~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Sunday, May 31, 2009

Bila 11


Oh, kenalkan ini Azlan” Ujar hafez..Tiada respon.. sama ada dari aku mahupun azlan. Pandangan Hafez bersilih ganti ke arah aku dan azlan. Sebenarnya aku pun tak tahu nak cakap apa.

“ Fatin, ni Azlan .. adik kandung Hafez” Tambah hafez lagi membuatkan aku bertambah terkejut. Apa semua ni..? . Memanglah aku tahu Hafez bukan anak kandung Uncle Rosli. Uncle rosli mengambil hafez sebagai anak angkat ketika dia berusia sepuluh tahun dan hafez terpaksa berpisah dengan adik serta neneknya. Itu sahaja yang aku tahu..tapi..kenapa pula mesti Azlan. Kenapa bukan orang lain?.

“ I’m her client ” ujar Azlan memecah kebuntuan. Aku memandang ke arah Azlan..Client?.

“ Oh..you all dah kenal la ni.. so..ops, sorry ganggu meeting.” Ujar hafez mungkin dapat mengagak temujanji aku dengan azlan.

“ Eh, tak apalah.. dah selesai pun..” Ujar azlan bila melihat hafez seperti ingin bangun. Isk.. kenapa banyak sangat benda pelik pelik yang terjadi hari ni. Semua perkara diluar jangkaan aku.

Aku mengambil tempat di sebelah Hafez.

“ Betul ke ni? Tak mengganggu ke?” Ujar hafez seperti serba salah. Aku sekadar tersenyum. ‘ memang mengganggu pun..merosakkan mood aku!’ detik hati ku.

“ Ok..hafez pun baru habis meeting tadi..but wait.. Azlan, how come you be her client?..Setahu aku la.. kakak ipar kamu ni banyak buat pakaian perempuan sahaja..” ujar hafez kepada azlan. Senyuman terukir dibibirnya. Senyuman itu lagi..

“ Alah.. kalau cerita pun abang bukan tahu..ni, sebelum aku lupa.. nenek kirim salam dekat abang dan...kakak” perkataan ‘kakak’ yang muncul dari mulut azlan membuatkan aku tertarik untuk memandang ke arahnya. Sebegitu mudah dia menuturnya..sebegitu cepat dia membiasakan diri. Terasa janggal pula bila panggilan itu datang dari azlan. Aku menghalakan pandangan ke arah azlan sedangkan dia tidak sedikit pun memandang ke arahku. Entah- entah dia sudah tahu dari awal lagi. Ish, apa-apa pun..aku bukannya tua sangat pun. Beza setakat dua tahun apalah sangat. Dulu boleh pula panggil aku dengan nama. Kononnya umur hanyalah suatu nombor. ‘Inilah..budak zaman sekarang. Cakap semua tak boleh pakai!’ ish aku merepek lagi.

Sekali lagi aku memandang ke arah mereka berdua. Dari pandangan aku mereka begitu serasi. Wajah hafez kelihatan begitu ceria. Tapi..kenapa dia orang asyik sembang berdua sahaja..Rasa macam aku tak wujud pula dekat sini.Isk, ni yang sedih nih..Gelas yang berisi air epal aku tarik. Sekali sedut habis, mana tidaknya air dalam gelas pun sudah tinggal suku.

Tidak aku menyangka langsung temujanji aku berakhir begini..temujanji antara fatin dan azlan sudah bertukar menjadi hafez dan azlan. Kenapalah nasib aku macam ni..berkawan dengan adik..berkahwin dengan abang. Ish, aku tak boleh terima betul lah yang dia orang ni adik beradik. Aku mimpi kot.. tak pun aku tengah berkhayal..aku kan suka berimaginasi.

“ Kak Atien” tepukan pada bahuku membuatkan aku kembali ke alam nyata. Aku memandang ke arah atie.. haha..aku berkhayal kot tadi. Aku memandang ke arah azlan dihadapan ku, kemudian sebelah aku..hafez. Isk.. sedarlah fatin ini semua bukan khayalan..! ini kenyataan...!

“ Kak Atien!” kali ini atie menguatkan sedikit suaranya. Ish, aku dengarlah.

“ Apa?” soalku. Nasib ni tempat awam kalau tidak, dah lama aku sekeh budak ni. Panggil nama aku kuat-kuat..ingat aku pekak ke.

“ Lambat lagi ke? Atie dah janji dengan mak, kena balik awal” ujar atie. Hmm, bagus juga atie ni..elok juga kalau aku boleh balik rumah sekarang daripada duduk disini.

“ Eh, tak apa atie..nanti azlan hantar dia..you baliklah dulu” Ujar azlan tanpa aku sangka. Atie sekadar tersenyum sebelum beredar. Minah ni..siap la dia nanti. Berani tinggalkan aku tanpa arahan aku. Potong gaji baru tahu.

“ Kereta?” sampuk hafez tiba-tiba. Wajahnya berkerut sedikit inginkan penjelasan.

“ Workshop” balasku ringkas. Malas lah nak buat penerangan.

“ Apa pula nak susahkan azlan, kita balik sekali..bukan kita duduk serumah ke?” ujar hafez. Aku memandang ke arah azlan yang sekadar tersenyum.

“Hmm, kalau macam tu tak apalah..azlan balik dulu lah, ada janji dengan kawan pula lepas ni”

*************

Secawan nescafe yang masih panas aku letak perlahan di atas meja di ruang tamu kemudian aku ke dapur semula.Hafez yang baru keluar dari biliknya mengambil tempat di sofa. Aku kembali semula ke ruang tamu bersama semangkuk kerepek kentang dan juga ais krim Häagen-Dazs vanilla honey bee. Sengaja aku nak cuba perisa baru ni walaupun pada hakikatnya aku tidak suka perisa vanilla.

