~ ongoing..

Ehem.. boleh tak you tukar tempat ni dengan I..Mm..bukan apa, I dah terbiasa la duduk siniLuah aku sehemah yang mungkin. Releks Shikin... aku rasa mamat ni mungkin masih boleh di bawa berbincang. Tapi kenapa dia buat tak tahu je. Dia tak dengar ke apa yang aku cakap. Pekak ke..sengaja buat tak dengar. Sabar..sabar Nurul Ashikin. Aku duduk bersimpuh ditepi meja dan dia masih khusyuk dengan skrin di hadapannya. Gila. Boleh dia tak perasan aku dekat sini.



PAP!aku menepuk meja sekuat hati. Aku lihat dia seperti seperti sedikit terkejut dengan tindakan aku secara tiba-tiba itu. Headphonenya ditarik perlahan dan diletak elok di sebelah Macbook dia sebelum beralih memandang aku hairan. Aku menarik semula tangan dari atas meja dan membetulkan tudung aku sambil tersenyum. Haish, tadi berani sangat aku ni, sekali dia tengok aku macam tu..aku dah kelam kabut.


-CAKE HOUSE the series..!




Wednesday, August 20, 2008

love [?] 3



Lapan tahun kemudian..

Entah kenapa kerusi yang sedang di duduknya terasa begitu tidak selesa. Semalaman Kelana tidak dapat melelapkan mata bila mendapat tahu Tentera Chempaka kini benar-benar tekad ingin mengistiharkan musuh. Kini..satu lagi perkara membuatkan fikirannya sesak. Bilik bacaannya yang hanya tinggal dia, Wirata dan Vperak sunyi dan tegang selepas Vperak selesai memberi penerangan. Bunyi kerusi yang digerak Kelana memecah sunyi. Wirata dan Vperak masih tertunduk menanti kata-kata seterusnya dari Kelana. Kelana yang sudah berdiri mencapai pedangnya yang sedari tadi berada ditepi meja lalu disisip kemas kepinggang. Jarinya menguis rambut depannya sekali..sudah menjadi kebiasaannya barangkali.

“ Dia hanya orang luar. Dia tak berhak ikut campur urusan negara ni. Ini keputusan Beta, dan ia muktamad!” ujar Kelana membuatkan Vperak tersentak. Riak wajah Wirata turut berubah namun hanya seketika sebelum dia kembali mengukirkan senyuman nipis.

“ Tapi Yang Tertinggi, Puteri Dhelima..” Kata-kata Vperak mati disitu bila Kelana sudahpun melangkah keluar dari bilik bacaan. Inilah Kelana yang dikenali sejak kecil, keras kepala dan susah berundur bila sudah membuat sesuatu keputusan namun tidak pernah menghampakan semua. Tetapi keputusan Kelana kali ini benar-benar membuatkan Vperak bimbang. Segalanya bukan setakat membabitkan keselamatan negara..malah bumi sendiri. Vperak masih lagi kaku didalam bilik bacaan.

*******

“ Kau berdua tolong biarkan beta sendiri” tanpa berpaling Kelana menutur perlahan namun cukup tegas sebaik sahaja keluar dari bilik bacaan. Wirata yang baru memulakan langkah untuk mengekori Kelana segera mematikan langkahnya kemudian berpaling kebelakang. Dhelima sekadar tersengih bila menyedari langkahnya dikesan Kelana dan wirata. Kelana meneruskan langkahnya..destinasi yang terlintas di fikirannya hanya satu iaitu Wiexora.

“ Selalu macam tu.. ingat macho sangat la dia buat macam tu..kan wi~wi?” ujar dhelima dalam nada sedikit berbisik pada wirata sebaik sahaja Kelana hilang dari pandangan. Wirata tersenyum mendengar soalan dhelima sambil tangannya pantas mengosok-gosok kepala Dhelima.Serabut jadinya rambut dhelima yang masih pendek seperti dahulu.

“ Ish, habislah rambut dhelima!” Dia menjarakkan dirinya dari wirata bagi mengelakkan terus diperlakukan sebegitu. Wajahnya sengaja dikelatkan.

“ Nanti bila Dhelima rasmi jadi permaisuri siaplah wi~wi!”

“ Sekali lagi puteri panggil wirata macam tu, siaplah” ujar wirata sebelum berlalu tanpa menghiraukan ugutan dhelima.

2 comments: