

“Ya.. ah, cik nampak simpang kiri depan sana tu.. masuk simpang tu.. terus sahaja” Terang si pemilik gerai. Amani mengangguk sekali sebelum berpaling dan berlari kearah yang dinyatakan.

“Tapi cik..” Kata- kata pemilik gerai itu mati disitu. Amani terlalu cepat mengatur langkah.

***

Ah.. sudah, dekat mana pula aku sekarang ni? Betul ke cakap mak cik tadi, si liliana lalu sini? Urgh..! Kalau diikutkan kata pemilik gerai tadi.. inilah halanya. Tak sangka pula Singgah Naba yang dimaksudkan adalah sebuah… hutan. Amani menebar fokusnya, namun apa yang jelas cuma pokok- pokok yang dilihatnya. Kalau benar Lili ke sini, dia harus pastikan sendiri.. tak ada sebab untuk dia mengelat dari sebarang kemungkinan, dia memberanikan diri melangkah masuk ke dalam kawasan hutan yang kelihatan terjaga dengan pagar kayu separas lutut itu.

“Lili.. ! cepatlah.. jangan buat kakak macam ni!” Jerit Amani sebaik melangkah masuk ke dalam hutan. Nama lili dijerit berulang kali dengan harapan, adiknya itu dapat mendengarnya.

Sedar atau tidak sudah hampir lima belas minit dia berkeliaran dalam hutan itu. Sekarang, dia sendiri sudah tidak pasti dia di mana. Kakinya mula terasa letih, dadanya terasa sesak dengan kerunsingan.. dikepalanya pelbagai kemungkinan mula terbayang namun nama lili masih tidak lekang dari bibirnya. Apa dia harus lakukan kalau benar ada sesuatu terjadi pada liliana.

“Ah.. telefon!” Amani menghentikan langkahnya, menggagau telefon dari dalam beg sandangnya. Skrin telefon ditenung dengan rasa hampa, tiada juga sebarang berita dari pihak pengurusan terminal tadi, hendak buat panggilan keluar.. tak ada line pula dalam hutan ni.

“Elok sangatlah macam ni.. Lili entah dekat mana.. aku sendiri pula tak ada idea langsung dekat mana aku sekarang.. timur, barat, utara.. selatan.. semua pokok ! argh..” Masuk ni, entah keberapa kali dah Amani memarahi diri sendiri. Dia menghampiri sebatang pokok yang berada tak jauh dari tempat dia berdiri itu, tangannya di depa beberapa saat sebelum memeluk erat batang pokok itu. Matanya dipejam rapat, cuba mencari sebanyak mana kekuatan yang boleh untuk tidak terus putus asa.

“Pokok.. tolong la aku.. tsk.. tak ada siapa dekat sini selain kau yang boleh aku mintak tolong. Argh…! Aku dekat mana sekarang ni.. kenapa la nasib aku macam ni ya, pokok” Ujar Amani, cuba meluahkan rasanya.. dekat.. pokok?

“Iya lah.. encik pokok.. apa kata kau tolong je dia ni” Sambut satu suara membuat jantung Amani terhenti seketika. Matanya yang awal tadi dipejam.. kini terbuka luas. Macam mana pula boleh ada orang dekat sini? Tapi tak kira lah samaada orang atau memerang sekalipun yang menegurnya itu, dia terasa kekok untuk berpaling dan memastikan si empunya suara. ‘Ah..dia mesti dah dengar semuanya. tsk.. malunya! Pokok.. tolong aku lagi satu benda.. suruh orang tu cepat- cepat pergi..’ Semakin erat Amani memeluk batang pokok itu.

“Pokok tu kata.. dia tak boleh bernafas.. sampai bila kau nak cekik dia macam tu?” Melihat pada reaksi Amani, sekali lagi dia bersuara.

Tanpa berpaling, Amani melepaskan sebelah tangan dari pokok dan mengisyaratkan supaya lelaki itu segera pergi dari situ tanpa mempedulikannya. Dia masih terasa malu untuk berdepan dengan lelaki itu. Tak apa.. biar dia cari sendiri jalan keluar daripada minta tolong dengan mamat yang mungkin menganggap dia tak betul sebab bercakap dengan pokok.

“Hmm.. encik pokok.. nampaknya.. kau dah jumpa jodoh akhirnya kan.. aku rasa minah ni dah jatuh cinta dekat kau la” Tambah lelaki itu lagi buatkan Amani bertambah tidak selesa, berapa lama lagi mamat ni bercadang untuk berada dibelakang dan terus terusan memerli dia macam ni. Ah.. tak ada pilihan.. Amani menarik nafas panjang dan lepaskan sebelum tekad untuk berdepan dengannya.