Aku duduk di sofa berhadapan dengan tv dalam erti kata lain di sofa yang sama dengan hafez. Kalau nak difikirkan balik memang aku tidak pernah jangka langsung yang aku akan berduaan dengan hafez azfar apatah lagi tinggal serumah seperti ini dan kalau lebih kurang sepuluh tahun dahulu mungkin aku merupakan orang yang paling gembira. Mana tidaknya dulu bukan main lagi aku gilakan dia..tapi itu semua dulu la..sekarang..

Penutup ais krim aku buka berhati-hati. Aku lihat hafez sedang khusyuk menonton berita. Kalau aku nak tukar siaran pun tak boleh sebab alat kawalan ada pada dia.

“ Minumlah nescafe tu..sejuk nanti tak sedap pula” ujarku memulakan bicara. Hafez memandang ke arah cawan diatas meja kemudian memandang kearahku.

“Kenapa?” soalku tidak selesa bila dia merenungku begitu

“ Kenapa nescafe untuk hafez tapi ais krim untuk fatin?” ujarnya dengan wajah serius atau lebih tepat lagi wajah tidak berperasaan seperti selalu.

“ Saja..lagipun ais krim ni fatin beli semalam, kalau tak makan sekarang..bila lagi?” balasku. Satu suapan telah pun masuk kemulutku. Pandanganku tertumpu pada televisyen.

“ Macam ni lah, hafez tak rasa macam nak minum nescafe.. kita tukarlah” ujar hafez membuatkan suapan kedua aku terbantut. Aku memandang kearahnya. Kenapa confident sangat mamat ni. Cawan nescafe dihadapannya ditolak kearah aku sementara mangkuk ais krim yang berada ditangan aku diambilnya.

“ Lagi pun..kamu kan tak suka vanilla..” sambung hafez bila aku masih tidak memberi sebarang respon. Aku memanglah tak suka vanilla tapi tak bermaksud aku tak akan makan.. Apa ni..dah lah aku beli satu sebab nak cuba. Tak apa fatin.. sabar..sabar. Eh, mana dia tahu aku tak suka vanilla?..Ah, malas aku nak fikir dan aku tak ada masa untuk berebutkan ais krim walaupun terasa sakit hati bila melihat dia dengan selamba menyuap ais krim yang sepatutnya aku punya..aku sempat rasa satu suap saja. Tapi dia tak kisah pula makan bekas aku. Ala..bukannya aku tak gosok gigi pun.

Akhirnya, mahu atau tidak..cawan nescafe yang berada dihadapan, aku capai.

“Hujung minggu mama nak datang sini” ujarku padanya. Satu persatu kerepek kentang masuk ke mulutku. Aku lihat hafez masih lagi tertumpu pada televisyen tetapi kali ini dia tersenyum seperti menahan tawa. Aku turut memandang kearah televisyen yang tidak pernah pun ku beri perhatian semenjak tadi. CNN.. Apa yang lawaknya tengok berita. Aku berpaling semula ke arahnya.

“ Mama kata..dia nak datang sini ” ulangku sekali lagi bila melihat dia masih lagi tersenyum dan tidak memberi sebarang respon pada kata kata aku. Dia ni memang sengaja nak bagi sakit hati aku kot, takkan lah tak dengar apa yang aku cakap.

“Mama nak datang !” aku meninggikan sedikit suara. Geram betul aku

“ hmm” hanya itu yang keluar dari mulutnya yang sedari tadi tidak berhenti senyum. Hempuk dengan mangkuk ni baru tahu..biar tambah koleksi tampalan dekat kepala tu.

“ hmm?” sengaja aku mengulang kembali.

“ Tahu.. mama ada telefon pagi tadi ” ujar dia bersahaja sambil meneruskan suapannya. Entah kenapa setiap tindak tanduknya membuatkan aku sakit hati. Fatin! kontrol jiwa..

Mama pun satu..selalu dahulukan mamat ni.

“Rasanya mama ada telefon fatin, tapi tak dapat kot..biasalah tu..out of service..” tutur hafez sambil tersenyum sinis kearahku. Ini tak lain nak perli aku lah ni..Aku silap sikit, bukannya aku sengaja nak menyamar jadi operator pun..tak payahlah nak ungkit. Eee..geramnya aku, nanti tak pasal-pasal aku bertukar jadi raksaksa. Dengan terserlahnya kuasa terpendam aku pasti dapat membunuh ahli sihir ni. Terasa bagai darah menyirap ke kepala..melebihi takat didih.

“ Sini ! makan ais krim malam-malam tak bagus.” Aku mengambil mangkuk ais krim yang berada di tangannya dan terus bangun menuju ke dapur. Hafez kelihatan tercengang dengan tindakan spontan aku. Aku peduli apa! Ais krim aku masukkan kembali ke dalam peti ais. Geram betul ! tapi..yang aku pergi ambil ais krim ni buat apa ?. Ish, mengarut betul aku ni.. Häagen-Dazs vanilla honey bee, aku memandang ais krim itu sekali lagi sebelum menutup pintu peti ais. Rampas ais krim ni dari dia..itu saja yang aku mampu ? kalau berangan bukan main lagi. Malu pun ada.. mesti dia ingat yang aku ni tak betul

1 comment: