~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Tuesday, August 19, 2008

love [?] 1


cerita dongeng semata..
Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Tiada kena mengena samaada yang hidup atau yang telah meninggal dunia..


Pagi ini sama sahaja seperti hari-hari yang lain..Kelana melemparkan pandangannya melalui jendela. Rambutnya yang berwarna kuning keemasan dibiarkan sahaja ditiup angin. Tidak sedikit menjejaskan walaupun hampir menutup matanya. Pandangannya menyorot pada tiga orang kanak-kanak yang sedang leka bermain di bawah..sekali-sekala mereka di marahi ibu mereka yang sedang sibuk menjemur tepung. Sudah pastinya itu adalah dari keluarga merah yang telah menumpahkan janji setia kepada nenek moyang kelana sebagai ketua dapur.
‘ Huh! Budak-budak. Memang tidak pernah serius’ detik hati Kelana. Matanya dipejam rapat.

“ Yang Tertinggi Kelana, sarapan sudah sedia” ujar wirata mematikan khayalan kelana. Wirata merupakan orang kanan Kelana semenjak dia ditabalkan sebagai pengganti ayahandanya yang mangkat dua tahun lepas. Dua tahun lepas, Kelana yang baru berumur lapan tahun menganggap disitulah berakhirnya zaman kanak-kanaknya. Untuk memikul tanggungjawab sebesar ini, dia tidak perlu ragu untuk berkorban lebih dari itu. Dia perlu lebih serius untuk meningkatkan kuasanya bagi melindungi negara dan rakyat.

Sarung tangan putih yang semenjak tadi dipegangnya disarungkan ke tangan. Pedang diraja yang tersemat dipinggangnya dikemaskan. Anak mata yang berwarna hijau kelihatan bercahaya memandang kearah wirata yang setia menantinya. Wirata sekadar mengangguk sambil tersenyum. Di dalam hatinya, dia amat mengagumi Kelana.

Kelana melangkah kemas sambil diiringi wirata menuju ke Carosa iaitu ruang santapan diraja. Tiba sahaja di pintu Carosa..dua orang pengawal sedia untuk bukakan pintu. Riak wajah kelana berubah sebaik sahaja pintu dibuka. Satu susuk tubuh yang berada dihadapannya kini benar- benar tidak disangkanya. Ratu Melati yang cukup cantik dengan rambutnya yang berwarna merah jambu panjang mengurai separas pinggang serta pakaiannya yang bertatahkan intan tersenyum manis.Dahi kelana dikerutkan, setapak diundurnya ke belakang..seperti tidak dapat menerima dengan apa yang dilihatnya.

“ Wah! My little bunny..rindunya bonda!” Ratu melati berlari kearah kelana yang kelihatan seperti ingin berlalu dari situ. Satu pelukan erat diberikan pada kelana membuatkan dia lemas. Kelana menjeling kearah wirata yang hanya memerhati sambil tersenyum dari tadi.

“ bonda..!” jerit kelana bila bondanya tidak berhenti memeluk dan menciumnya. Rimas rasanya bila diperlakukan sebegitu.

“ Comelnya..mari bonda kenalkan dengan seseorang” ujar Ratu tanpa menghiraukan Kelana yang wajahnya merona merah akibat menahan marah dan malu diperlakukan begitu.Ratu melati mencubit pipi anak kesayangannya itu. Pelukan direnggangkan kemudian memaut bahu Kelana sebelum menariknya masuk ke dalam carosa.


“ Maaf Yang tertinggi..patik terlupa untuk beritahu tentang kepulangan ratu” ujar wirata masih tersenyum sebaik sahaja Kelana mengambil tempat di meja.

Sudah menjadi kebiasaan bagi ratu melati untuk ke luar dari istana kerana sebahagian daripadanya merupakan diantara tugas seorang ratu..tetapi pada hakikatnya sudah menjadi keghairahan baginya untuk melancong dan belayar.

Meja yang sepanjang empat meter itu memisahkan tempatnya dan Ratu membuatkan Kelana berasa sedikit lega. Biasanya dia hanya bersarapan sendiri disitu kerana bondanya jarang sekali berada di istana..tetapi hari ini lain pula bila terdapat orang lain bersama mereka. Kelana memandang sekilas seorang budak yang berada hampir dengan bondanya. Rambutnya berwarna putih tetapi mempunyai jalur biru ditepi, dari segi pemakaian..memang sah budak itu adalah lelaki.

“ Pochi pochi..kenalkan, ini Dhelima” Ratu melati memandang ke arah Kelana sebelum berpaling kearah Dhelima .

“ Stop calling me that!” Kelana menahan sabarnya. Rimas rasanya bila diperlakukan seperti budak-budak tambah pula dihadapan orang.

“ Baiklah..my panda” ujar ratu sambil tersenyum menambahkan rasa sakit hati kelana. Pisau dan garfu yang berada ditangannya diletak sebelum menganjakkan kerusi yang diduduknya. Kelana lantas berdiri tanpa memandang kearah bondanya. Namun, baru selangkah sahaja dimulakan, langkahnya mati disitu. Matanya terpana kearah pemaidani yang sedikit terbakar akibat suatu cahaya merah yang hampir terkena padanya. Kelana menghelakan keluhan berat. Tangannya menguis rambut yang terusik dek angin yang tempias dari kuasa cahaya itu. Dia menjeling kearah Ratu Melati yang masih sedia tersenyum. ‘ Orang tua ni nak bunuh anak sendiri ke’ detik hati Kelana mengenangkan sikap bondanya yang tidak pernah berubah dari dulu.

“ Mari sini sayang.. bonda kenalkan dengan bakal tunang kelana” Ratu Melati menarik kelana menghampiri Dhelima yang sudah berdiri tidak jauh dari mereka.

‘ Tunang! Apa semua ni..tidakkah semua ni terlalu awal..d..dan.. bukankah budak tu lelaki!’ Detik hati Kelana..dia berundur setapak,peluh sejuk didahi mulai terasa mengalir ke pipi.
........

No comments:

Post a Comment