“Kau!..” Kata- kata Amani terhenti disitu sebaik matanya menangkap susuk tubuh yang berdiri dihadapannya sekarang. Huh? Ba.. baju melayu? Apa pula mamat ni buat dalam hutan macam ni pakai.. baju.. melayu.. Terpaku seketika Amani, menganalisa lelaki yang berdiri tanpa perasaan dihadapannya lengkap berbaju melayu rona krim. Ah.. tapi serius.. dia tak nampak janggal langsung dalam baju tu, betul lah kata orang.. kalau tuannya dah cantik.. pakai apa pun nampak...

“So.. kau buat apa dekat sini?” Soalnya pada Amani.

“.. It’s not your problem.. macamlah hutan ni kau yang punya” Balas Amani. Untuk beberapa saat terdetik dihatinya yang kalau dilihat pada rupa.. memang mencairkan.. tapi sebaik teringat apa yang dikata lelaki ni pada dia awal- awal tadi, segera dia mewaraskan kembali fikirannya.

“It is.. this is private property.. so, aku tanya lagi sekali ya, kau buat apa dekat sini?” Balasnya penuh yakin. Dia mengamati wajah Amani.. sudah pasti gadis dihadapannya ini bukan penduduk Pulau Teja. ‘Hmm.. boleh pakai ni’

“Huh? hutan ni kau punya? Kalau kau boleh mengaku hutan ni kau punya.. aku pun boleh kata yang pulau ni aku punya” Balas Amani dengan senyuman sinis.

“No, you can’t”

“Kenapa pula tak boleh?”

“cause I own this island too”

“Sorry cakap.. aku rasa kau ada masalah dekat sini..” Ujar Amani sambil menghala telunjuknya ke kepala.

“Maaf cakap juga.. at least, aku tak bercinta dengan pokok..”

“Huh?”

“Ah, tak kisahlah.. elok juga aku jumpa kau dekat sini.. tak ada masa, ikut aku” Tanpa amaran, tangan Amani ditariknya.

“Pergi mana? Hey, kenapa aku kena ikut kau pula? Aku bukan kenal kau pun.. tsk.. lepas la” Amani cuba melepaskan pautannya dengan sebelah tangan yang masih bebas.

“Aku Kelana.. Tun Kelana”

“Who cares? Apa- apa pun lepas lah.. aku ada masalah sendiri.. jangan tambah masalah aku boleh tak?” Berkerut wajah Amani dengan tingkah mamat yang baru sahaja dijumpainya tu. Setakat bagitahu nama, tak bermaksud yang mereka dah kenal masing- masing.

“Ah.. I don’t have enough time to explain..”

“Then.. tak payah explain. Aku pun bukan ada masa nak dengar” Amani merentap sekuat hati tangannya dari pautan Kelana. Geez.. gila agaknya mamat ni. Dia memandang hairan bercampur geram kearah Kelana.. Memang macam ni agaknya orang pulau ni.. pelik!

“Boleh tak kalau kau behave and ikut aku. Lepas ni aku tolong la kau.. apa pun masalah kau, pasti tak sebesar masalah aku sekarang.. so ikut aku sekarang or kau boleh terus merayu encik pokok tu tolong kau, since tak akan ada manusia lain gila macam kau ni ceroboh private property orang, what are you? Pemburu haram?” Ujar Kelana sambil memandang tepat kearah Amani. Dia tak ada pilihan lain.. setakat ini yang dia nampak.. gadis dihadapannya sekarang mungkin dapat membantunya.

Amani tertunduk sebentar berfikir, patut atau tidak dia ikut lelaki dihadapannya ni. Apa jadi kalau dia ni ada niat jahat.. urgh.. tapi mamat ni adalah satu- satunya harapannya untuk keluar dari sini dan entah kenapa.. dia tak langsung rasa yang mamat ni berbahaya selain mungkin bermasalah sedikit dengan otaknya. “Lili.. tolong carikan lili..”

2 comments:

  1. *biggrin*..Tun Kelana ty Khairul ye...hehee,mmg brjodoh lar diorg tuh..but,tolong cari kan Lli plizz..nk lg leh x?

    ReplyDelete
  2. kelana n khairul 2 org yg berlainan.. hehee.. ;) oookeh. beres..

    ReplyDelete